Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #1 Del Skrevet 28. april 2008 Hei! Eg skal gjere noko med golvet i den vesle doen i leilegheita vår. Det er eit knøttlite rom med wc og ein liten vask. Og eg tenkte på mosaikkfliser i ein frisk farge. No er det eit stygt linoleums-aktig golv der. Er det nokon som har gjort noko liknande, eller veit korleis ein skal gjere det? Eg har lagt fliser på vanleg bad, då behandla eg heile golvet med primer, så membran, og så la eg flisene. Er ein liten WC eit våtrom, eller slepp ein å tenkje på membran og slikt? Er det berre å ta ut doen og rive av linoleumen, bruke flislim og leggje flisene på, og så fuge? No veit eg heller ikkje om mosaikkfliser skal behandlast annleis enn vanlege fliser... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #2 Del Skrevet 28. april 2008 Mosaikkfliser er noe skikkelig herk å legge fordi de er så tynne. Mosaikkfliser: 2 mm Normale fliser: 10 mm Fordi de er så tynne tar de ikke opp ujevnhetene i underlaget og fordeler disse slik som tykkere fliser gjør. Selv flisleggere har problemer med mosaikkfliser, og de tar stort sett ekstra betalt for å legge dem. Det sier litt om at det kanskje ikke er å anbefale for amatører. Aldri om jeg skal ha mer mosaikkfliser. Hva med å heller kjøpe 5x5-fliser? Do er ikke våtrom, så du kan til og med ha parkett der. Derfor er det helelr ikke noe krav om membran. Men sjekk litt hvordan det belegget som ligger der er. Er det helt tett? Også i hjørnene? Er det fast, sånn at det ikke gir etter når du klemmer hardt på det? Da kan du eventuelt bruke dagens belegg som membran, hvis du ønsker det. Hva er under belegget? Fliser skal ligge på dødt materiale (gips eller støp, jeg vet noen bruker litex, men jeg mener det ikke er trykkfast npok over tid, og at flisene derfor vil løsne på gulvet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Storm83 Skrevet 28. april 2008 #3 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg ville uansett behandlet det som våtrom. Det spruter jo fra både do og vask. Mosaikk får du i flere tjukkelser, men de billigeste er ofte tynne. Problemet er vel heller at de ikke tåler så mye vekt, men det får vel ikke du noe problem med. Jeg ville gjort som gjest sier å bruke det eksisterende belegget dersom det er helt, det fungerer som membran, bare bruk spesial primer på det og lim flisene på. Ville aldri lagt noe annet en flis eller belegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Våtromssertfikat Skrevet 28. april 2008 #4 Del Skrevet 28. april 2008 beholde linoleumen som membran? bare tull...kommer jo an på åssen linoleum det er,ikke all lineoleum som fungerer som membran,er ikke noe vits å tenke på noe helst angående våtrom,kommer jo ikke noe sprut fra doen(hvis ikke noen bommer fælt da) de små dråpene som evt kommer fra servanten er ikke nok til å forvolde noe fukt skade,blir bare smør på flesk,går utifra at det ikke er sluk på det lille rommet,og da er det ihvertfall ikke noe vits med membran,hvor skal vann fra evt oversvømmelse gjøre av seg? ut i gangen?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #5 Del Skrevet 28. april 2008 beholde linoleumen som membran? bare tull...kommer jo an på åssen linoleum det er,ikke all lineoleum som fungerer som membran,er ikke noe vits å tenke på noe helst angående våtrom,kommer jo ikke noe sprut fra doen(hvis ikke noen bommer fælt da) de små dråpene som evt kommer fra servanten er ikke nok til å forvolde noe fukt skade,blir bare smør på flesk,går utifra at det ikke er sluk på det lille rommet,og da er det ihvertfall ikke noe vits med membran,hvor skal vann fra evt oversvømmelse gjøre av seg? ut i gangen?? Næmen, lærte dere ikke på sertifiseringskurset at det er forskjell på linoleum og vinylbelegg da? Også er det sikkert ganske smart å utvise en viss høflighet og ikke stemple det andre skriver som tull. Greit nok at du er uenig, men sosial intelligens nok til å uttrykke det på en annen måte kan muligens være et smart trekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 29. april 2008 #6 Del Skrevet 29. april 2008 Selv flisleggere har problemer med mosaikkfliser, og de tar stort sett ekstra betalt for å legge dem. Det sier litt om at det kanskje ikke er å anbefale for amatører. Aldri om jeg skal ha mer mosaikkfliser. Hva med å heller kjøpe 5x5-fliser? Hm, kanskje eg skal vurdere "vanlege" 5x5-fliser på golvet... det har eg lagt på badegolvet i den noverande