Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 Jeg driver et lite enkeltmannsforetak ved siden av jobben min i stat og kommune. I år har jeg brutto tjent 55 000. Kommer det inn regler om moms da? Det er et firma som driver med veiledningtjenester, ikke salg av varer. spm 2. Jeg har ikke eget kontor hjemme, men kan jeg trekke fra noe beløp for bruk av eget hus? Hva med forsikring av bil, vegavgift? Takknemlig for svar
Gjest Næringsdrivende Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 Du kan tjene inntil 50.000 pr inntektsår før du må betale mva. Etter 50.000 grensen er passert eller ved den faktura der omsetningen passererer 50.000 skal du betale mva. Du må da søke kemneren om å stå i mvaregisteret. Du kan trekke fra et hjemmekontor dersom du setter av et rom til dette, dvs at et rom er kun kontor (altså ikke en krok av stuen eller soverommet). Dette rommet skal ha en viss størrelse. Du kan ellers trekke fra alle mulige utgifter (begrenset i hht til skattereglene som du bør sette deg inn i) som er relatert til næringsinntekten på skatten. Når du er mvapliktig skal du kun betale mva som overskyter den mva du selv har lagt ut. F.eks. kan det være du har "krevd inn" 5.000 i mva ved dine faktura mens du har hatt utgifter med mva for 3.000. Da skal du betale inn 2.000 i mva fordi du kan trekke fra de 3.000.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 Det er ikke alle tjenester som er momspliktige, dette kan du lese mer om på f eks Bedin eller Brønnøysundregisteret, og høre med skattemyndighetene (selv om du kan få mye rare svar derfra). Det er godt mulig veiledingstjenester er fritatt for moms, i hvert fall er undervisning det. Men mva-en skulle egentlig vært ført opp på første faktura over 50 000 som gjesten over nevner, og du skulle registrert deg i mva-registeret da du oppdaget at du var over grensa. Hjemmekontor skal vel egentlig ha egen inngang for å bli godkjent, og å bruke huset uten å ha et bestemt rom engang tror jeg nok ikke kan trekkes fra, nei. men du kan trekke fra telefon, internett o.l (ikke alt, men utfra bestemte satser).
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #4 Skrevet 29. april 2008 Du kan tjene inntil 50.000 pr inntektsår før du må betale mva. Ikke per inntektsår, men over en 12-månders periode. Dvs at så fort du bikker 50.000 grensen over en 12-måneders periode, uansett om disse tolv månedene faller over to år, blir du momspliktig - så sant du leverer en momspliktig tjeneste.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #5 Skrevet 29. april 2008 ts: Men jeg trodde ikke tjenster innen helse og sosial var moms pliktig?
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #6 Skrevet 29. april 2008 ts: Men jeg trodde ikke tjenster innen helse og sosial var moms pliktig? Det er mulig det, og i tilfelle skal du ikke betale moms. Men du kan ikke basere mva-registrering eller ikke på å "tro" Derfor sjekker du bedin, brønnøysundregisteret og tar en telefon til skatteetaten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå