Gå til innhold

Avlastningshjem og bildepublisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et vennepar som er avlastningshjem, og tilnærmet fosterforeldre for en liten gutt. venneparet legger ut titalls bilder av barnet på facebook, og har åpen profil slik at alle kan se på disse fotoene. Er det abre jeg som reagerer på at dette er umoralsk og kanskje ulovlig? Alle og enhver kan jo identifisere barnet. Hva sier dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har et vennepar som er avlastningshjem, og tilnærmet fosterforeldre for en liten gutt. venneparet legger ut titalls bilder av barnet på facebook, og har åpen profil slik at alle kan se på disse fotoene. Er det abre jeg som reagerer på at dette er umoralsk og kanskje ulovlig? Alle og enhver kan jo identifisere barnet. Hva sier dere?

De må ha tillatelse fra foreldrene for å gjøre slikt, akkurat som barnehage/skole må ha for å bruke bilder i media.

Gjest Gjeste_gjest
Skrevet
De må ha tillatelse fra foreldrene for å gjøre slikt, akkurat som barnehage/skole må ha for å bruke bilder i media.

HELT ENIG! De har ikke lov til det, de må såklart avklare det med de som har foreldreomsorgen for barna.. At det ikke er mer følsomme ovenfor det å legge ut bilder av barna på nettet!

Dette er barn som allerede er i i vanskelig situasjon, og de bør absolutt trå værsomt når det gjelder disse barna. De skal være med på å beskytte dem!

Skrevet

Det er ulovlig å legge ut bilder av personer uten deres samtykke, bilder av mindreårige krever samtykke fra de som som har foreldreansvaret. Så det de gjør er altså direkte mot norsk lov, med mindre foreldrene har godkjent dette.

Jeg ville ikke lagt ut bilder slik at mine barn, (vel, når de kommer da, venter fortsatt på den første...) og det er for meg helt utenkelig å gjøre noe slikt med et barn jeg hadde i min omsorg via barnevernet. Seriøst, det er lov å bruke hodet sitt, i tillegg til å overholde loven...

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Det er helt klart noe å reagere på.

Internett er kanskje så nytt at alle ikke har reflektert over hvordan det påvirker personvernet. Spesielt hvis det er snakk om barn.

Personlig hadde jeg bare sagt rett ut at jeg synes det er uetisk av dem å publisere bildene. Jeg synes alle burde være svært forsiktige med å legge ut bilder av barn, og spesielt hvis det ikke er egne barn.

Det er kanskje barnevernet som har foreldreansvaret i denne saken? I såfall er jeg ganske sikker på at de ikke ville blitt begeistret for denne publiseringen.

Skrevet

Disse bana trenger å skjermes mer enn andre unger. dette er ulovlig.

Aviser har blitt dømt, og jeg vet flere har klaget på å finne sine barn på nett. Du kan klage til de som eier nettsiden. en mor fikk fjernet bilder av sin datter som var lagt ut. jentungen var i fosterhjem og bodde hos tanten.

Om du er avlaster/fosterhjem og ikke har mere å foreta deg, så ringer det en bjelle i hodet mitt.

en bør være varsom i det hele tatt å legge ut bilder på nett. flere barnebilder har blitt misbrukt,men det ser ut til at særlig mødre driter i det

vet ikke hvor mange advarsler de får før de skal lære....virker som de har en holding som "dette skjer ikke mine barn"

Skrevet

Vi hadde ikke engang lov til å ha bilder av "ekstrabarn" på veggen hjemme, av hensyn til taushetsplikten. Dette fordi det har hendt at besøkende i avlastnings/beredskaps/fosterhjem har kjent igjen barna på bilder, uten at de var klar over at barna hadde vært under noen form for barnevernsomsorg.

Å legge ut bilder av besøksbarn på internett kan ikke være lovlig i det hele tatt.

Skrevet

Slik du beskriver det er det brudd på taushetplikten, og de bør gjøres oppmerksomme på det dersom de ikke ser det selv. Om det ikke nytter, bør barneverntjenesten varsles.

Skrevet
Slik du beskriver det er det brudd på taushetplikten, og de bør gjøres oppmerksomme på det dersom de ikke ser det selv. Om det ikke nytter, bør barneverntjenesten varsles.

Trenger ikke engang gå sålangt. Det er bare å gi facebook-support beskjed om at det er lagt ut bilder uten samtykke fra foresatte. Da må de fjerne dem, ellers kommer de selv i ansvar ifølge åndsverkloven og straffeloven.

Skrevet
Trenger ikke engang gå sålangt. Det er bare å gi facebook-support beskjed om at det er lagt ut bilder uten samtykke fra foresatte. Da må de fjerne dem, ellers kommer de selv i ansvar ifølge åndsverkloven og straffeloven.

Men det er fortsatt et problem at et par som er betrodd ansvar for et barn under barnevernet ikke selv er klar over at dette er et alvorlig brudd på taushetsplikten, som er der for å verne om privatlivet til barnet og barnets slekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...