estrella Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 I fjor sommer ble jeg utrolig solbrent. Det ble visst brannskader ut av det Utrolig smertefullt over veldig lang tid. Men det som skjedde var at f.eks bak på ryggen så fikk jeg noen områder hvor jeg var helt hvit, null farge. Sist onsdag og i dag har jeg tatt solarium. I dag så jeg i speilet på prøverommet at de flekkene bak på ryggen min er lysere enn resten av ryggen. Jeg har jo ikke akkuratt blitt brun, men på ryggen kunne du se det veldig godt allerede. Så det vil altså si at jeg kommer til å bli slik på ryggen fremover, uansett? Noen som har opplevd noe lignende, eller har peiling på hva i allverden det er som har skjedd?
Gjest Gjest_Sigrid_* Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 er det små flekker? på str med en ert liksom? blir det flere av dem? jeg fikk mange slike hvite prikker på ryggen en sommer. og det spredte seg. fikk beskjed av legen at dette var sopp. så fikk et middel mot det. men det kommer dessverre tilbake nesten hver sommer.
Gjest fragment Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 Sliter med det samme. Ble veldig solbrent i Frankrike for nesten to år siden, og der det flasset av har jeg nå litt lysere hud. Legen min sa også at det var en soppinfeksjon i huden, og jeg fikk resept på noen tabletter som ikke virket. Han sa jeg skulle komme tilbake om tablettene ikke fungerte, men har ikke fått gjort det ennå. Det finnes en krem som kanskje er mer effektiv, men fikk i første omgang tabletter siden det er litt vanskelig å smøre seg selv på ryggen. Noen som vet hvilken krem legen min snakket om?
Gjest Gjest_Sigrid_* Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 Jeg fikk fungural shampoo mot soppen. En hvit flaske, med rosa, flytende krem. Reseptfritt, så du kan bare smøre det på en natt, og skylle av neste morgen. Men husk å smøre hele området og området rundt det synlige hvite, slik at du tar knekken på alt. Så er det bare å legge seg i solen Men tablettene synes jeg å huske at man måtte holde seg unna solen. Har også hørt at disse tablettene ikke virker..
estrella Skrevet 28. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. april 2008 Sopp? Uæ.. Det er store flekker. På størresle med en håndflate, så dere kan jo tenke dere hvor dumt det ser ut
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #6 Skrevet 29. april 2008 Sopp? Uæ.. Det er store flekker. På størresle med en håndflate, så dere kan jo tenke dere hvor dumt det ser ut Enten kan det være sopp, eller så kan det være vitiligo. Vitiligo er en hudsykdom som gjør at man mister pigmenter på små eller store områder v kroppen. Under armene er man ofte da hvit, og det kan forekomme hvite flekker på hendene og i ansiktet, de mest vanlige stedene å bli hvit tror jeg.Det kan forekomme på hele kroppen. Grunnen til at det viser bedre når du har solt deg er at området rundt bir brunt, mens det området uten pigment ikke kan bli brunt. Søk på vitiligo på nettet, så finner du mer info.
Whitechick Skrevet 29. april 2008 #7 Skrevet 29. april 2008 jeg har en hvit flekk nederst på ryggen.. den er helt rund. =S Blir aldri brun der.. Har tatt mye solarium for en tid tilbake siden. Er det mulig å få den til å bli brun igjen som resten av huden eller er det for seint? Har hatt den i ca ett år. .
^^Sunny^^ Skrevet 29. april 2008 #8 Skrevet 29. april 2008 Jeg har hatt det samme. Brukte fungoral shampo og krem (om det var pevaryl?) hudlegen sa til meg at selv om jeg ble kvitt soppen var det ikke sikkert jeg fikk brunfarge der neste sesong, men etterhvert ville det bli normalt. Dette var på ryggen og jeg får nå farge der, men nå sliter jeg med det samme på armene!!! Irriterendes greier..
Whitechick Skrevet 29. april 2008 #9 Skrevet 29. april 2008 Ann78 var du blitt solbrent der? hvordan fikk du det? hvor lang tid etterpå gikk du til hudlege? har det noe å si? jeg har gått med dette i ett år nå. Håper å få det normalt igjen slik at jeg ikke har en rund hvit flekk nederst på ryggen når jeg får farge da.. Takk for svar =)
estrella Skrevet 29. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 29. april 2008 Noen andre fortalte meg om den hudsykdommen, men etter å ha sett bilder av den så ligner det ikke på mine flekker.. Det beste er vel å sjekke hos legen, jeg har bare ikke råd nå
La Luna Skrevet 29. april 2008 #11 Skrevet 29. april 2008 Det høres ikke ut som vitiligo, estrella (tro meg, jeg har det....) ta deg en tur til legen du!
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #12 Skrevet 29. april 2008 Det høres ikke ut som vitiligo, estrella (tro meg, jeg har det....) ta deg en tur til legen du! Kan jeg spørre deg litt om vitiligo? Det er meg som skrev innlegget om vitiligo, mente ikke å skremme deg... Hva er symptomene på vitiligo da?
Gjest bilingüe Skrevet 2. mai 2008 #13 Skrevet 2. mai 2008 Hei! Jeg har begynt å se hvite prikker i huden. Begynte på låra, og så på leggene, og nå også på armene og brystet litt. Kom nå nylig, og begynte på låra, som ikke har sett sol siden i sommer. Prikkene er på størrelse med litt store føflekker (noen snakka om ert -mindre enn erter). Kan dette være denne soppen dere snakker om? Er 30 uker gravid..
Gjest fragment Skrevet 3. mai 2008 #14 Skrevet 3. mai 2008 Hei! Jeg har begynt å se hvite prikker i huden. Begynte på låra, og så på leggene, og nå også på armene og brystet litt. Kom nå nylig, og begynte på låra, som ikke har sett sol siden i sommer. Prikkene er på størrelse med litt store føflekker (noen snakka om ert -mindre enn erter). Kan dette være denne soppen dere snakker om? Er 30 uker gravid.. Det tror jeg det kan være, ja. På ryggen er jeg mest skjoldete (litt vanskelig å forklare), men på brystet har jeg to flekker på størrelse med en femtiøring. Legen min så kun på ryggen min, men jeg tror de andre flekkene også er sopp. Huff, jeg må komme meg tilbake og få den kremen han nevnte. Kjedelig å se ut som et lappeteppe på ryggen om sommeren...
Gjest Bilingüe Skrevet 4. mai 2008 #15 Skrevet 4. mai 2008 Går disse flekkene vekk noen gang? Eller blir man permanent "prikkete"?
Gjest Bilingüe Skrevet 4. mai 2008 #16 Skrevet 4. mai 2008 Går disse flekkene vekk noen gang? Eller blir man permanent "prikkete"? OK, tror noen allerede svarte litt på det lenger oppe. Men forstod det sånn at det KAN gå vekk, men ikke nødvendigvis?? Uffameg
IloveNY Skrevet 4. mai 2008 #17 Skrevet 4. mai 2008 jeg har en hvit flekk nederst på ryggen.. den er helt rund. =S Blir aldri brun der.. Har tatt mye solarium for en tid tilbake siden. Er det mulig å få den til å bli brun igjen som resten av huden eller er det for seint? Har hatt den i ca ett år. . den har jeg også, etter mye solariumsbruk... jeg har fått høre at den kommer fordi det området blir veldig presset ned i glasset og dermed ikke får farge... fikk tips om at det var lurt å snu seg til å ligge på magen de siste 5 minuttene. Det ble bedre da:)
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #18 Skrevet 4. mai 2008 Enten kan det være sopp, eller så kan det være vitiligo. Vitiligo er en hudsykdom som gjør at man mister pigmenter på små eller store områder v kroppen. Under armene er man ofte da hvit, og det kan forekomme hvite flekker på hendene og i ansiktet, de mest vanlige stedene å bli hvit tror jeg.Det kan forekomme på hele kroppen. Grunnen til at det viser bedre når du har solt deg er at området rundt bir brunt, mens det området uten pigment ikke kan bli brunt. Søk på vitiligo på nettet, så finner du mer info. Her tar du feil. Det er ikke enten eller her. Vitiligo starter oftest i aniktet. Og er en sykdom. Det ts har er mest sannsynlig hypopigmentering. Dette kan komme av de samme grunnene som pigmentering. Altså brune flekker.... Hypopigmentering er at huden er blitt så skadet, også melanocyttene som er cellene som produserer pigment, slik at pigmentproduksjonen opphører totalt. Det er ikk eså mye å gjøre med dette.... Men det kan rette seg igjen hos noen... en i de fleste tilfellene tror jeg det vil bli slik... Gå til hudlege og få bekreftet hva det er, for om det er sopp kan det jo gjøres noe med. Enda en grunn til å smøre seg med høy faktor eller hva folkens????
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #19 Skrevet 4. mai 2008 Her tar du feil. Det er ikke enten eller her. Vitiligo starter oftest i aniktet. Og er en sykdom. Det ts har er mest sannsynlig hypopigmentering. Dette kan komme av de samme grunnene som pigmentering. Altså brune flekker.... Hypopigmentering er at huden er blitt så skadet, også melanocyttene som er cellene som produserer pigment, slik at pigmentproduksjonen opphører totalt. Det er ikk eså mye å gjøre med dette.... Men det kan rette seg igjen hos noen... en i de fleste tilfellene tror jeg det vil bli slik... Gå til hudlege og få bekreftet hva det er, for om det er sopp kan det jo gjøres noe med. Enda en grunn til å smøre seg med høy faktor eller hva folkens???? Hva mener du med at det ikke er enten eller? Det er vel ikke noen sammenheng mellom sopp og vitiligo? Jeg mente slett ikke å utelukke andre hudsykdommer hvis det er det du mener. Og vitiligo starter ikke nødvendigvis i ansiktet, det gjorde det ikke på meg, og heller ikke på nære slektninger...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå