Gå til innhold

Jack Russel Terrier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på å skaffe oss en Jack Russel Terrier..

Noen som har, som kan dele noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen her som har en Jack Russel??

Skrevet

Jo, jeg har en hann på 7 år.

JRT er en ekstremt aktiv hund. Veldig lærevillig, det gjelder både positive og negative ting. Trenger er streng oppdragelse.

Veldig eiekjær. Tross størrelsen så er han en god vaktbikkje.

Jeg er veldig glad i min JRT altså, men det er en krevende rase.

Skrevet

Jeg har en hanne på 3 år.

Han er verdens herligste lille skapning, lærer fort, er kjærlig og veldig trygg på fremmede. Han er også sta med egen vilje, eiesjuk, småagressiv og full av temperament. Det jeg liker best med han er den store personligheten, selv om han tidvis har vært mer enn en håndfull.

Jeg vil ikke anbefale enn JRT som førstegangshund om ingen av dere har erfaring fra før.

Skrevet

Har en kjempesøt tispe på ca 4 år .

Er ikke enig i at JRT er spesielt lærevillige i forhold til andre hunder , tar feks veldig mange flere repetisjoner å lære vår JRT noe , enn feks shaefere , men dette er egentlig ikke alltid negativt i forhold til førstegangs hunde eiere siden svært lærenemme hunderaser også lærer uvaner mye raskere enn litt treigere hunder :ler: .

Enig i at JRT har sterk vilje , så man må være veldig konsekvent , hvis ikke man er det , tror jeg JRT kan utvikle seg til små monstre ;) .

Skrevet
Er ikke enig i at JRT er spesielt lærevillige i forhold til andre hunder , tar feks veldig mange flere repetisjoner å lære vår JRT noe , enn feks shaefere

Akkurat det kan jo være spesielt for din jack, siden det ofte er store forskjeller mellom individene, men generelt sett er jacker veldig fortlærte.

Skrevet (endret)
Akkurat det kan jo være spesielt for din jack, siden det ofte er store forskjeller mellom individene, men generelt sett er jacker veldig fortlærte.

Tror de ligger ganske langt nede på disse "intelligenslistene" for hunder , noe som ikke er så veldig overraskende siden JRT i utgangspunktet er en jakthund og ikke gjeterhund eller annen rase som er avlet frem for å samarbeide tett mot fører .

Vår JRT har også lært mange triks nå som feks stå på 2 , vanlig innkalling , sitte bjørn , rull rundt , ligge død , hente nøklene , gi labb ,sitt , på plass etc etc , men det tar mange flere repetisksjoner å lære JRT noe enn andre raser .

"Alle" syntes imidlertid at akkurat deres hund er utrolig smart , så tror ikke du skiller deg så veldig mye ut i så måte ;) .

Endret av mamut75
Skrevet
"Alle" syntes imidlertid at akkurat deres hund er utrolig smart , så tror ikke du skiller deg så veldig mye ut i så måte ;) .

Jeg baserte ikke utsagnet mitt kun på min egen hund, men fra det jeg har hørt fra veldig mange mennesker i JRT-miljøet og lest i en god del JRT-bøker samt generelle hundebøker.

Skrevet (endret)
Jeg baserte ikke utsagnet mitt kun på min egen hund, men fra det jeg har hørt fra veldig mange mennesker i JRT-miljøet og lest i en god del JRT-bøker samt generelle hundebøker.

Kanskje du skulle spørre mennesker som har erfaring med noen andre raser også , feks noen av rasene som regnes som svært intelligente , for det er jo på sammenliknet med andre raser jeg mener JRT ikke er spesielt smart .

Tror Border Collie ligger som no 1 , så kongepudell og så den tyske shaeferen .

Jeg sammenlikner JRT med våre shaefere og sammenliknet med dem så bruker hun mye lengre tid på alt .

Den ene shaeferhannen , som jeg kanskje tror er spesielt intelligent også for shaefere , lærer det meste på 2-3 repetisjoner . Tror han brukte 5 repestisjoner på en såpass vanskelig kommando som "bli" .

Jeg har sett Border collier som kan skille mellom "stor" og "liten " og sammenliknet med disse hunderasene , så er ikke JRT noe spesielt lettlært .

Endret av mamut75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...