Gjest hyggelig Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 I det siste har jeg kokt en del egg til å ha på brød, men det som har vært litt irriterende er at som oftest sitter skallet på egget så godt fast at jeg bare får plukket av bittesmå biter av skallet ad gangen.. i tillegg ser jo egget helt maltraktert ut når jeg endelig har fått av alt. noen tips til hvordan man skal koke egget slik at skallet blir lett å ta av etterpå? har prøvd å sette kaldt vann oppi gryta når eggene er ferdige (slik at de ikke fortsetter å koke...???) men skallet er like vanskelig å få av.
Toro Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 La eggene ligge i panna og kjøles under rennende kaldt vann, det hjelper.
onyx Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 Hm.. jeg tror at hvorvidt skallet er lett å få av eller ikke på kokte egg ikke skyldes hvordan de er kokt, men hvor gamle eggene er. Om jeg ikke husker helt feil er skallet vanskeligst å fjerne på relativt ferske egg, men jeg tør ikke love at det ikke var eldre egg..
Supraspinatus Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 Kjøl ned eggene ved å ta kaldt rennende vann i pannen en liten stund (30sek el.l) Så tar du opp egget og skallet løsner lett.
Gyda Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 Skallet sitter mer fast på ferske egg enn på gamle egg. (modern har egne høns - så skallet sitter alltid som støpt på egg jeg får fra henne)Og som de andre sier: la kaldt vann renne over de ferdig kokte eggene en stund. Jeg lar det gjerne renne i et par minutter.
Gjest Casey Skrevet 29. april 2008 #6 Skrevet 29. april 2008 (endret) Koker dere alle egg i panne? Selv bruker jeg kjele og koker egg i 12 minutter. Skallet pleier å gå veldig lett av. Endret 29. april 2008 av Casey
Gjest hyggelig Skrevet 29. april 2008 #7 Skrevet 29. april 2008 takk for svar. men som nevnt i det første innlegget mitt har jeg allerede prøvd å ha kaldt vann oppi gryta etter at eggene er ferdigkokte, men likevel sitter skallet fast. ser at noen av dere mener det kommer an på eggets "alder", men er dette alt? noen andre tips/ meninger om hvorfor skallet ikke slipper egget?
Supraspinatus Skrevet 29. april 2008 #8 Skrevet 29. april 2008 (endret) takk for svar. men som nevnt i det første innlegget mitt har jeg allerede prøvd å ha kaldt vann oppi gryta etter at eggene er ferdigkokte, men likevel sitter skallet fast. ser at noen av dere mener det kommer an på eggets "alder", men er dette alt? noen andre tips/ meninger om hvorfor skallet ikke slipper egget? Utifra innlegget ditt, så så det ut som om du ikke hadde fått med deg at du skal la egget være under rennende kaldt vann en stund, og ikke bare ta litt kaldt vann oppi til det slutter å koke. Kom til å tenke på en ekstra ting. Det er en hinne rundt selve egget som skallet henger fast i. Når jeg skal skrelle egget, så tar jeg bare å kakker det i den andre hånden, så knuser jeg det hele veien rundt, og plukker av skallet. Da kommer skallet av i relativt store flak som er knust i mindre biter, men henger fortsatt fast i hinnen. Endret 29. april 2008 av Supraspinatus
Orthia Skrevet 29. april 2008 #9 Skrevet 29. april 2008 Jeg har en god slump salt i kokevannet, og skreller eggene lett.
Gjest glamourgirl Skrevet 30. april 2008 #10 Skrevet 30. april 2008 Koker dere alle egg i panne? Selv bruker jeg kjele og koker egg i 12 minutter. Skallet pleier å gå veldig lett av. I Bergen koker mann egg i panne, på Østlandet i kjele og hvor jeg kommer fra koker jeg dem i gryde... Jeg koker egg i ti minutter, tar gryda til side når vannet koker, og setter den på plata igjen. Etter ti min så setter jeg gryda i vasken, og har kaldt vann rennende over, lar dem ligge i kaldt vann litt, før jeg skreller eggene i vannet. Da føler jeg at skallet løsner kjappere.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #11 Skrevet 30. april 2008 Koker dere alle egg i panne? Selv bruker jeg kjele og koker egg i 12 minutter. Skallet pleier å gå veldig lett av. Her jeg bor er panne det østlendingene kaller kjele. Mens det østlendinger kaller "panne" er det vi kaller "steikepanne". Så jeg koker egg i panne, ja, eller "kjele" eller "gryte" om du vil. Ikke i steikepanne, dog. Jeg har egget under rennende kaldt vann, og så går skallet helt fint av. Men det holder ikke å bare ha egget under rennende vann i et par sekunder altså.. Det må ligge der en stund, så det blir avkjølt. Man skal kunne holde det i hånden uten å brenne seg.
