Gå til innhold

McDonald's og Coca Cola

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mange sier at McDonald's høgger ned regnskogen for at dyrene deres skal få beite.

Mange sier at Coca Cola dreper fagforeningssjefer (det var noe sånt), at de stjeler vann fra fattige folk, at de bruker barnearbeidere og masse sånt.

Mange sier også at CC og Mcd støtter "onde" organisasjoner som ku-klic klan og lignende.

Er alt dette sant? Hvorfor sier folk det? Burde man boikotte dem? Føler meg litt "ond" når jeg står i butikken å kjøper meg en cola også kommer folk med slike rykter.

Jeg synes mye av dette høres veldig rart ut. Er det feks bodnegårder i regnskogen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok desverre riktig.

Jeg har boikottet Coca Cola Company og McDonalds helt siden CCC drepte noen fagforeningsfolk i Guatemala ca. 1980, via stråmenn.

De er jordens avskum disse US amerikanske selskapene, ingen nåde for de ansatte i den tredje verden. De har også som Chiquita støttet dødsskvadroner i Colombia.

De er selskaper etter Georg Bush`s hjerte.

Skrevet
Dette er nok desverre riktig.

Jeg har boikottet Coca Cola Company og McDonalds helt siden CCC drepte noen fagforeningsfolk i Guatemala ca. 1980, via stråmenn.

De er jordens avskum disse US amerikanske selskapene, ingen nåde for de ansatte i den tredje verden. De har også som Chiquita støttet dødsskvadroner i Colombia.

De er selskaper etter Georg Bush`s hjerte.

Da kan du sikkert komme med linker til undersøkelser om dette?

Alt kjøtt i McD lages så lokalt som mulig. I Norge kommer stort sett alt kjøtt fra Gilde. Jeg klare liksom ikke å se Gilde drive kjøttplantasjer i regnskogland, men du kan sikkert forklare meg hvorledes dette henger sammen?

Skrevet

Hvem er disse "mange"? Og hvilke folk er det som kommer bort til deg i butikken når du skal kjøpe deg en cola? Selv har jeg aldri opplevd det, men så bor jeg da midt i Bush-land. Hadde vært nyttig med noen linker.

Skrevet
Hvem er disse "mange"?

Det er en del som har sagt det på forskjellige forum

Og hvilke folk er det som kommer bort til deg i butikken når du skal kjøpe deg en cola?

Ingen. Det er bare noe jeg selv føler. Har ikke drukket cola på noen år fordi jeg får dårlig samvittighet. Også vet jeg ikke om det er sant. Eneste kildene jeg har sett er på anticoca cola sider som killercoce, anticola.

Selv har jeg aldri opplevd det, men så bor jeg da midt i Bush-land.

Det er ingen som heter George i nærheten av der du bor?

Skrevet
Det er en del som har sagt det på forskjellige forum

Ingen. Det er bare noe jeg selv føler. Har ikke drukket cola på noen år fordi jeg får dårlig samvittighet. Også vet jeg ikke om det er sant. Eneste kildene jeg har sett er på anticoca cola sider som killercoce, anticola.

Det er ingen som heter George i nærheten av der du bor?

Okidoke.

Er et stykke til 1600 Pennsylvania Avenue, faktisk helt på den andre siden av kontinentet, så jeg vil ikke si at han bor like i nærheten. Likevel må jeg si at det føles litt for nært mesteparten av tiden.

Skrevet

Takk for linkene.

Innholdet bekreftet at McD faktisk holder sin sti ren og driver en ansvarlig forretning. The Rainforest Alliance sertifiserer f eks at kaffebønnene blir produsert på en miljøvennlig måte. Ellers var det ikke mye å utsette. Ellers var det jo litt kjekt å se på lenken om rettsaken mellom McD og de to aktivistene at annførslene om regnskogen ikke hadde noen substans. Dog kjøper/kjøpte Gilde kanskje noe soja som var laget i regnskogen, men i så fall gjelder det da alle Gildes kunder.

Skrevet

Ja, husdyrene i Norge blir fôret på bl.a. soya hentet fra regnskogsområder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...