Gå til innhold

Sneglejakten er i gang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanligvis plukker jeg snegl i tomme melkekartonger og fyller på med grovsalt etterhvert som jeg får fangst. Resultatet blir ubeskrivelig. *urk*

Men det er jo ikke alltid jeg er utstyrt med hansker, kartong og salt - kan jeg da klippe dem i to og la dem ligge på plenen? Jeg forstår jo at sneglen dør og forsvinner, men dør evt. egg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er barbari!!! :kjefte: Er det ikke på tide å innse at dette slaget er tapt? På nyhetene sa de jo at dette forhatte dyret hadde holdt til her i landet siden 1990-tallet!?Da må det vel være for sent å få utryddet dem nå? :lur: I tillegg driver de jo å parer seg med sine svarte artsfrender...Nei,æsj,jeg lar dem være for jeg synes det er så ekkelt å se på dem.Samtidig er det litt komisk når folk blir avbildet i avisen fordi de har drept snegler... :ler: Men om eggene går til grunne kommer vel an på hvor "modne" de er blitt?Det beste er vel å ringe til universitetet og spørre en biolog. :)

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg koker dem. :lur:

Saltmetoden høres grusom ut...

Ellers aner jeg ikke om det holder å klippe dem i to.

Forresten tillater jeg meg å linke til en annen tråd jeg startet om emnet, fra i fjor. Der lærte jeg mye nytt om snegler.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Det beste er vel å ringe til universitetet og spørre en biolog. :)

Kanskje noen av leserne her er biologer? :)

Skrevet

Godt å se at det er flere barbarer enn meg. :lur: Jeg føler meg nesten litt huslig når jeg salter snegl - min bestemor syltet og saftet - jeg salter. Det er da noe?

Takk for link, skal lese meg litt opp på snegl, men få unnagjort kveldsmaten først.

Skrevet

Hørte på radioen at vi må akseptere at disse sneglene har blitt en del av vår fauna, og at de anbefaler å gå til "samlet krig". Altså; det hjelper ikke at du er flink og plukker snegler hvis naboen gir f. Nabo-snegle-dugnad er med andre ord tingen. Videre sa de at det skal opprettes sneglepoliti; ressurspersoner som kan mye om sneglene og som kan kontaktes. Regner med at man kan få nummeret til sneglepolitiet hvis man kontakter kommunen.

Syns forøvrig det høres helt merkelig ut å klippe dem i to. Hvem orker å gjøre noe sånt?

Skrevet
Hvem orker å gjøre noe sånt?

Jeg. :fnise:

Altså, jeg har en grenklipper med laaange armer, det er ikke slik at jeg går løs på dem med negelsaks. At de er ekkel på innsiden venner man seg til. :makaber:

Skrevet
Jeg. :fnise:

Altså, jeg har en grenklipper med laaange armer, det er ikke slik at jeg går løs på dem med negelsaks. At de er ekkel på innsiden venner man seg til. :makaber:

Dette må du ikek gjøre. død snegl tiltrekker seg brødrene sine. det er derfor de heter mordersnegler, de er kannibaler og spiser sine døde brødre. du må kvitte deg med likene.

Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)

Dessuten lærte jeg i den tråden jeg linket til at man bare skulle ta mordersneglen. Jeg gikk lenge i den villfarelse at man skulle kvitte seg med boasneglen også.

Jeg har mange uskyldige sneglelik på samvittigheten. :(

Endret av Helen Parr
Skrevet

Tigre og de søte sorte får bli, ingen fare.

Men det der med å lokke til seg annen snegl er jo et poeng, absolutt. Det er jo ikke slik at jeg skal arrangere sneglefest heller. (derfor gidder jeg av prinsipp ikke dele sommerpilsen min med dem, det får da være grenser for oppvartning av uvedkommende gjester)

Skrevet

Fytti katta. Er jammen glad for at vi ikke har snegler. Jeg får helt hetta av å tenke på dem. Har et barndomsminne hvor hele plenen var dekket av disse ekle, sorte sneglene. Grøsser bare jeg tenker på det nå. Lykke til med sneglejakten.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Tigre og de søte sorte får bli, ingen fare.

Men det der med å lokke til seg annen snegl er jo et poeng, absolutt. Det er jo ikke slik at jeg skal arrangere sneglefest heller. (derfor gidder jeg av prinsipp ikke dele sommerpilsen min med dem, det får da være grenser for oppvartning av uvedkommende gjester)

Men du kan jo lokke dem i fella. :lur:

Selv må jeg innrømme at jeg ikke synes de sorte er særlig søte, men lar de motvillig få leve.

Skrevet

Hvis du har sånne sorte, ganske store biller i hagen må du ihvertfall ikke finne på å drepe DEM! De spiser eggene til Iberiasneglen og er m.a.o. vennene våre :) Det samme gjør sneglene med gule (evt. gule med sorte striper) sneglehus. Det stemmer for øvrig, som nevnt tidligere her, at døde snegler tiltrekker seg flere, så ikke la de bli liggende!

Jeg for min del sliter med stuevinduene mine... Bor i sokkel og har dermed gressplena rett under. Det er umulig å holde vinduene rene! Det er et evig nettverk av slimstier etter monstersneglene på dem... De er lange og fete, og de åler seg oppover glasset.. :( UDYR!!!!! :frustrert: Noen andre som har problemer med det?? TS f.eks.? Noe jeg kan "impregnere" glasset med?

Gjest Helen Parr
Skrevet
Noe jeg kan "impregnere" glasset med?

Saltlake? :lur:

Skrevet

Er dette det samme som brunsnegler?

Skrevet
Saltlake? :lur:

Hehe, men hva skjer med vinduene da? Tåkete??

......På den annen side kan de vel ikke se stort verre ut enn de allerede gjør.. :sprettoy:

Skrevet

Det er de brune vi jakter på ja.

Snegleslim på vinduene...æsj! Like æsj som snegler som henger seg fast i pelsen til pus og blir med inn. :spy:

Skrevet
Er dette det samme som brunsnegler?

Det er det samme som brunsnegler ja.

Skrevet

Men seriøst; du kan jo forsøke å legge saltstein eller kakaobark under vinduet, da forhindrer du dem kanskje i å krype opp akkurat der. (men så kryper de vel gjerne opp et annet sted og ned igjen på vindusruten og du er like langt..)

Skrevet
Det er de brune vi jakter på ja.

Snegleslim på vinduene...æsj! Like æsj som snegler som henger seg fast i pelsen til pus og blir med inn. :spy:

:sjokkert: Stakkars pus! Og stakkars deg! Jeg får de ihvertfall ikke innomhus; thank God. Fysjom! De er jo fulle av parasitter, de jævlene. Takke meg til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...