Gå til innhold

Jente på 9 år virker veldig opptatt av slanking

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av datteren vår sier hele tiden at hun er tjukk og feit. Hun kan ikke spise så mye av den og den maten for da vil hun bli enda mer tjukk. I dag var datteren vår og venninnen på biblioteket og lånte bøker og venninnen hadde lånt en bok om forskjellige aktiviteter innen sport for hun vil bli kvitt magen sin.

Jeg vet ikke om foreldrene har sagt noe, men denne jenten er overhodet ikke tjukk. Hun er helt normal, hvis man kan si det på den måten.

Jeg har selv sagt til henne at hun er ikke tjukk, men det blåser hun bare vekk.

Jeg er som sagt bekymret fordi en jente på 9 år skal ikke tenke i disse baner i det hele tatt. Hva vil skje etterhvert som hun blir eldre?

Og datteren vår og denne jenta er bestevenninner og datteren vår kan bli påvirket av dette. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med denne jenta. Hun er ikke det miinste tjukk, men sier hele tiden at hun er det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Screemy
Skrevet (endret)

-- Dette er ikke bra som du selv forstår og det er bra du tar tak i dette(bekymrer deg for dette)

-- Hvor godt kjenner du foreldrene hennes?Har du noen mulighet for å ta opp dette med dem?

-- Kan det være at noen "slemme" på skolen hennes sier at hun er tykk, rett og slett fordi hun ikke er det? (sier slikt i ren misunnelse, barn kan være onde vet du)

-- Spør datteren din om hun har merket noe slikt vedr. hennes venninne!

Endret av Screemy
Skrevet

Hver gang hun sier noe om dette (at hun er tykk, og det og det kan man bli feit av osv.) spør du henne: Javel? Hvem har sagt det da?/ Hvordan vet du det da? Slik kan du iallefall finne ut om hun blir mobbet på skolen....

Synes det er forferdelig trist når så små barn bekymrer seg over slike ting, særlig når de ikke har tendens til overvekt engang....

Mulig foreldrene er hysterisk opptatt av slanking, trening og kosthold og overfører sine tanker og holdninger tl barnet. Meget usunt!!!

Skrevet

Jeg hadde tatt det ganske alvorlig.. Du bør nevne det for foreldrene uansett hvor godt du kjenner de.. Så kan de evt snakke med henne og vurdere om hun trenger videre samtlaer med fagfoolk, f eks helsesøster. Jeg utviklet spiseforstyrrelser i 10-års alderen selv om jeg var helt normal. Jeg hadde en mor som var overvektig, og en gutt i klassen sa at sånt var arvelig og at jeg kom til å bli feit.. Mer skulle det ikke til for at jeg begynte å slanke meg. I tillegg hadde jeg mange veldig spinkle jenter i klassen, og i forhold til dem følte jeg meg som en elefant. Jeg fantes ikke overvektig, men var aldri like spinkel som dem, selv da bein stakk ut både her og der. Det tok meg mange år å bli frisk.

Skrevet (endret)

Dette kjenner jeg igjen fra et par venninder av min datter og min egen datter. De var 10 år, nå 11. Da vennindene sa at de ville slanke seg, så sa jeg at det var skadelig når de var så små, at de var fine osv. (alt det vanlige)

Da det ikke gikk inn, så spurte jeg om de ikke ville vokse i lengde. (de er ganske små) Jeg sa at de måtte huske på at når de ikke fikk næring, så ville det også gå ut over veksten.

Da ville de ikke slanke seg alikevel. :)

Det var verre med datteren min. Hun fortsatte å snakke om det, og ville spise minst mulig. (men med en gang jeg hadde noe godt, så glemte hun det fort da.)

Jeg forsto at det handlet om at de ville ligne på superstjernene, og forklarte litt om manipulering av bilder. Sa at Shakira osv. spiste mye sunn mat og salat. (De kunne sjekke ut på nettet hvis de ikke trodde meg. ;)

Datteren min spiser nå salat og sunn mat som hun aldri har likt før. Spiser også alt det andre gode, for det klarer hun uansett ikke å kutte ut. (hun trodde slanking var å ikke spise, spise veldig lite)

Enden på visa er at hun har fått et sunt kosthold, og hun føler at hun gjør noe bra ved å spise. (Og det er jo også sant da)

Ellers så er jeg bevisst opptatt av å forherlige lubne jenter, at de er mer vakre og kvinneligere. Og vi ser "hvordan se bra ut naken", hvor jeg forteller jentene mine at det er DETTE som er virkeligheten, ikke de jentene som er manipulert i bladene.

Synes forresten at det er et fantastisk program!!! :tommelopp:

Endret av Rakel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...