Gå til innhold

Hvilken hund skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Gjest Trine Solrun
Skrevet

Hei,

Jeg lurer på om noen kan gi meg litt råd mht. valg av hunderase. Jeg skal gi datteren min på 7 en liten hund i bursdagsgave, og lurer litt på hva jeg skal velge. Jeg er ute etter en liten hund som ikke spiser så mye, men som likevel tåler litt røff behandling av en syvåring. Den må være robust, men snill.

Den må også kunne klare å være hjemme alene en helg i ny og ne når jeg jobber og min datter er på besøk hos faren sin.

Kan noen hjelpe meg her, pliiis!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette finner du i kosedyravdelingen på nærmeste lekebutikk. Der har de mange varianter, du får de både i brune og blå - de er små, tåler røff behandling og spiser lite.

Disse kan fint være hjemme alene en helg.

Skrevet (endret)

En hund som ikke spiser så mye, er robust og kan være hjemme alene en helg i ny og ne?

Høres ut som om dere ikke burde skaffe dere hund :forvirret:

Endret av SuperGjest
Gjest Lacuna
Skrevet (endret)

Jeg holder med gjesten over. Du gir bare ikke dyr i gave til små barn (eller voksne, for den saks skyld). Dessuten finnes det ingen hunder som faktisk takler å være hjemme alene en hel helg.

Endret av Skya
Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Off...håper IKKE dette er seriøst ment.. Å ha hund innebærer mye arbeid! Det er ikke noe en bare gir bort i gave til en liten unge som kanskje behandler den hardt. Dyreplageri blir det da, hvis ikke noen av dere har peiling på dyrehold og at den i tillegg skal være alene hjemme en HEL HELG?!! Vær så snill, spar en eventuell hund for et slikt liv!! Kjøp en kosebamse til jenta di du!!!!

Skrevet
En hund som ikke spiser så mye, er robust og kan være hjemme alene en helg i ny og ne?

Høres ut som om dere ikke burde skaffe dere hund :forvirret:

Helt enig! En hund er ikke en gjenstand du bare kan sette fra deg når det ikke passer å ta den med deg. :hund:

Gjest Trine Solrun
Skrevet

Dette var tydeligvis ikke det rette stedet å spørre om hjelp nei. :roll:

Skrevet

Hjelp?

Joda, gå til nærmeste bibliotek og lån alle bøkene de har om hundraser og valpeoppdragelse, og TRO på det du leser der. De er skrevet av eksperter.

Du blir nok skuffet, for du vil oppdage at dyr alltid er de voksnes ansvar, at valper må oppdras konsekvent og strengt, at man ikke skal gi dyr i gave, at hunder blir kostbare uansett om de spiser lite, at de aldri kan være hjemme alene mer enn noen få timer i løpet av en normal arbeidsdag, og da etter lang opplæring i akkurat dette...

Ellers er Brio og Fetter Klovn fine forhandlere av hunder til barn. Lykke til!

Gjest Infralove
Skrevet
Jeg lurer på om noen kan gi meg litt råd mht. valg av hunderase. Jeg skal gi datteren min på 7 en liten hund i bursdagsgave, og lurer litt på hva jeg skal velge. Jeg er ute etter en liten hund som ikke spiser så mye, men som likevel tåler litt røff behandling av en syvåring. Den må være robust, men snill.

Den må også kunne klare å være hjemme alene en helg i ny og ne når jeg jobber og min datter er på besøk hos faren sin.

o_O

Dette finner du i kosedyravdelingen på nærmeste lekebutikk. Der har de mange varianter, du får de både i brune og blå - de er små, tåler røff behandling og spiser lite.

Disse kan fint være hjemme alene en helg.

:Nikke:

Skrevet

Tror nok også at du bør kjøpe et kosedyr til henne på nermeste leketøyforetning.Hundehold har du ikke peiling på.

Skrevet
Hei,

Stakkars, til tross for lite mat, skal den tåle litt røff behandling..... :fnise:

Skrevet

En hund kan ikke være hjemme alene en hel helg, og det er derfor du får de svarene du gjør. At du velger å ikke sette deg mer inn i det å ha hund før du eventuelt skaffer en hund, vitner om dårlig tankegang. En hund er ikke et leketøy, og kan IKKE være hjemme alene. Så skal dere skaffe hund, må du samtidig skaffe hundevakt de helgene ingen av dere er hjemme.

Eller har du planer på å lære opp hunden å gå i en kasse, sånn at du slipper å gå ut med den?

En katt vil nok passe bedre til dine kriterier, for de kan være hjemme alene. Men ingen dyr er så robuste at de skal tåle noe fra en 7 åring, for 7 åring skal lære seg til å resepktere dette dyret og må derfor også lære seg til å behandle det pent. Det er ikke hunden som skal måtte læres opp til å tåle ting.

Skrevet (endret)

Vet ikke hvor jeg skal begynne jeg, men en hund SKAL/KAN ikke være alene hjemme en helg, det sier seg vel selv?

En hund trenger friskt vann hver dag, mat til faste tider, turer, lek, hjernetrim, kos, omsorg og selskap. En hund er et dyr som trenger mye, og det virker ikke som at du og datteren din har det som skal til for at en hund får et godt hjem slik det er nå. Hva med å vente en stund?

Høres ut som du vil ha en "økonomisk" hund? siden den ikke skal spise mye? En hund kan få uforusette utgifter, og skal man anskaffe seg hund må man også ha mulighet til å betale for vetrinærutgifter en ikke hadde regnet med. Den mnd jeg fikk hunden min som valp, betalte jeg over 4000 i vet.utgifter, pga en skade under lek..

men foreslår iallefall dere ikke vurderer hund, det virker ikke som dere er klar for ansvaret på noen måte.... Hundene lever i 10-15 år, husk det...

:nei:

Endret av Skya
Skrevet
En hund kan ikke være hjemme alene en hel helg, og det er derfor du får de svarene du gjør. At du velger å ikke sette deg mer inn i det å ha hund før du eventuelt skaffer en hund, vitner om dårlig tankegang. En hund er ikke et leketøy, og kan IKKE være hjemme alene. Så skal dere skaffe hund, må du samtidig skaffe hundevakt de helgene ingen av dere er hjemme.

Eller har du planer på å lære opp hunden å gå i en kasse, sånn at du slipper å gå ut med den?

En katt vil nok passe bedre til dine kriterier, for de kan være hjemme alene. Men ingen dyr er så robuste at de skal tåle noe fra en 7 åring, for 7 åring skal lære seg til å resepktere dette dyret og må derfor også lære seg til å behandle det pent. Det er ikke hunden som skal måtte læres opp til å tåle ting.

Veldig godt sagt! :klappe:

Tror jeg ble for sjokket til å klare å skrive noe fornuftig jeg... :ler:

Gjest Sjallabajs
Skrevet
Hei,

Du mener vel at hunden kan være alene noen timer på dagen i helgene mens du er på jobb? Eller??? Det må det da være..... :klø:

Uansett.. Holder med en annen her; En 7-åring er såpass "voksen" at h*n burde kunne ta hensyn til andre levende individers ve og vel.

Eller?

Skrevet
Hei,

denne siden kan du lese om mange raser og forhåpentligvis finne ut at en hund krever langt mer av deg enn du tydeligvis tror. For det er nemlig du som voksensom skal ha ansvaret for den, ikke din datter som er et barn og ikke har forutsetningen for å skjønne hva et dyr krever.

Støtter de andre her som foreslår kosehund. Håper ikke du går i fella og skaffer et annet dyr heller (katt, marsvin, kanin, osv). Alle dyr krever nemlig mat, vann, stell, pleie, dyrlegebesøk, etc.

Gjest Trine Solrun
Skrevet

Vi har bestemt oss for en blandingshund. Vi kikket på nett og fant en som hun forelsket seg fullstendig i så da måtte det jo bare bli den. :rødme:

Om to uker skal vi hente den. Vi kan nesten ikke vente, slik gleder vi oss.

Skrevet

Stakkars hund!! :gråte: Hadde du forlatt datteren din hjemme alene en helg hvis hun bare var et par måneder gammel UTEN tilsyn og omsorg?!! Du tenker ikke langt gitt!

Et dyr er IKKE ET LEKETØY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet
Vi har bestemt oss for en blandingshund. Vi kikket på nett og fant en som hun forelsket seg fullstendig i så da måtte det jo bare bli den. :rødme:

Om to uker skal vi hente den. Vi kan nesten ikke vente, slik gleder vi oss.

Du minner meg om foreldrene til nabojenta som først kjøpte kanin til henne (hun var 6 år), men så gikk hun lei etter en stund, og da ga de bort kaninen. Men hun ble jo så lei seg stakkar, så da skaffet de katt - men den ble hun også lei, så da var det vekk med katten. Etter katten, fulgte et marsvin og etter marsvinet fulgte en hund. Hunden hadde kort fartstid, den også. Surprise!

Nei, datteren din burde slettes ikke få hund. Man skaffer ikke hund fordi den er søt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...