Gå til innhold

Buss!!!!!! Dette skjønner jeg ikke... noen andre?

Buss"express" Bilbelte?????  

1. 1. Buss"express" Bilbelte?????

• Ja
      10
    • Nei
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, nå er det slik at jeg vet godt hvem menneskene som var ombord i bussen som desverre forsvant fra veiflaten!!!!!

Men hvor er sikkerheten???

Jeg mener vi bilister får trehundreogenogførti beskjeder om å bruke bilbelte.

Så kommer det en buss som kjører lange strekkninger "express" og har mellom 15-40 mennesker ombord. Disse menneskene ligger bakover og slapper av, og følger rett og slett ikke med på veien.

MEN HVOR ER SIKKERHETSBELTE HER????????????

Dette bør politikere eller noen som har myndighet få satt i sving.

Greit nok at det koster penger. Men ingenting kan erstatte et menneskeliv.

Noen enig??

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Når jeg har tatt "rutebil-langdistansebusser", så er der sikkerhetsbelte i dem... Ja, på en god del av rutebussene jeg tar er det også sikkerhetsbelte....

Mente du at jeg skulle stemme på om bussen HAR sikkerhetsbelte? Om den BURDE har det? Om jeg BRUKER det?

Svarene er: de fleste bussene jeg har tatt langt av sted har det (ikke de gamle) Ja, jeg synes de bør ha det. Nja, jeg bruker det av og til.... (i bil bruker jeg det alltid, så jeg bør vel være flinkere på buss også)

Skrevet

Fredagsbarn!!! :)

Jepp.... Bør busser ha sikkerhetsbelte..

Men jeg er litt :o over at det er sikkerhetsbelter i busser...

Må være veldig veldig lenge siden jeg satt i en buss!

Klem

Skrevet

I godkjente turbusser er det bilbelte på de fremste setene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nye busser/turbusser SKAL ha sikkerhetsbelte. For bybusser som stadig stopper gjelder det andre regler (Dessverre men fårståelig nok). Der bilbelter er montert SKAL de brukes, uavhengig av om kjøretøyet er privat, er leid eller går i rute. Alle over 15 har sjøl ansvar for å sikre seg, så det er nok så som så med bruken.

Jeg bruker belte ALLTID, til og med når jeg rygger ut av garasjen (akkurat det er nesten litt flaut, men refleksbevegelsen er der). Jeg vet så alt for godt hva jeg risikerer uten...

Av en eller annen merkelig grunn har de som betaler turen en tendens til å leie nye, behagelige og trygge busser når jobben/idrettslaget/gjengen skal på tur, mens bussvalget for ekskursjoner med skolen helst går i gamle, usikre, ubehagelige og utrygge, kanskje også farlige busser.

Ulykka som skjedde i helga var med voksne mennesker. Tenk dere at dette var ei skoleklasse på tur. Hva da?

Gjest Anonymous
Skrevet
I godkjente turbusser er det bilbelte på de fremste setene.

I turbusser som er godkjent etter 2000 skal det være belte på ALLE seter Tusenfryd!

Skrevet

I turbusser som er godkjent etter 2000 skal det være belte på ALLE seter Tusenfryd!

Ok, der ser man - jeg gikk ut av bransjen i 1998... burde skjønt at det har skjedd ting etter det... men å kjøre rundt med en buss eldre enn fra 2000 er ikke uvanlig i alle fall... så...

Gjest Anonymous
Skrevet

EU-direktiv Kdir. 96/36/EF om krav til og krav om bilbelter:

Bl.a. inneholder direktivet krav om montering av bilbelter i buss klasse 2 og 3. Kravet gjelder ikke buss klasse 1, rene bybusser.

Monteringsplikten trådte i kraft 1. oktober 1999 for nye busser registrert etter denne dato. For busser registrert før 1. oktober 1999 gjelder ikke monteringsplikten. Imidlertid må også slike busser ha belte dersom de blir registrert på nytt etter 1. oktober 2001.

Samtidig som det er innført monteringsplikt, og dermed også bruksplikt, av setebelter i buss, har myndighetene så langt ikke funnet det formålstjenlig å endre bruksbestemmelsene slik de fremgår av forskrift av 21. september 1979 til Vegtrafikkloven.

Der fremgår det av denne forskriftens § 3 følgende:

Den som har fylt 15 år og som unnlater å bruke verneutstyr som er påbudt etter § 1 eller § 2, kan ilegges gebyr.

Fører av motorvogn er ansvarlig for at passasjerer under 15 år bruker slikt verneutstyr, og kan ilegges gebyr når slike passasjerer er usikret.

Paradoksalt nok er det fremdeles slik at busser kan registreres med et antall ståplasser, ca. 45% av antallet sitteplasser. Dette gjelder bare bussklasse 1.

Skrevet

Det er sikkerhetsbelte i de fleste bussene jeg har tatt ( på alle setene i bussen ), men jeg bruker det ikke noe særlig. Jeg bruker sikkerhetsbelte i bil hele tiden, men det blir så som så på bussen.

Burde kanskje bli litt flinkere til det. Men jeg ligger merke til dette. Nesten ingen av passasjerene bruker sikkerhetsbelte på bussen i det hele tatt.

Skrevet

Jeg tar buss 40 minutter hver vei til jobben, og alle de nye bussene (uansett turbuss eller ikke) har sikkerhetsbelter på alle setene. 2-punkts bakover og 3-punkts foran og ved døren i midten.

Men nesten ingen bruker de - og jeg blir sett på som en raring når jeg begynner å rote rundt for å finne både sele og feste som ligger et helt annet sted enn det skulle ha gjort....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...