leiligheita mi, og det var lett å få til. Men eg trudde det var lettare å leggje mosaikkfliser enn vanlege fliser! Og dei kjem i så mange fine farger... Har tenkt å ha det over kjøkkenbenken òg... Ingen av oss er handtverkarar, så vi er avhengige av at det ikkje er for vanskeleg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #7 Del Skrevet 29. april 2008 Hm, kanskje eg skal vurdere "vanlege" 5x5-fliser på golvet... det har eg lagt på badegolvet i den noverande leiligheita mi, og det var lett å få til. Men eg trudde det var lettare å leggje mosaikkfliser enn vanlege fliser! Og dei kjem i så mange fine farger... Har tenkt å ha det over kjøkkenbenken òg... Ingen av oss er handtverkarar, så vi er avhengige av at det ikkje er for vanskeleg. Jeg vil som sagt aldri mer se ei mosaikkflis, for det er ikke lett å få det pent. 5x5 fliser kommer også i mange fine farger, så jeg hadde altså mye heller lagt det. Og du: er det ikke smartere å legge ei tidløs flis da, siden det er litt styr å bytte fliser hvir man blir lei? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #8 Del Skrevet 29. april 2008 Jeg vil som sagt aldri mer se ei mosaikkflis, for det er ikke lett å få det pent. 5x5 fliser kommer også i mange fine farger, så jeg hadde altså mye heller lagt det. Og du: er det ikke smartere å legge ei tidløs flis da, siden det er litt styr å bytte fliser hvir man blir lei? Og nøyaktig hvordan ser en tidløs flis ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #9 Del Skrevet 29. april 2008 Og nøyaktig hvordan ser en tidløs flis ut? På gulv? Mørk grå med litt lysere sjatteringer. (Vel og merke ikke i et inngangsparti). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #10 Del Skrevet 29. april 2008 På gulv? Mørk grå med litt lysere sjatteringer. (Vel og merke ikke i et inngangsparti). Hm.. OK. Tenkte på størrelsen og sånn også, og generelt, ikke bare på gulv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #11 Del Skrevet 29. april 2008 Hm.. OK. Tenkte på størrelsen og sånn også, og generelt, ikke bare på gulv. Ok, men størrelsen kommer jo litt an på rommet også. Jeg synes 5x5 flis er veldig fint og passende til et så lite rom. Store fliser i små rom kan oppleves vel voldsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #12 Del Skrevet 29. april 2008 Hm.. OK. Tenkte på størrelsen og sånn også, og generelt, ikke bare på gulv. Så ikke at du spurte om andre ting enn gulv. Når det gjelder størrelse på veggfliser, så avhenger jo det mye av størrelsen på rommet. Det jeg imidlertid mener man skal skygge unna er mosaikkfliser (pga. motedille og fort å bli lei) og 20x20 fliser (fordi "alle" har det og man derfor kan bli lei). Og velg for all del ikke dekorfliser, uansett hvor fint du synes det er i kjøpeøyeblikket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredrik=) Skrevet 1. mai 2008 #13 Del Skrevet 1. mai 2008 (endret) du må ha et dødt underlag ja, er sikkert spon under beleget om det er tre hus. det vil nokk ikke være en god løsning og bare legge flisene. vannskelig å si uten å vite noe mer om det. men kan godt være du må legge noen cm med avrettningsmasse for å få et varig gulv. er murer selv å det er 0 stress å legge mosaikk på et plant gulv som er i vinkel, for meg hvertfall. så du bør vel også kunne få det til. det verste med mosaikk er tilpassninger hjørner osv. det er vel gjerne gulvlister på gulvet så får du skjult tilpasningene. bruk en 4mm tannsparkel så er det ikke noe problem å legge mosaikk. 5x5 er foresten også mosaikk. å det med at tykkere fliser tar opp mer ujevnheter er bare tull. det er jo størelsen som teller ikke tykkelsen. er jo bare logisk da, små fliser følger underlaget mens store fliser ikke kan gjøre dette. kan ikke bruke stor fliser på steder med fall rundt søyler osv. og bør ikke bruke små fliser på underlag som er fulle av små ujevnheter. ang valg av flis får du nesten klare det selv, men du kan bruke alt fra 0,7x0,7 til 120x120 om du vil:) ps: dyrer mosaikk kom ofte på bedre brett som er stive og holder formen når du legger dem, billig mosaikk kan komme på dårlige brett som gjør at baller seg og det blir vannskeligere og legge dem. Endret 1. mai 2008 av Fredrik=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også murer Skrevet 1. mai 2008 #14 Del Skrevet 1. mai 2008 du må ha et dødt underlag ja, er sikkert spon under beleget om det er tre hus. det vil nokk ikke være en god løsning og bare legge flisene. vannskelig å si uten å vite noe mer om det. men kan godt være du må legge noen cm med avrettningsmasse for å få et varig gulv. er murer selv å det er 0 stress å legge mosaikk på et plant gulv som er i vinkel, for meg hvertfall. så du bør vel også kunne få det til. det verste med mosaikk er tilpassninger hjørner osv. det er vel gjerne gulvlister på gulvet så får du skjult tilpasningene. bruk en 4mm tannsparkel så er det ikke noe problem å legge mosaikk. 5x5 er foresten også mosaikk. å det med at tykkere fliser tar opp mer ujevnheter er bare tull. det er jo størelsen som teller ikke tykkelsen. er jo bare logisk da, små fliser følger underlaget mens store fliser ikke kan gjøre dette. kan ikke bruke stor fliser på steder med fall rundt søyler osv. og bør ikke bruke små fliser på underlag som er fulle av små ujevnheter. ang valg av flis får du nesten klare det selv, men du kan bruke alt fra 0,7x0,7 til 120x120 om du vil:) ps: dyrer mosaikk kom ofte på bedre brett som er stive og holder formen når du legger dem, billig mosaikk kan komme på dårlige brett som gjør at baller seg og det blir vannskeligere og legge dem. Sånn svar er så forbanna ergerlige å lese. Å kalle det andre skriver tull hører ingen steder hjemme i normal folkeskikk, og det bør du også kunne bruke her inne. Det er forskjell på å legge mosaikkfliser som ikke er tykkere enn 2 mm fremfor fliser som er 10mm, nettopp fordi de tykkeste flisene ikke tar opp ujevnheter sånn som mosaikkflisene gjør. Greit nok at du som er murer ikke har problem med å legge mosaikk på gulv, men ts er ikke murer - og det er faktisk en forskjell. Jeg anbefaler ts å bruke tykkere fliser enn 2 mm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 1. mai 2008 #15 Del Skrevet 1. mai 2008 Vi har lagt glassmosaikk på gulvet på begge bad. Det er hvite fliser på veggene. http://www.flisekompaniet.no/fliser/glassmosaikk.html http://www.rightpricetiles.no/produkter_glassmosaikk.html Vi er veldig fornøyde. De var enkle å legge. Jeg la selv på det ene badet på en kveld, og mannen min la på det andre. Et godt tips: klipp f.eks. 4 x 4 stein av hvert "brett" og legg brettene i fiskebensmønster. Da blir det helt umulig å se skillet mellom "brettene" etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredrik=) Skrevet 2. mai 2008 #16 Del Skrevet 2. mai 2008 Det må være lov å si at noe er bare tull, mange som mener og tror mye om mangt uten at de nødvenidigvis vet så mye om det. jeg gjør det samme selv, å det er jo bedre å tenke over ting og prøve og finne en løsning en å ikke gjøre det. men tåler også å høre at det jeg tror er bare tull. det er ikke noe problem med et bra underlag så da bør du heller anbefale ts et godt underlag. er bare å prøve å legge flisene tørt, på underlaget. kan ikke forvente og ta opp så mye ujevnheter med limet så det bør se bra ut når du bare legger dem på. det er ikke noe problem og få til et godt underlag på et så lite rom som heller ikke skal ha fall. om du alikevel ikke har fått til dette mistenker jeg at du har brukt for stor tannsparkel da får du problemer. da er det lett å dytte flisene ujevnt ned i limet. i tillegg til at det blir mye gris med lim og unødig høyt forbruk. det tipset med å ikke legge brettene sånn at du får et firkantet mønster er godt da, men bruker bare å ta annenhvertbrett mot avsluttning halvt jeg da. fremdeles ummulig å se brettene. denne tykkelse teorien er bare tull. se for deg to fliser som ligger sammen men med vinkel litt fra hverandre, jo tykkere(høyere) de blir jo støre blir fugen og ujevnheten. ang hva som er lettest og får til er det 20x20 til 30x30. men må uansett ha et godt underlag for et godt resultat, og et godt underlag for 60x60 trenger ikke være det for 1,5x1,5 og omvendt. og bare for å kverulere er det ikke vannlig at fliser blir 10mm før de er ca 60x60 og mosaikk er gjerne nermere 3-4mm enn 2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 2. mai 2008 #17 Del Skrevet 2. mai 2008 Vi la mosaikkfliser selv, og det var ikke noe problem. For det første var de tykker enn 2 mm, nærmere 4 mm som Fredrik skriver. For det andre hadde var de festet på nett i flak på 30 x 30. Men klart, et godt underlag er man selvsagt avhengig av. Når det gjelder tidløshet, så har vi brukt hvite mosaikkfliser og det ser veldig klassisk ut. Husk at man har brukt mosaikkfliser siden antikken, det er ikke en mote som oppstod etter år 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå