Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #1 Del Skrevet 28. april 2008 Min mor leier en leilighet, huseieren bor ikke der. Så var moren min litt dum om jeg må si det slik, hun skaffet seg hund uten å spørre huseieren om det var greit. Så fant han det ut at hun hadde fått seg en liten valp, noe han ikke likte noe særlig. Så han ringte en dag da for å si at hun måtte kvitte seg med hunden eller flytte, ja ja greit nok ikke alle liker dyr. Da fant min mor ut at hun skulle få omplassert hunden, men det er jo ikke gjort på en håndvending, så hun startet arbeidet med dette. Men før hun rekker å få hunden omplassert, en liten uke etter, så kommer huseier. Jada å hunden står ute på verandaen, huseieren henter hunden, uten å snakke med moren min, tar hunden med ut i skauen å skyter den. Vi er helt sjokkert, så rått, ikke en forvarsel, ikke en undskyldning eller forklaring. Men sender istedet for sønnen hjem til mamma med beskjed om at hun skal betale hundre kroner for skuddet. Er det virkelig lov å gjøre noe slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile85 Skrevet 28. april 2008 #2 Del Skrevet 28. april 2008 HJELP! hva er dette for slags menneske? ? dette er virkelig ikke akseptabelt..... Nå blir jeg provosert! Greit at det ikke var særlig lurt av moren din å skaffe seg hund uten huseiers samtykke, men dette er da ikke hundens feil, så den bør jo ikke lide for dette....!!! Uansett burde han gitt moren din tid til og omplasere og ikke minst burde han gitt henne en advarsel før han gjorde noe som helst!!! Hvis ikke det står noe i leie kontrakten om at det ikke er lov med dyr har han vel strengt talt ikke lov til å nekte henne å skaffe seg hund heller? ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 28. april 2008 #3 Del Skrevet 28. april 2008 Stakkars moren din, det var sjokkerende å lese. Jeg hadde anmeldt fyren til politiet straks. Dette er ikke lov å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 28. april 2008 #4 Del Skrevet 28. april 2008 Hvis det ikke står noe i kontrakten, ville jeg anmeldt fyren ja. Da har han ikke noe å vise til. Fy søren for en drittsekk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #5 Del Skrevet 28. april 2008 ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅh! Det er det mest uakseptable jeg har hørt på lenge. Anmeld det øyeblikkelig! Dette er ikke lov - og huseieren kan ende opp i fengsel (noe jeg virkelig håper han gjør). Fy søren, nå ble jeg så rasende at jeg ikke bør skrive noe mer.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Samme gjest som over Skrevet 28. april 2008 #6 Del Skrevet 28. april 2008 Slenger på denne linken: http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/st...r_i_norge.shtml Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 28. april 2008 #7 Del Skrevet 28. april 2008 Hvis det ikke står noe i kontrakten, ville jeg anmeldt fyren ja. Da har han ikke noe å vise til. Fy søren for en drittsekk! Jeg tviler på at han har lov til å skyte bikkja selvom det står i kontrakten. Og spørsmålet blir vel om det er lov å ha forbud mot hund i kontrakten også. Hvilket er behørig debattert på kg tidligere. Men jeg er helt enig. Dette er en førsteklasses drittsekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Infralove Skrevet 28. april 2008 #8 Del Skrevet 28. april 2008 Har han sagt det til mange at det er han som har skutt hunden? Det er greit å kunne bevise det om du anmelder det. Eg anbefaler å anmelde det. Å skyte friske dyr er ikkje lov (med mindre det er ein fare for seg sjølv eller omgivelsane). Det er i alle fall det eg har høyrt. Og uansett kva som står i kontrakten, så er ikkje den over loven. Det står og i lova at huseiger ikkje kan nekte leigetakar å ha dyr. Så han som skaut hunden har ingenting som talar til hans fordel i denne saka. Han har i alle fall ingen krav på dei 100kr. o_O Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 28. april 2008 #9 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg tviler på at han har lov til å skyte bikkja selvom det står i kontrakten. Og spørsmålet blir vel om det er lov å ha forbud mot hund i kontrakten også. Hvilket er behørig debattert på kg tidligere. Men jeg er helt enig. Dette er en førsteklasses drittsekk. Bare husker en sak i nærmiljøet hvor det samme skjedde med en katt. Der hadde ikke katteeieren hatt lov til å ha katt, så det ble ikke noe mer ut av saken. Men den som hadde skutt katten ble ikke så populær i ettertid da det ble kjent hva han hadde gjort.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 28. april 2008 #10 Del Skrevet 28. april 2008 Stakkars moren din, det var sjokkerende å lese. Jeg hadde anmeldt fyren til politiet straks. Dette er ikke lov å gjøre. :nikk: Bare husker en sak i nærmiljøet hvor det samme skjedde med en katt. Der hadde ikke katteeieren hatt lov til å ha katt, så det ble ikke noe mer ut av saken. Men den som hadde skutt katten ble ikke så populær i ettertid da det ble kjent hva han hadde gjort.. Det er ikke lov å skyte andres husdyr allikevel. Kanskje er det sånn at bønder kan skyte hunder som angriper dyra deres, men jeg er ikke sikker på det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #11 Del Skrevet 28. april 2008 Bønder kan skyte hunder som går løs uten att man stiller for mange spm ved det. Man kan også skyte løsbikkjer om man føle seg truet, var en sak om dette i nærmiljøet mitt. Men å kidnappe en valp for å skyte denne, må være ulovlig. Huff, farlig mann med liten sjølvtilit og mangel på empati? Hadde ikke turt å bo der mer tror eg, men om moren din tør bør hun anmelde dusten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Infralove Skrevet 28. april 2008 #12 Del Skrevet 28. april 2008 Det blir ein liten avsporing, men. Kanskje er det sånn at bønder kan skyte hunder som angriper dyra deres, men jeg er ikke sikker på det heller. Kapittel 5. Personers rettigheter og plikter i nøds- og faresituasjoner § 14. Inngrep på stedet mot hund som jager eller angriper mv. b)Når en hund jager eller angriper tamrein eller husdyr som beiter lovlig, eller når hunden uprovosert angriper en annen hund, kan det utsatte dyrets eier, innehaver eller den som passer dyret, gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade, så sant inngrepet ikke går lenger enn nødvendig og ikke utover det forsvarlige. Denne bestemmelsen kan ikke påberopes når det dyret som blir jaget eller angrepet, urettmessig er kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer. d)Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer. lovdata Bare husker en sak i nærmiljøet hvor det samme skjedde med en katt. Der hadde ikke katteeieren hatt lov til å ha katt, så det ble ikke noe mer ut av saken. Men den som hadde skutt katten ble ikke så populær i ettertid da det ble kjent hva han hadde gjort.. Det er sant at politiet ofte ikkje bryr seg så mykje når det er snakk om dyr. Det kan vere vanskeleg å få politiet til å ta ein på alvor når man skal anmelde slike saker. Det er i alle fall det eg har erfart. I dette tilfellet med katten, har nok politiet ikkje vore klar over kva loven seier. Det virker ikkje som om så mange veit at der er ein lov som seier at man ikkje kan nektast å ha kjæledyr, så lenge det ikkje er til ulempe. Kanskje dyret var til ulempe i denne saka, men det skulle ikkje forundre meg om det er berre motvilje frå politiet si side. Og uansett er det ikkje lov å drepe katten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duracella Skrevet 29. april 2008 #13 Del Skrevet 29. april 2008 Min mor leier en leilighet, huseieren bor ikke der. Så var moren min litt dum om jeg må si det slik, hun skaffet seg hund uten å spørre huseieren om det var greit. Så fant han det ut at hun hadde fått seg en liten valp, noe han ikke likte noe særlig. Så han ringte en dag da for å si at hun måtte kvitte seg med hunden eller flytte, ja ja greit nok ikke alle liker dyr. Da fant min mor ut at hun skulle få omplassert hunden, men det er jo ikke gjort på en håndvending, så hun startet arbeidet med dette. Men før hun rekker å få hunden omplassert, en liten uke etter, så kommer huseier. Jada å hunden står ute på verandaen, huseieren henter hunden, uten å snakke med moren min, tar hunden med ut i skauen å skyter den. Vi er helt sjokkert, så rått, ikke en forvarsel, ikke en undskyldning eller forklaring. Men sender istedet for sønnen hjem til mamma med beskjed om at hun skal betale hundre kroner for skuddet. Er det virkelig lov å gjøre noe slikt? ANMELD jævelen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå