Gå til innhold

Male på papp

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_malin_*
Skrevet

Jeg skal male ganske mye på papp, er det noen som har forslag til hvilken maling som kan fungerer og hvor får jeg evt kjøpt det? Helst ikke dyr maling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken type papp skal du male på?

Om det er tjukk papp, type 2-3 mm kan du fint male med alle typer maling, husmaling eller plakatmaling for eksempel. For å unngå at det slår seg er det bare om å gjøre å male på begge sider.

Skrevet

Det går helt fint å bruke oljemaling på ganske tynn papp også, det har jeg gjort mange år ;) Du må bare grunne først med lateks eller lignende.

Ellers er det omtrent like greit, men billigere med akrylmaling, men der kunne det helst være grunnet også, men det er ikke nødvendig da. Jeg har selv ikke brukt akryl så mye, men det var mange som gjorde det i skolen.

Med plakatfarger er det greit uansett, men jeg personlig foretrekker oljemaling, liker teksturen bedre, det er mer plastisk.

Men jeg antar at det er snakk om å male bilder her, ikke bare male papp i en annen farge?

Skrevet

Takk for svar. Jeg skal kun male til en leke for ungene, så egentlig er det ikke så kritisk, men er ute etter en maling som vil fungere greit på papp (tykk) og som ikke koster all verden.

Gjest Bond
Skrevet

Ah ok, da kan du bruke mer eller mindre hvilken som helst maling hvis du grunner først.

Men å gjøre dette enkelt og med tanke at det skulle være leke, kunne jeg tenke at akryl kunne være best. Det er ganske sterk som maling, men er ellers vannbasert, dvs lite rotete å bruke hvis du vasker håndene fort nok.

Skrevet
Ah ok, da kan du bruke mer eller mindre hvilken som helst maling hvis du grunner først.

Men å gjøre dette enkelt og med tanke at det skulle være leke, kunne jeg tenke at akryl kunne være best. Det er ganske sterk som maling, men er ellers vannbasert, dvs lite rotete å bruke hvis du vasker håndene fort nok.

Takk for svar. Vet du også hvor jeg får kjøpt grunning og akrylmaling, trenger ikke være super kvalitet etc skal bare i utgangspunktet benyttes en kveld

Gjest Bond
Skrevet

Ok, hvis det er snakk om en kveld, da kan du godt gå for noe som er rett og slett billigst, og da kunne du godt bruke enkel veggmaling eller lignende, fordi der får du mye for pengene.

Hvis du skulle kjøpe male-farger, da må du betale en del og for en kveld kan det være litt upraktisk ;)

Jeg har ikke kjøpt mye maling her i Norge, men hvis du skulle bare bruke vanlig maling, da kan du bare spørre i en bygg-butikk, de har sikkert noe som er grei nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...