Ugla Skrevet 30. april 2008 #12 Skrevet 30. april 2008 Hm.. jeg tror at hvorvidt skallet er lett å få av eller ikke på kokte egg ikke skyldes hvordan de er kokt, men hvor gamle eggene er. Om jeg ikke husker helt feil er skallet vanskeligst å fjerne på relativt ferske egg, men jeg tør ikke love at det ikke var eldre egg.. Jepp, det har med alderen på egget å gjøre! Men kanskje noen av rådene som er kommet her kan hjelpe litt?
Gjest ¤bella¤ Skrevet 30. april 2008 #13 Skrevet 30. april 2008 Trodde alle viste at det løsner enkelere om man tar salt i vannet jeg...
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 30. april 2008 #14 Skrevet 30. april 2008 Ja, kanskje det har med alderen på egget å gjøre? For når jeg koker egg og avkjøler dem i rennende vann etterpå, som er den vanlig rutinen når jeg koker egg - avviker ikke noe fra "oppskriften" - så har jeg oppdaget at det er helt tilfeldig om jeg får av skallet uten å maltraktere egget eller ikke. Men det har kanskje med alderen å gjøre.
Ugla Skrevet 30. april 2008 #15 Skrevet 30. april 2008 Trodde alle viste at det løsner enkelere om man tar salt i vannet jeg... Og jeg trodde "alle" visste at det har med alderen å gjøre...
Gjest ¤bella¤ Skrevet 30. april 2008 #16 Skrevet 30. april 2008 Og jeg trodde "alle" visste at det har med alderen å gjøre...
Malama Skrevet 30. april 2008 #17 Skrevet 30. april 2008 Men å ha dem under rennende kaldt vann gjør i det minste at du ikke brenner deg på fingrene når du holder på å fjerne skallet... alderen er nok en ikke utenkelig faktur her nei, men jeg har også alltid lørt rennende, kaldt vann. Jeg koker dog ikke egg i panne (som også på min dialekt altså er "kjele" eller "kasserolle" eller "gryte", og slett ingen stekepanne), men i eggkoker. Putter dem likevel under rennende kaldt vann da (setter innsatsen fra ekkkokeren under rennende kaldt vann en lite stund) og det pleier fungere greit. Men mulig det har å gjøre med min holdning til hodsbarhetsdatoen på egg... ("egg er holdbare i minst en måned etter den datoen som er trykket på pakken, det er bare en eu-regel...") derved har jeg vel ganske ofte egg som ikke akkurat er gårdsferske
Scheherazade Skrevet 30. april 2008 #18 Skrevet 30. april 2008 Hmmm, jeg har egg i kaldt vann for å stoppe kokeprosessen. Og hvordan i alle dager kan man forklare vitenskapelig at skall er lettere å fjerne når det er kokt i saltvann? :klø: Syns det høres rart ut. Jeg har også hørt at det har med alder å gjøre, og egg.no påstår at det hjelper om egget har lagt i romtemperatur noen dager- noen kilder til den påstanden oppgir de selvsagt ikke.
Gjest Casey Skrevet 1. mai 2008 #19 Skrevet 1. mai 2008 Trodde alle viste at det løsner enkelere om man tar salt i vannet jeg... Nei, alle visste ikke det.
Gjest Fjellsippa Skrevet 1. mai 2008 #20 Skrevet 1. mai 2008 Jeg synes ikke jeg merker forskjell på om jeg koker ferske eller gamle egg. For å få skallet til å løsne lett heller jeg ut det kokende vannet når eggene er ferdig. Setter kjelen i vasken og lar kaldt vann renne en stund. Skreller deretter eggene med en gang. Hvis du lar de ligge en stund fester skallet seg, og det blir vanskelig å fjerne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå