Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #1 Skrevet 29. april 2008 Hvis noe har gått helt over styr, og man ønsker å sette opp grenser igjen, hvordan skal man gjøre det på en fruktbar måte? En måte man blir hørt på? Det må jo gå an å skape nye grenser, uten å måtte forlate den personen?
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #2 Skrevet 29. april 2008 Kommer an på hva det er. Men hovedsaken er at den som har gått over streken er i stand til å se at det er h*n som er problemet og at dette må jobbes seriøst med. Historien vil stort sett gjenta seg selv om man bare skyver det under teppet.
Alice Ayres Skrevet 29. april 2008 #3 Skrevet 29. april 2008 Jeg tror nok at dette er mulig, med det er en veldig langvarig prosess, og avhengig av de involverte parter. Jeg uttalte meg nokså bastant om utroskap og tilståelse av dette - men ser helt klart at det finnes untak. Det finnes mennesker med en helt unik evne til å tilgi og legge bak seg ting som er helt uforståelige for meg. Nå vet jeg jo ikke hva det dreier seg om i dette tilfellet, men det finnes helt klart ting hvor gjenoppbygging av grenser er helt feil og ikke bør skje. Incest er et eksempel på dette. Hvis man har tatt sin partner i å misbruke barna, tar du barna med deg og fordufter. Hvis det dreier seg om andre ting, tror jeg det er lurt å begynne med en ting om gangen. Dreier det seg om en som lyver i et sett om alt og ingenting - start med en konkret løgn. Avtal at en løgn om dette vil få konsekvenser - klargjør disse konsekvensene og ikke vik fra disse med så mye som en tomme! Dette gjelder utroskap også. Hvis du velger å tilgi dette, må du gjøre akkurat som det du har sagt at du vil gjøre. Hvis du ikke gjør det, vil ikke den som har gjort overtrampet lære noe. Eller respektere deg. Men - jeg sier nå som jeg alltid har sagt: Den beste indikasjon på fremtidig adferd er tidligere adferd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå