Gå til innhold

hva vil det si å avskrive noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At noe avskrives? hva betyr egentlig det? Hva skjer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En rekke kjøp har lang levetid og skal derfor ikke kostnadføres i samme år som det blir kjøpt, men fordelt over flere år.

Skattemessige avskrivinger (i skatteregnskapet) avskriver man etter de prosentsatser som lovgivningen tillater på området.

I internregnskap kan man avskrive etter en annen fordeling (f.eks like mye hvert år i gjenstandens levetid) dersom dette oppfattes som mer riktig ang reell restverdi.

Ordet brukes også av privatpersoner for å omtale hvor lenge de antar at ting kommer til å vare. F.eks "den avskriver jeg i løpet av et par år".

Skrevet

Når jeg som næringsdrivende kjøper noe som koster mer enn 15 000,- (f.eks. en PC) får jeg ikke skrive av alt på skatten i løpet av ett år. Jeg å dele opp kostnadene over flere år, dvs foreta en avskriving.

Skrevet

Å avskrive noe innebærer å fordele kostnaden for en større investering , utover de årene man forbruker investeringen ,for å få et mer realistisk regnskapsmessig resultat .

Feks hvis en bedrift går til anskaffelse av en produksjonsmaskin til 10 000 000 med forventet levetid på 15 år , så blir resultatet feil dersom investeringen i sin helhet kostnadsføres i året den kjøpes , mens den forbrukes i de neste påfølgende 15 år .

Som andre her har vært inne på , så har ligningsmyndighetene endel meninger om hvor mye en får lov til å avskrive i forhold til skatt ;) .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...