Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 Hei, jeg er en jente som er vant med å tøye en del både før og etter trening, i og med at jeg driver en sport hvor man bør være myk. Jeg er fra naturens side veldig stiv, så det har tatt en del tid og arbeid, men nå er jeg da omsider nede i spagaten, begge på en god dag. Men jeg har en del spørsmål om tøying: Hva er det egentlig som skjer i kroppen når man tøyer? Er det musklene som strekkes, eller hva? Og hvorfor blir man stivere når man blir sterkere? Hva er den beste metoden for å bli myk? Litt hver dag, eller mye tre dager i uka? Kort og intensivt, eller lenge og lettere? Og spesielt når det gjelder tøying av ryggen, som jeg har hørt man må være spesielt forsiktig med, hvordan går jeg frem? Hvor vondt skal det gjøre? Dessuten, hvor myk jeg er varierer veldig fra dag til dag. Dagen etter jeg har tøyd kan jeg være veldig stiv, men noen ganger når jeg ikke har tøyd på en uke er jeg kjempemyk, og noen ganger ikke. Jeg blir litt forvirret i forhold til hva jeg burde gjøre før en konkurranse: Tøye kjempemye hver dag, eller la være å tøye uka før? Kan noen fortelle meg litt om dette så jeg vet litt mer hvordan jeg kan bli mykest mulig? Litt mye spørsmål her, men hvis noen vet svaret på ett eller flere av spørsmålene her så er jeg veldig takknemlig om dere poster dem
Gjest Huldali Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 Jeg har hørt at man ikke skal tøye slik at det gjør veldig vondt, heller litt eller litt. Grunnen er trolig at man skal unngå strekk. Hvis man varmer opp før man begynner å tøye så kan man strekke seg mye lengre, så det kan kanskje være lurt å drive en form for oppvarming før du begynner å tøye.
Gjest Elisabeth_Gjest* Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 Jeg varmer opp før jeg tøyer ja, jeg klarer ikke tøye når jeg er kald i musklene.
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 4. mai 2008 #4 Skrevet 4. mai 2008 Ingen som har noen flere tips angående tøying?
Essie_ Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 Hvis man tøyer for å få lengre muskler bør man helst tøye 2-3 ganger om dagen. Hver tøying bør vare ca 30-40 sek, og musklene bør være varme før man begynner. Dette har treneren min fortalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå