Gå til innhold

Design - Gjenbruk


Colargol

Kunne du tenkt deg og ha brukte og gamle ting som en del av interiøret i huset ditt?  

  1. 1. Kunne du tenkt deg og ha brukte og gamle ting som en del av interiøret i huset ditt?

    • Ja -gjerne hele huset fullt
      2
    • Ja -noe her og der hadde vært gøy
      6
    • Kanskje/vet ikke
      0
    • Nei -ikke sånn kjempe glad i sånne ting
      0
    • Nei -aldri i verden om noen skal dra søppel inn i huset mitt
      0


Anbefalte innlegg

Tenkte kanskje at jeg kunne lufte noen ideer her. :D

Jeg har skal til å studere interiør og møbel design snart. Jeg har planer som jeg ikke kan røpe her, men jeg lurer på hvordan folk tenker i forhold til gjenbruk og resirkulering av møbler og andre gjenstander man har hjemme. Jeg synes det er så gøy å bruke noe gammelt og brukt for å skape nye ting, eller å bare pusse dem opp -gi dem nye farger og stiler. Hva synes dere der ute om dette? Er dette noe som kunne hatt en markedsverdi?

Litt av poenget mitt er å bruke noe som tidligere har blitt laget til et formål, til noe helt annet. For eksempel så kan kan alle de gamle nøklene en har liggende rundt omkring bli til et kult bilde, de gamle jern hyllene man hadde på åtti tallet (typiske sekretær-skap) bli utrolige kule hyller til å ha på kjøkkenet -bare med en litt annen stil!

Vil gjerne ha mange tilbake meldinger, jeg skal huske dere når jeg blir rik og berømt!! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke sikker på at jeg skjønner helt hva du mener.

Er det sånn at du ønsker å skape deg et yrke av dette? Å bruke brukte møbler m.m. til å lage nye ting eller pusse opp og selge?

Jeg tror at dette er noe folk gjør selv. Vi gjør det i hvertfall. Men om folk som ikke gidder/kan/orker å lage noe selv kjøper ting laget av brukte møbler o.l. er jeg ikke sikker på.

For meg hadde det ikke vært aktuelt å kjøpe noe som andre hadde pusset opp på denne måten. For meg er det nesten hele gleden at jeg kan fikle med sånne ting selv.

Huset vårt er fullt av slike oppussede og omgjorte møbler. Spisestuen overtok jeg da jeg kjøpte min første leilighet (selgeren hadde ikke plass), den er nå malt og lasert m.m. En furuseksjon er plukket fra hverandre og er nå fordelt på en lav hylle i gangen, 4 hyller på veggen og et oppbevaringsmøbel for "kontorting". Ingen kan se at det en gang var en furuseksjon.

Men ideen er god nok den. Men for meg er det uaktuelt å kjøpe slike ting ferdig oppusset. Men jeg kjøper gjerne gamle ting på loppemarked for å gi dem et nytt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Poenget mitt her er at det er noe som heter (bruks)kunst & design.

Det er det jeg driver med. Å lage kunst av produkter som allerede har blitt laget er en stor utfordring. Det er mulig jeg skrev litt uklart!!

Det å skape noe av brukte ting er for meg en måte å vise verden og spes. ungdom, hvordan man kan leve i et matrealistisk samfunn uten å måtte betale dyrt for det. Penger, status, makt - det er ofte det drømmene våre handler om, selv om vi ikke vil inrømme det. Jeg liker å leke med tanken om at jeg kan lage brukskunst & design uten at matriellet koster så mye, da har jeg muligheten til å selge til lav markedspris. Da kan også mennesker uten spes. god råd kjøpe/lage stilige ting som setter et særpreg på leiligheten eller huset.

Selvfølgelig ønsker alle å kunne vise fram sitt arbeid, men for meg er det også et håp om at folk kan bli inspirert til å gjøre akkurat sånn som du, -gjøre det selv!

Skjønner du bedre hva jeg mener nå..? :kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mange gamle ting hjemme hos oss, men det er mest fordi jeg har arvet dem og fordi en del av det betyr mye for meg. Synes det er koselig å ha mye av dette fremme, men jeg tviler på at jeg ville ha handlet så veldig mange slike ting for å pynte opp hjemmet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som en god idè jeg!

Det er forresten alltid morsom å gå på utstilinger hvor man har brukt fantasien og gjort noe spennende ut av hverdagslige ting.

Ville brukt studietiden til å jobbe med en del idèer og se hvilke tilbakemeldinger du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...