Gå til innhold

Spillbransjen må skjerme barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
EU ønsker et større fokus på aldersgrenser på spill, slik at barn blir beskyttet mot voldelig innhold.

Men hva menes bed barn? 5-6 åringer, eller opp til 10 år? Eller 13-15 åringer?

Hva synes dere dere om dette? Bør barn skjærmes?

Vi må gjøre noe for å beskytte ungdom, sier Viviane Reding, EUs kommissær for

Er det riktig å beskytte og skjærme ungdom for voldspill? Her går jeg ut i fra at det er personer over 13, kanskje opp til 15. Er det riktig å skjærme en 15-åring?

Bør man ikke heller forklare barna/ungdommen at det er spill/film, at det ikke er virkelig og sånt enn å bare skjærme dem uten å si noe mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet at myndigheter og andre organ ikke bør fortelle folk når/hvor de skal drikke alhohol, eller hvorvidt de bør spille et spill. Jeg ser likevel nytten av at det gjøres, da alternativet er at det ikke blir fokus på og bevisstgjøring omkring dette. Det er en vanskelig balansegang, rommet med individer, frihet, samfunn, regler og styrende myndigheter.

Skrevet

Det er allerede aldersgrenser og advarselsikoner på spill, så er det opp til foreldrene å bestemme hva deres barn får lov til å spille.

Skrevet
Det er allerede aldersgrenser og advarselsikoner på spill, så er det opp til foreldrene å bestemme hva deres barn får lov til å spille.

Det er bare en aldersanbefaling som butikker kan benytte seg av, men ikke må. Dette er ikke som på filmer med aldersgrense.

Jeg mener det bør innføres aldersgrense, og at foreldre bør følge mer med på hva barna driver med.

Skrevet

Er enig i at spillene skal merkes med aldersgrense, men til syvende og sist hjelper denne merkingen fint lite hvis foreldrene ikke følger opp. Når det er sagt, mener nå jeg at hva som er skadelig for et barn avhenger av barnet. Jeg lar barnet mitt på 11 spille både Halo og Gears of War, samt WoW og Oblivion. Noen synes sikkert dette er fullstendig galemattias, men jeg kjenner barnet mitt og tror neppe at hun tar skade av det.

Skrevet
Det er bare en aldersanbefaling som butikker kan benytte seg av, men ikke må. Dette er ikke som på filmer med aldersgrense.

Jo det må man så absolutt, butikker som ikke følger denne blir slått ned på, og det er flere butikker som ikke får lov til å selge diverse spill lengre pga de har gitt blanke i aldersgrensen. Om noen av mine ansatte (den gange jeg var sjef) solgte spill til personer som var under aldersgrensen på spillet så ble det advarsel til de. for ja, aldersmerkingen på spillet er faktisk en aldersgrense, ikke en anbefalning.

Ytterst få butikker velger å drite i dete systemet, noe som uheldigvis fører til at (unnskyld utrykket) drittunger spiller spill som de ikke skal ha. Kan ikke nevne de utallige gangene jeg har spilt og så har alt blitt ødelagt av en eller annen unge som ikke vet hva de gjør. For dere som ikke spiller så skjønner dere nok ikke, men tenk om dere bruker flere timer på å åpne noe, og er nesten i havn men må gjøre en siste ting, også er det en eller annen unge som ødelegger alt ved å gjøre noe feil.

For å ikke glemme folk som tror at jamen aldersgrensen er ikke viktig og ender opp med å komme tilbake med spill fordi det var jo voldelig.

Gjest Infralove
Skrevet
Ytterst få butikker velger å drite i dete systemet, noe som uheldigvis fører til at (unnskyld utrykket) drittunger spiller spill som de ikke skal ha. Kan ikke nevne de utallige gangene jeg har spilt og så har alt blitt ødelagt av en eller annen unge som ikke vet hva de gjør. For dere som ikke spiller så skjønner dere nok ikke, men tenk om dere bruker flere timer på å åpne noe, og er nesten i havn men må gjøre en siste ting, også er det en eller annen unge som ødelegger alt ved å gjøre noe feil.

Eg skjønte ikkje dette heilt. Meina du at når du nesten har fullført eit spel, så kjem det ein unge og saver over det, eller?

Elles er eg einig i at der burde vere aldersgrenser på spel, og at dei burde følgast. Eg ser stadig vaksne (-> over 18) som er mørkredde fordi dei har sett så mange skrekkfilmer. Sjølv om dei veit godt at det er berre oppdikta. Tenk då korleis det blir for ein unge. I tillegg blir jo grafikken i spel meir og meir realistisk.

Gjest Mirina
Skrevet
Jeg mener det bør innføres aldersgrense, og at foreldre bør følge mer med på hva barna driver med.

Akkurat det, er det ingen tvil om. Tror det er mange foreldre som ikke har den fjerneste anelse om hvilke spill barna deres spiller og hva de forskjellige spillene går ut på. Og det synes jeg er for sløvt.

Skrevet (endret)
Eg skjønte ikkje dette heilt. Meina du at når du nesten har fullført eit spel, så kjem det ein unge og saver over det, eller?

Nei hehe, i mitt tilfelle prater jeg om world of warcraft. Om du ikke har spilt det så kan jeg fortelle. Man har såkalte dungeons (instances), store steder som man må drepe masse folk for å komme til en boss på slutten. Disse kan gjerne ta 1-3 timer kommer litt ann på. Og i noen av disse er det oppgaver, som f.eks den ene hvor man skal snu noen statuer i en spesiell rekkefølge for at den siste bossen skal komme. Man har kanskje brukt to timer på å komme dit, også greier en eller annen å snu på den fordi han trodde det var det han skulle. Da må man ut å gjøre hele på nytt igjen.

Jeg sier ikke at det bare er unger som gjør det, men jeg har flere ganger opplevd (ja faktisk sant) at personen som gjøre noe galt får kjeft (såklart man blir jo litt oppgitt) også blir han borte også kommer foreldre å kjefter på oss fordi vi var slemme. Og da må vi starte på nytt i tilleg til å skaffe en ny person som kan være med ettersom man ikke kan være 4 stk, men 5 stk.

Teit å reagere på kanskje, ja, men for oss som bruker utrolig mye tid på det og så kommer det noen og ødelegger, uansett om han er 10 eller 60 så er det irriterende. Har også opplevd flere ganger at vi sier noe, gjentatte ganger og den personen ikke hører på oss, enten fordi han ikke vil eller fordi han ikke kan engelsk.

Veldig kjedelig når en som drar aggro (aggro er det som bestemmer om bossen angriper deg eller noen andre) løper ut dit uten å tenke over at han mest trolig dør innen et sekund siden han ikke har nok beskyttelse til å greie det.

Akkurat det, er det ingen tvil om. Tror det er mange foreldre som ikke har den fjerneste anelse om hvilke spill barna deres spiller og hva de forskjellige spillene går ut på. Og det synes jeg er for sløvt.

Mhm, det er jeg helt enig i. Har ikke telling på hvor mange ganger unger i butikken min fikk kjøpte GTA, coveret så jo ikke ille ut, men ikke world of warcraft fordi det ser så fælt ut. Dette var såklart i den perioden hvor de påsto at world of warcraft var voldelig pga traileren (som ikke har en eneste sammenheng med spillet bortsett fra figurene og landskapet).

Men ren gjetting, en del foreldre gir rett og slett blanke faen i hva ungene gjøre. Utallige ganger har jeg fått kjeft for at jeg heller anbefaller world of warcraft (de skulle ha onlinespill) over CS (rent skyte hverandre online spill) ettersom de var så ille.

Jeg skulle gitt hva som helst for at foreldrene faktisk leste seg litt opp på ting før de kjøpte. De må da skjønne at et spill med 16 års grense (CS) faktisk er verre enn et med 12 (wow).

Samme med foreldre som kommer med ungene i butikken og skal ha f.eks turtles men ser at det er 12 års grense på det. Ungen får se det på tv'en og det er like mye vold der som det er i spillet, men alikevel får ikke ungen det. Så noen ganger bør man tenke litt også. Så fort det er vold i et spill så er det 12 år, er det blod er det 16, er det helt forjævlig (på masse møter) så er det 18. Er det 7 år så er det ikke sånn vedlig ille, men små barn bør kanskje ikke spille det alene.

Og samme med folk som kjøper et spill med 3 års grense og tror automatisk at spillet dermed kan spilles av en på 3 eller 4. Gjerne vil de heller ikke tro på meg når jeg sier at det er inneholdet i spillet aldersgrensen går på ikke vanskelighetsnivået.

Endret av Gjest
Skrevet

Jeg synes i hvert fall ikke det bør være noen høyere aldersgrense enn 15. Da er man etter min mening moden nok til å spille alt som kan tenkes uten å ta skade av det.

Det samme gjelder for øvrig for filmer; de fleste fornuftige land (i hvert fall i Europa) har jo en øvre aldersgrense på 15 der også. Det får være grenser for å pakke ungdommen inn i vatt.

Men egentlig synes jeg dette bør være helt opp til foreldrene.

Skrevet

Synes for så vidt det er fint å ha aldersgrenser på spill, men det HAR vi altså allerede, så det er ingen grunn til å kaste bort ressurser på å bytte til samme system som filmbransjen eller til EUs nye system hvis de nå ender opp med (enda) et.

Går da virkelig ut fra at foreldre over hele landet vil følge ethvert regelverk slavisk akkurat som de gjør med aldersgrensene for film ;)

Kudos til AnnChristin for å ha satt fingeren på den VIRKELIGE faren ved å slippe unger til i spill: Altså ikke faren for at de drar igang den neste skolemassakeren, men faren for at de blir den neste

:jepp:
Skrevet
Jeg synes i hvert fall ikke det bør være noen høyere aldersgrense enn 15. Da er man etter min mening moden nok til å spille alt som kan tenkes uten å ta skade av det.

La meg gjette? Du spiller ikke særlig mye?

Spill som blir bannet i andre land syntes jeg det faktisk burde være 18 års grense på. Jeg må si at en god del spill har nå for lenge siden passert filmverden når det gjelder skrekk, for ikke å glemme at det blir noe helt annet når man faktisk spiller det selv.

Jeg vet om hvertfall 3 spill som jeg kjenner mange voksne mannfolk (ja, mannfolk) nekter å spille om det er mørkt i stua eller man er alene. Og jeg kan si jeg faktisk slo til en kamerat fordi jeg skvatt så forferdlige på en av de. De vanlige spillene hvor man går et sted, også blir man drept av noen også går man tilbake også vet man hvor personen er finnes det lite av lengre. En god del skrekkspill har faktisk gjort slik at personene kommer tilbake på forskjellige steder hver gang, og det er skummelt.

Kudos til AnnChristin for å ha satt fingeren på den VIRKELIGE faren ved å slippe unger til i spill: Altså ikke faren for at de drar igang den neste skolemassakeren, men faren for at de blir den neste
:jepp:

Hihi, jeg har hvertfall skjønt at den dagen world of warcraft fører til skolemassakre så vil jeg være der. Hva skal de gjøre? Stå på toppen av bygget i rustninglignende ustyr og skyte piler på folkene :fnise:

Skrevet
La meg gjette? Du spiller ikke særlig mye?

Spill som blir bannet i andre land syntes jeg det faktisk burde være 18 års grense på. Jeg må si at en god del spill har nå for lenge siden passert filmverden når det gjelder skrekk, for ikke å glemme at det blir noe helt annet når man faktisk spiller det selv.

Jeg vet om hvertfall 3 spill som jeg kjenner mange voksne mannfolk (ja, mannfolk) nekter å spille om det er mørkt i stua eller man er alene. Og jeg kan si jeg faktisk slo til en kamerat fordi jeg skvatt så forferdlige på en av de. De vanlige spillene hvor man går et sted, også blir man drept av noen også går man tilbake også vet man hvor personen er finnes det lite av lengre. En god del skrekkspill har faktisk gjort slik at personene kommer tilbake på forskjellige steder hver gang, og det er skummelt.

Eh, jo, jeg spiller faktisk svært mye. Det at noe er skummelt er ikke god nok grunn til å sette 18 årsgrense. Du mener kanskje at det bør være forbudt for disse voksne mannfolkene å kjøpe spillene fordi de også blir skremt?

Spill som Manhunt og Silent Hill fortjener definitivt ikke høyere aldersgrense enn 15. Tåler man det ikke som 15-åring, er det ingenting som tilsier at man tåler det som 18-åring. Og uansett er det ikke statens ansvar å blande seg inn.

Skrevet
Tåler man det ikke som 15-åring, er det ingenting som tilsier at man tåler det som 18-åring.

Det er faktisk en ganske stor forskjell fra man er 15 til 18. Flere spill jeg ikke rørte coveret på engang når jeg var 15, mens som jeg helt uten problem både spiller gjennom og koser meg med nå.

Skrevet
Det er faktisk en ganske stor forskjell fra man er 15 til 18. Flere spill jeg ikke rørte coveret på engang når jeg var 15, mens som jeg helt uten problem både spiller gjennom og koser meg med nå.

Så fint for deg. Men for at staten skal gripe inn i borgernes liv kreves det mer enn at de blir litt redde. Etter min mening kan det kun forsvares hvis det er snakk om noe som fører til en direkte skade, og jeg kan ikke se at det er tilfelle når en 15-åring spiller et horrorspill. Uansett om hun får mareritt samme natt.

Skrevet

Jeg lurer litt på hvor mange 15-åringer du egentlig har kjent. Det er STOR forskjell på 15-åringer og 18-åringer! En på 15 er forstatt et barn, selvfølgelig ungdom, men ikke voksen. Drap, blod, horror og utrolig vrange forestillinger om sex KAN være skadelig for en person som er usikker på seg selv, osv. Jeg tror MANGE 15-åringer ikke tar mer skade av dette enn en 18-åring, men synes dette allikevel skal være en sak der foreldrene bestemmer.

Med skadelig mener jeg ikke dra-ut-å-skyte-hvermannsen, men skadelig i forhold til de holdningene dette barnet/ungdommen er i ferd med å utvikle.

Skrevet
Så fint for deg. Men for at staten skal gripe inn i borgernes liv kreves det mer enn at de blir litt redde. Etter min mening kan det kun forsvares hvis det er snakk om noe som fører til en direkte skade, og jeg kan ikke se at det er tilfelle når en 15-åring spiller et horrorspill. Uansett om hun får mareritt samme natt.

Og til dette med horrorspill, hva mener du egentlig om 18-årsgrense på horrorfilmer? Selv blir jeg mer redd av filmer, men sambo må ha meg i sofaen når han skal spille :fnise:

Skrevet

Det har ikke falt noen inn at det er 18-årsgrense fordi 18 er MYNDIGHETSalderen??? OM en på 15 tar skade av sånne spill så er de for "små" til å ta hovedansvaret - derfor er det myndighetsgrense på mange spill, slik at de er gamle nok til å juridisk ta ansvar for seg selv. At folk ikke forstår noe så simpelt er merkelig. Det blir som å krangle på hvorfor 15-åringer ikke skal få drikke, ikke skal få kjøre bil, ikke skal få røyke, ikke skal få ta lån uten samtykke etc. etc.

Jobber selv i spillbutikk og synes reaksjonene til alle 16-åringene er mer enn god nok grunn til å ha 18-års grense når de ikke får lov å kjøpe GTA4.

"Nei faaaaaen ass, du kødder nå??? Helvette, jeg er 16 jo!! Jeg tar ikke skade av det der ass!! Jeg kan ringe mamma så sir hun jeg får lov ass! Det er jo bare litt sex og vold ass, who cares...Helvette så dårlig gjort ass" osv i det uendelige...

Synes det er tragisk med naive foreldre som kjøper de spillene til barna sine også jeg, hadde nettopp en mor innom som kjøpte GTA til 13/14-åringen sin fordi han "kom da til å få tak i det likevel, og det kan da ikke være så ille." Jaaah, respekt for de foreldrene... :roll:

Skrevet
"Nei faaaaaen ass, du kødder nå??? Helvette, jeg er 16 jo!! Jeg tar ikke skade av det der ass!! Jeg kan ringe mamma så sir hun jeg får lov ass! Det er jo bare litt sex og vold ass, who cares...Helvette så dårlig gjort ass" osv i det uendelige...

Mhm, har ingen anelse hvor mange ganger jeg har hørt det der de to årene jeg jobbe på EB Games.

Men den eneste logikken jeg hittil ikke er skjønt er den hvor foreldre gjerne kjøper GTA, mens WOW blir for ille?!? 12 års grense vs 18 års grense, jo da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...