Gå til innhold

Hva er lurest å gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Jeg har akkurat lagt ut en leilighet til salgs. Foreløpig ligger den kun på nett, men blir avertert i avisa senere denne uka. Fellesvisning har jeg fått oppgitt av megler blir til neste uke. Nå skal noen se på leiligheten i morgen. Altså en uke før fellesvisning.

Så tenker jeg. Hva om de da legger inn et bud med kort frist. Da vil jeg få et bud uten å vite hva markedet er villig til å gi. Blir gamling det her. Leiligheten ligger i et veldrevent borettslag med lav fellesgjeld og i et attraktivt område. Altså burde den ikke være vanskelig å selge.

Jeg er ikke avhengig av å få solgt den fort og til best mulig pris siden dette er en leilighet jeg har arvet. Har egen bolig så dette salget blir bare penger inn på min konto.

Hva hadde du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva hadde du gjort?

Jeg hadde nok i det minste giddet å sette meg inn i reglene dersom jeg skulel selge en leilighet...

Alle bud må ha en akseptfrist på minst 24 timer etter siste annonserte visning. Enkelt og greit. Megleren har ikke lov å formidle til deg bud med kortere akseptfrist.

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Jeg er fullt klar over 24-timersfristen som er nå, men et døgn er allikevel kort tid når fellesvisningen er en uke etterpå.

Annonsert visning gjelder jo også på nett skulle jeg tro.

Skrevet
Jeg er fullt klar over 24-timersfristen som er nå, men et døgn er allikevel kort tid når fellesvisningen er en uke etterpå.

Fellesvisningen er da avertert? Og da er DEN siste avrterte visning. Hviket vil si at hvis de første som nå kommer og ser på, legger inn bud (dumt av dem) så må de vente til 24 timer etter fellesvisningen for å komme videre i prosessen...

Skrevet

Annonsert visning gjelder jo også på nett skulle jeg tro.

24-timers fristen gjelder etter siste annonserte visning, og ja det gjelder det som er anonnsert på nettet også. Du kan f.eks ha visning i dag og på søndag. Du vil ikke kunne akseptere noe bud før på mandag, og de som evt. ser på visningen i dag vil måtte sette fristen til mandag.

Skrevet (endret)
Jeg har akkurat lagt ut en leilighet til salgs. Foreløpig ligger den kun på nett, men blir avertert i avisa senere denne uka. Fellesvisning har jeg fått oppgitt av megler blir til neste uke. Nå skal noen se på leiligheten i morgen. Altså en uke før fellesvisning.

Så tenker jeg. Hva om de da legger inn et bud med kort frist. Da vil jeg få et bud uten å vite hva markedet er villig til å gi. Blir gamling det her. Leiligheten ligger i et veldrevent borettslag med lav fellesgjeld og i et attraktivt område. Altså burde den ikke være vanskelig å selge.

Jeg er ikke avhengig av å få solgt den fort og til best mulig pris siden dette er en leilighet jeg har arvet. Har egen bolig så dette salget blir bare penger inn på min konto.

Hva hadde du gjort?

Hva jeg hadde gjort?????? Ikke no....de må ta kontakt med megler som kan dette. Du kan da ikke stå i leiligheten å akseptere noe som helst du...

her kan jo forkjøpsrett komme inn senere også.

Innlegg endret

pasha mod

Endret av Pasha
Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Takk for hyggelige svar.

Hørt om normal høflighet før?

Her på KG spørres det om alt mellom himmel og jord. Rett og slett fordi vi lurer eller ikke vet. Ingen grunn til å være ufin av den grunn.

Jeg har god kunnskap om mangt som jeg gjerne deler. Andre ting vet jeg lite om og da spør jeg bl.a. her.

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Jeg fant :-)

I forskrift 20. mars 1990 nr. 177 om eiendomsmegling gjøres følgende endring:

Ny § 8-6 skal lyde:

§ 8-6. Meglers plikter ved budgivning

Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og avpasse tempoet i salgsarbeidet til et nivå hvor oppdragsgiver og aktuelle interessenter kan sikres et forsvarlig grunnlag for sine handlingsvalg.

Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megler kan håndtere det i samsvar med foregående ledd, skal han fraråde budgiver å stille slik frist, og gi uttrykk for at det kan føre til at oppdragsgiver ikke vil akseptere budet. Dersom budgiver velger å opprettholde den korte fristen, skal megler orientere oppdragsgiver om budet og om følger av at fristen er for kort. Megler skal så langt det er nødvendig og mulig orientere oppdragsgiver, budgivere og øvrige interessenter om bud og forbehold, og legge til rette for at disse får rimelig tid til å områ seg. Megler skal også bistå ved vurderingen av bud.

I forbrukerforhold skal megler ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn 24 timer regnet fra siste annonserte visning.

Nå er det foreløpig ikke annonsert på nett når fellesvisningen skal være. Dette var kun noe megler sa til meg på telefonen i dag. Tar sikkert litt tid før nettannonsen blir oppdatert. Vil dette ha noe betydning for budgivningen? Vet det her blir litt langt inn i jussen, men spør allikevel. Fant ikke forskriftene til lovendringen. Skal selvfølgelig ta en telefon til megler i morgen.

Forøvrig en liten takk til gjest ;) som gjorde meg oppmerksom på at det gjaldt fra siste annonserte fellesvisning. Dette var jeg ikke klar over. Nei, jeg har ikke satt meg helt i de siste endringene fordi jeg har hatt mer enn nok med å få ordnet et dødsbo.

Skrevet
Andre ting vet jeg lite om og da spør jeg bl.a. her.
At du har så lite kunnskap om kjøp og swalg når du står midt i en slik prosess kan komme til å koste deg dyrt. Jeg er svært overrasket over at du ikke ser ut til å ha basiskunnskap om budgivningen.
Gjest Pupsilure
Skrevet
Takk for hyggelige svar.

Hørt om normal høflighet før?

Her på KG spørres det om alt mellom himmel og jord. Rett og slett fordi vi lurer eller ikke vet. Ingen grunn til å være ufin av den grunn.

Jeg har god kunnskap om mangt som jeg gjerne deler. Andre ting vet jeg lite om og da spør jeg bl.a. her.

Helt enig med deg :klem:

Skrevet

Jeg er midt oppi en salgsprosess selv, og skjønner godt at du lurer på disse tingene. Slik jeg har forstått det, er den 24-timers-regelen veiledende, men det betyr ikke at den alltid overholdes. Her i min by hender det i ny og ne at leiligheter blir solgt før det har vært visning - og det må jo bety at det har kommet inn et bud som ikke har forholdt seg til frist. Min megler sa også til meg at det hender at folk retter budet direkte til selger, i stedet for å ringe til megleren, og da trenger de ikke bry seg om formalitetene, da kan de sette så kort frist som de vil. Da bør jo selger forsøke å henvise dem til megleren, hvis han har is i magen til det.

Jeg har hatt noen som kom for å se på leiligheten min, som virket interesserte, men har ikke fått inn noe bud ennå, og skal ha visning snart, så jeg er spent og krysser fingrene. I motsetning til deg er det for min del viktig å selge raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...