Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å jogge, sykle og ri en del og får aldri gangsperr av det. Går ut i fra at det er fordi jeg er blitt vandt til å trene disse muskelgruppene. Jeg pleier å tøye litt ut når jeg har tid

men uansett, med en gang jeg trener noe annet enn de tre tingene jeg pleier å gjøre, får jeg så sykt gangsperr. Jeg trente aerobic for første gang for fem dager siden, og har fortsatt gangsperr og det er helt jævlig :( .

jeg er generelt sett veldig stiv (når jeg skal prøve å ta meg selv på tærne får jeg vondt når jeg har kommet til knærne).

Føler ikke det hjelper og tøye, og man skal jo ikke tøye for hardt heller. Tenkte kanskje det kunne hjelpe å trene litt bevegelighet etter en hard treningsøkt?

Noen som vet om noen veldig bra utøynings/bevegelighets-øvelser jeg kan gjøre som gjør at jeg ikke får så gangsperr etter at jeg h ar trent uvante muskelgrupper? Eller andre ting som hjelper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å jogge, sykle og ri en del og får aldri gangsperr av det. Går ut i fra at det er fordi jeg er blitt vandt til å trene disse muskelgruppene. Jeg pleier å tøye litt ut når jeg har tid

TØYE UT NÅR DU HAR TID???????DET ER Å BE OM Å BLI GANGSPERR!!!!!!!

:nei::nei::nei:

Skrevet
:( jaja, men grunnen til jeg ikke er så veldig på å tøye ut er fordi det hjelper ikke uansett.
Gjest AnneBerit
Skrevet

her kommer det en link med uttøyningsøvelser fra olympia toppen! du finner også mer, bare lett litt rundt.. :) eller flere øvelser ligger i menyen til venstret på siden.. :)

http://www.olympiatoppen.no/basistrening/b...am/page132.html

det er viktig å tøye etter trening! men ikke alltid like hardt! ikke tøy så hardt at bena/armene (det du nå enn tøyer) ikke rister!

Skrevet

Nå må snart myten om at tøying motvirker gangsperr DØ! Her er hvorfor: Når du trener lårene slik at du får gangsperr, så sliter du av noen muskelfibre. Gangsperr kommer av at muskelen forteller deg at du har skadet den litt, og den trenger tid til å heles igjen. Tøyer du på den muskelen da, så sliter du på en allerede sliten muskel. Du kan faktisk få mer gangsperr av det.

Hva tøying er godt for er å bli mykere, få mer bevegelighet i hverdagen og dermed hindre skader i hverdagen.

Hvis du ikke vil ha gangsperr, så får du tilvenne deg nye øvelser veeeeeldig lett. Men å ha gangsperr er ikke farlig, bare veldig ubehagelig..

Skrevet

Slutt å tren :fnise:

Å ha gangsperre er et tegn på at du har brukt musklaturen din på en hard og flott måte. Har du ikke gangsperre har det ikke vært samme påkjenningen for musklaturen. Vær gla for gangsperren din;)

Skrevet

neivel,,,,,, hjelper det å trene de samme musklene jeg har gangsperr i dagen etterpå da?

Gjest Bolledeig
Skrevet
TØYE UT NÅR DU HAR TID???????DET ER Å BE OM Å BLI GANGSPERR!!!!!!!

Det var da voldsomt!

Gangsperr har ingenting med tøying å gjøre ;) Det har med nedbryting og oppbygning av muskelfibre. Når det er sagt, kan tøying ha positiv effekt på mange andre ting :)

Skrevet

Nei, det hjelper ikke mot gangsperr å trene samme muskelen dagen etter. En muskel trenger noe tid på å restituere seg. De gangene jeg har gangsperra fra h****, så trener jeg ikke de/den muskelen på etpar dager. Men har jeg bare litt ubehag, at det gjør litt vont, så er det ingenting i veien for å trene muskelen igjen. For treningen sin del. Ikke for gangsperra sin del..

Men så skal det sies, at de dagene jeg har måttet trene med verdens veste gangsperr, så er det faktisk en lettelse under treninga. Da fornekter kroppen smertene, men de kommer tilbake når jeg bilr kald igjen.

Gjest lucy d-.-b
Skrevet
Men så skal det sies, at de dagene jeg har måttet trene med verdens veste gangsperr, så er det faktisk en lettelse under treninga. Da fornekter kroppen smertene, men de kommer tilbake når jeg bilr kald igjen.

Samme opplever jeg. Når du trener kommer blodsirkulasjonen godt i gang, i tillegg til at kroppen produserer egne naturlige smertestillende. Sånn sett kan det være godt med trening selv om man har gangsperre. Men man trenger ikke trene det samme som dagen før, men har du for eks trent styrke og er støl i armene kan en løpetur gi "smertelindring" der og da :) Og så, som Kitsune sier, blir det vondt igjen når kroppen blir kaldere.

:trene:

Skrevet

men uansett, med en gang jeg trener noe annet enn de tre tingene jeg pleier å gjøre, får jeg så sykt gangsperr. Jeg trente aerobic for første gang for fem dager siden, og har fortsatt gangsperr og det er helt jævlig .

jeg er generelt sett veldig stiv (når jeg skal prøve å ta meg selv på tærne får jeg vondt når jeg har kommet til knærne).

Føler ikke det hjelper og tøye, og man skal jo ikke tøye for hardt heller. Tenkte kanskje det kunne hjelpe å trene litt bevegelighet etter en hard treningsøkt?

Noen som vet om noen veldig bra utøynings/bevegelighets-øvelser jeg kan gjøre som gjør at jeg ikke får så gangsperr etter at jeg h ar trent uvante muskelgrupper? Eller andre ting som hjelper?

Det stemmer som de andre sier her; tøying og stølhet har ingenting med hverandre å gjøre. At du er støl etter treninga betyr jo bare at kroppen er i ferd med å bygge seg litt sterkere! :)

Du sier at du føler det ikke hjelper å tøye. Hva og over hvor lang periode har du prøvd? Jeg ville uansett ikke trent bevegelighet etter en hard treningsøkt (litt avhengig av hva du legger i "hard"), men du kan jo godt ta det etter en joggetur el. Det absolutt viktigste er at du er skikkelig varm før du går igang.

Yoga kan jo være et alternativ dersom du ikke føler du får det til på egen hånd, eller synes det er kjedelig.

Skrevet

hmm.. har liksom alltid tøyd litt, men hater å gjøre det fordi det gjør så jævli vondt. er skikkelig stiv. :P

Skrevet

Søk på google: stretching eller lignende, og se hvordan du skal gjøre det for å få skikkelige resultater. Det er sjelden det hjelper å gjøre noe "litt". :)

Skrevet

Nedtrening fungerer mot stølhet. Sykle i minutter rolig tempo etter hver trening, og du vil bli mindre støl :)

Gjest lucy d-.-b
Skrevet
Søk på google: stretching eller lignende, og se hvordan du skal gjøre det for å få skikkelige resultater. Det er sjelden det hjelper å gjøre noe "litt". :)

Hvis du ønsker å bli generelt mykere er ikke stretching dumt nei :) Kjør et lite program på 20 min hver kveld eller noe, pass på pusteteknikk og at du klarer å slappe av. Det skal ikke mye til for å bli mykere, og det er deilig avslapping før man legger seg for å sove.

Skrevet

Har alltid vært myk, bortsett fra i ryggen, den der bøye forover med strake ben-øvelsen har jeg slitt med. Slet også med ryggvont og kunne ikke ligge på rygg på gulvet uten at det gjorde veldig vont.

MEN-begynte med yoga (ikke sånn døds-seriøs-yoga-rumpeskyllesenter), men på poweryoga på mitt lokale treningssenter. Samme kveld og for alltid etterpå har jeg klart å legge handflatenen i gulvet med strake bein!

Synes yoga er litt kjedelig og vanskelig, men dette gjorde at jeg bestemte meg for å fortsette et års tid. Nå har jeg ikke vont i ryggen lengre! Anbefales, men hold ut selv om det er litt kjedelig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...