Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 Vurderer å flytte til et landlig område i Sør-Trøndelag, og har inntrykk av at Berkåk i Rennebu ligger fint til. Vil gjerne ha informasjon om hvordan miljøet er det, hvis noen bor der eller har vært der. Kom gjerne også med andre tips til steder i området (Sør-Trøndelag, sør for Trondheim). Hvis noen har bilder eller kan linke til bilder hadde det vært veldig fint! Våre forutsetninger er at det finnes et slags sentrum slik at både nærbutikk, jobb og barnehage/skole ligger i gangavstand (trenger ikke være noe stort sentrum altså) og at prisnivået på boliger er lavt nok til at man har mulighet til å få hus med hage som førstegangsetablerende! PS vi er en liten familie, to voksne og en fireåring.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 Vurderer å flytte til et landlig område i Sør-Trøndelag, og har inntrykk av at Berkåk i Rennebu ligger fint til. Vil gjerne ha informasjon om hvordan miljøet er det, hvis noen bor der eller har vært der. Kom gjerne også med andre tips til steder i området (Sør-Trøndelag, sør for Trondheim). Hvis noen har bilder eller kan linke til bilder hadde det vært veldig fint! Våre forutsetninger er at det finnes et slags sentrum slik at både nærbutikk, jobb og barnehage/skole ligger i gangavstand (trenger ikke være noe stort sentrum altså) og at prisnivået på boliger er lavt nok til at man har mulighet til å få hus med hage som førstegangsetablerende! PS vi er en liten familie, to voksne og en fireåring. Hei! Jeg synes at Berkåk er et utrolig koslig sted... Har butikker, bensinstasjon, togstasjon, bussforbindelse, lett vei til Trondheim, barnehage, skole, kafè/resturant. Ikke langt fra Oppdal, som er et fantastisk vintersted og ikke langt fra Trondheim, som er en kjempeflott by! Prisnivået er jeg ikke helt sikker på, men er nok billigere enn Skaun (der er Buvika fineste stedet synes jeg, men litt øde nå som "nyveien" går gjennom flere tunneller i kommunen), Orkdal (Orkanger er sikkert koslig, men jeg har bedre inntrykk av Fannrem. Mye av de samme tilbudene som Berkåk har, men litt mer), Melhus (er også ganske idyllisk, kort vei til Trondheim) og Oppdal (litt dødt der på sommeren vil jeg tro) Men en kommune det er enda billigere i er Meldal (mange renoverings og oppussingsobjekter, men går nok an å finne noe brukbart til billig penge. Løkken og Meldal sentrum er fine steder. Ellers er det et par minisentrum på Å og Storås, med butikk, bensinstasjon, pub/kafè) og kanskje Hovin (veldig landlig, med lite sentrum)... Kan prøve å finne bilder senere hvis du vil. Har du vært på noen av stedene selv?
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 (der er Buvika fineste stedet synes jeg, men litt øde nå som "nyveien" går gjennom flere tunneller i kommunen) Måtte bare kommentere dette selv om det er off topic. At nyveien ikke går gjennom Buvika må vel sies å være det beste som har skjedd stedet! Endelig slipper man å ha all tung- og privatbiltrafikken mellom Vestlandet og Midt-Norge mellom boligfeltene og sjøen. Boligprisene har også økt etter at veien er lagt om. Berkåk vet jeg ikke mye om, men Rennebu kommune som sådan er vel en fraflyttingskommune (som tilbyr billige tomter, internett osv for å lokke innflyttere). Jeg har kjørt gjennom noen ganger, og er enig i at det er pent der.
Gjest Gjest_Lillian_* Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 Men all trafikken mellom midt-Norge og sør-Norge foregikk vel først og fremst fra Melhus, nedover Midtre Gauldal, Rennebu og den veien. var ikke så mye trafikk gjennom Skaun og Orkdal. Har inntrykk av at butikker og resturanter har blitt lagt ned, siden ingen kjører forbi der lenger. Men for de som bor der og alltid har bodd der,er det vel godt å bli kvitt trafikken. Skal man flytte til et lite sted utenfor Trondheim er det lurt å være med på alt mulig som skjer i nærmiljøet tror jeg. engasjere seg og bidra med noe positivt, så blir man raskt kjent med folk.Eneste negative jeg kan si, som by-menneske som sikkert hadde trivdes mye bedre i Trondheim sentrum, enn 50 minutter utenfor er: Jeg ble litt overrasket da jeg flyttet til Orkdal for å gå på skole i Meldal for noen år siden.bodde i en by før det,og der var jeg vant til mye mer moderat party, gøy og uteliv en helgekveld i uka. mens i Orkdal var det drekking som var det viktigste både en, to og tre kvelder i uka. Og da med heimbrent, istedet for lette drinker og vodka.Også kryr det av rånere der. Lite uteliv, folk sitter i bilene og drikker, eller i parker, utenfor bensinstasjoner osv. Det kan være litt utrivelig.og så er det litt slåssing/bråk og myye narkotika i Orkdal, Hemne og Skaun vet jeg.Det er ikke så koslig med tanke på at unger vokser opp rundt det miljøet. Og jeg syntes det var lite som skjedde der, lite å gjøre. mange sitter bare hjemme hos hverandre, men det er kanskje mest yngre folk.
Gjest gjest (trådstarter) Skrevet 29. april 2008 #5 Skrevet 29. april 2008 Takk for svar! Har ikke vært på disse stedene, kun kjørt forbi med tog. Er miljøet ok, er det et fint sted for barn f.eks? Og er det ordentlig sommer og vinter, eller mye kaldt/vind på sommerstid?
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #6 Skrevet 29. april 2008 Jeg bor i Melhus kommune, er innflytter. Jeg trives kjempegodt, å jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har funnet min plass. Ungene stortrives, har fått mange venner, folk er imøtekommene, ja i det hele tatt. Det er kort vei inn til Trondheim og City syd. Jeg liker klimaet her, strålene varme somre, fin vår å lang høst. Synes at vinteren her er forholdsvis korte, men ulempene er at det er mye glatt på vinterstid her, på grunn av vekslene vinter temperaturer. E6 er som regel bare på grunn av salting. Det har vært noen skikkelige kalde vintre her, men som regel er det ikke så kaldt, har vært mange milde vintre mange år på rad nå. Håper at du fikk litt intrykk nå.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. mai 2008 #7 Skrevet 1. mai 2008 Ja, tusen takk! Det du sier her - det er sånn jeg vil ha det.
Gjest bare innom Skrevet 1. mai 2008 #8 Skrevet 1. mai 2008 Hei Jeg måtte bare innom denne tråden er utflyttet Fannremsbygg (20 år siden), men er der stadig på besøk til slekt, venner og kjente. Har også slekt på Berkåk/Rennebu, og mange gamle venner. Er der ikke mye lenger, men det skjer vel kanskje en gang i året eller så at jeg stikker innom på butikken på gjennomreise. Det koselige er at der kjenner de meg faktisk igjen fra år til annet og sier "Neimen e det itj ho ...., så stor ungan ha blitt, kolles e det med ....?" OSV... Utenfra synes jeg Orkdal (med fannrem) virker som en kommune i positiv utvikling, det samme på Berkåk, og Rennebu kommune tror jeg fremstår hakke nærmere sånn mellommenneskelig. Orkdal har nok mere en karriere profil. Men som sagt ser det hele utenfra nå, selv om oppvekst på Fannrem var fantastisk og gav meg en god ballast. Skal jeg noengang flytte på meg vil nok begge de stedene være aktuelle steder å se på. Nær naturen, nær byen.
Trønderpia Skrevet 3. mai 2008 #9 Skrevet 3. mai 2008 Jeg ville vurdert å flytte litt lenger ned, dvs Meldal/Orkdak eller Midtre Gauldal/Melhus. Prisnivået er litt høyere, men det er stor forskjell på klimaet. Mye tidligere vår. Jeg kan anbefale Midtre Gauldal
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå