Gå til innhold

Hund som terapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har i mange år drømt om å få meg en hund. Jeg har psykiske problemer i tillegg og har fått høre flere ganger at jeg burde realisere drømmen om å få skaffet meg en god venn, altså en hund.

Det jeg ønsker er en pålitelig, snill og god hund, som ikke er altfor sprek og vil helst at den skal være liten. Dette er pga min sykdom (at jeg ikke går eviglange turer i skog og mark) og pga min levesituasjon (liten hund fordi jeg vil tro en større hund ville følt seg utilpass i en leilighet som den jeg har).

Er det noen som har råd til hva slags raser som er slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn umiddelbart tenker jeg cavalier king charles spaniel. Disse er små, enkle hunder som egner seg ypperlig som selskapshunder og for folk som ikke har all verdens erfaring med hund.

Det du bør tenke på når du leter etter oppdretter er:

- Helse: Cavalieren er en rase som er ganske belastet med sykdom. Sett deg inn i hva disse problemene er og bruk tid på å finne en oppdretter som avler bevisst i forhold til dette.

- Vekt: de kan bli tjukke med for mye mat og for lite mosjon noe som ikke er særlig heldig. Be oppdretteren om hjelp hvis det blir et problem.

Lykke til :)

Skrevet
Sånn umiddelbart tenker jeg cavalier king charles spaniel. Disse er små, enkle hunder som egner seg ypperlig som selskapshunder og for folk som ikke har all verdens erfaring med hund.

Det du bør tenke på når du leter etter oppdretter er:

- Helse: Cavalieren er en rase som er ganske belastet med sykdom. Sett deg inn i hva disse problemene er og bruk tid på å finne en oppdretter som avler bevisst i forhold til dette.

- Vekt: de kan bli tjukke med for mye mat og for lite mosjon noe som ikke er særlig heldig. Be oppdretteren om hjelp hvis det blir et problem.

Jeg tenkte også på cavalier king charles spaniel (great minds think alike). Det er en fantastisk rase. De er snill, tolmodig, kosete og leken. De trenger en del mosjon, ca 2 timer per dag bør de ha og iallfall ikke mindre enn 1 time.

Bortsett fra det som allerede er nevnt her over ting du bør tenke på, er det et par ting til.

- Andre hunder, cavalieren kommer stort sett godt overens med andre hunder, men ikke alltid med schæfer hunder. Jeg vet ikke helt hvorfor det er slik, men det kan være greit å være ops på det.

-Aldri la hunden gå løs langs bilveien. Dette fordi hunden rett og slett ikke klarer å lære seg at biler er farlig. Det er smarte hunder som kan lære seg mange triks, men dette får de ikke inn i hodet. :reise::hund::nei:

-Det kan være mye arbeid med pelsstell, men det går an å klippe pelsen. Dette bør da gjøres hos en profesjonell hundefrisør for å sikre best mulig resultat.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg tenkte med en gang på mops (men kjenner ikke til cavalieren). Dette står på nettsiden til canis om mopsen:

Mopsen er en barnevennlig, livlig og glad hund med sjarm, utstråling og intelligens. Den passer godt sammen med barn og andre husdyr. Den blir omtalt som "multum in parvo" (latin for mye hund i lite format) som passer mopsen veldig bra, siden personlighet, sjarm og ikke minst ansiksuttrykk er ulik fra enhver mops til en annen. Den er full av energi og morsomme påfunn. Har du en mops, er du garantert dager fulle av latter. Mopsen er hundeverdenens klovn, noe den trives svært godt med.

Under aktivitetsbehovet står det "lite".

Selv synes jeg den ser veldig morsom ut. :)

Skrevet

Siden det var noen ting i dette innlegget jeg reagerte på må jeg bare kommentere litt. Før jeg kommenterer har jeg sjekket med en som har hatt cavalier i flere år.

Jeg tenkte også på cavalier king charles spaniel (great minds think alike). Det er en fantastisk rase. De er snill, tolmodig, kosete og leken. De trenger en del mosjon, ca 2 timer per dag bør de ha og iallfall ikke mindre enn 1 time.

Cavalieren er som småhunder flest: den venner seg til det den får. Om den blir tilvent timesvis pr dag så kreer den det. Om den blir tilvent tisseturer x 3-4 pluss en tur på en halvtime så krever dne det. I begge tilfellene er hunden fornøyd. Det man gjerne kan avhjelpe situasjonen med om man ikke klarer lange turer er å aktivisere den inne med hjernearbeid.

Bortsett fra det som allerede er nevnt her over ting du bør tenke på, er det et par ting til.

- Andre hunder, cavalieren kommer stort sett godt overens med andre hunder, men ikke alltid med schæfer hunder. Jeg vet ikke helt hvorfor det er slik, men det kan være greit å være ops på det.

Dette er individuelt og er ikke rasebetinget i det hele tatt. Men om eieren ikke er komfortabel med shäfer så smitter jo det selvfølgelig over på hunden.

-Aldri la hunden gå løs langs bilveien. Dette fordi hunden rett og slett ikke klarer å lære seg at biler er farlig. Det er smarte hunder som kan lære seg mange triks, men dette får de ikke inn i hodet. :reise::hund::nei:

Man skal aldri la noen som helst hund, uansett hvilken rase, gå løs langs bilvei. Plutselig er det en katt eller noe annet på andre siden av veien.

-Det kan være mye arbeid med pelsstell, men det går an å klippe pelsen. Dette bør da gjøres hos en profesjonell hundefrisør for å sikre best mulig resultat.

Hvis man kjøper hund etter foreldredyr med mye pels kan det jo kreve litt mer børsting. Men generelt holder det i massevis med en gjennombørsting i ny og ne. Dette kan man imidlertid lage en kosestund av gjerne ofte slik at hunden ikke får flokete pels.

Det jeg ble gjort oppmerksom på nå i tillegg er at siden rasen har blitt så populær har det begynt å bli noe svakt gemytt på endel. Det er derfor viktig at oppdretter også tar dette på alvor. Dersom du velger denne rasen så bruk tid til å finne en oppdretter du stoler på, og vent heller litt lenger på en sunn, frisk og trivelig valp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...