Gjest Tupean Skrevet 27. april 2008 #1 Del Skrevet 27. april 2008 Hei. Jeg holder på å studere til å bli førskolelærer og holder akkurat nå på med en oppgave om matrestriksjoner i barnehagene. Det som er mitt problem er at jeg finner masse litteratur om JH og at de ikke kan spise kjøtt fra et dyr hvor blodet ikke er tappet på riktig måte. Det jeg ikke finner noe om er hva de kan og ikke kan spise? Er det noen regler for hva som er lovlig å spise av f.eks. pålegg? Det finnes jo mange typer kjøtt pålegg hvor blodet sikkert ikke er blitt tappet riktig i følge deres tro? Lurte på om noen kunne svare meg på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hh Skrevet 30. april 2008 #2 Del Skrevet 30. april 2008 Hei. Jeg holder på å studere til å bli førskolelærer og holder akkurat nå på med en oppgave om matrestriksjoner i barnehagene. Det som er mitt problem er at jeg finner masse litteratur om JH og at de ikke kan spise kjøtt fra et dyr hvor blodet ikke er tappet på riktig måte. Det jeg ikke finner noe om er hva de kan og ikke kan spise? Er det noen regler for hva som er lovlig å spise av f.eks. pålegg? Det finnes jo mange typer kjøtt pålegg hvor blodet sikkert ikke er blitt tappet riktig i følge deres tro? Lurte på om noen kunne svare meg på dette. Når det gjelder pålegg, pølser og andre matvarer, så tror jeg at det viktigste er at varedeklarasjonen ikke inneholder noe om blod eller boldprodukter (du finner blodproteiner i de underligste ting). Det har hendt at vitnene får detaljert informasjon fra menigheten om at det og det produktet inneholder et blodprodukt likevel, eller at ikke er slaktet på skikkelig vis (fordi det er blitt avdekket noe, og at informasjonen om dette spres). Men disse detaljene er det vanskelig for deg å ha oversikt over. Jeg tror ikke du trenger å legge fram bevis på at slaktingen til dette pålegget har gått ordentlig for seg. Jeg har også inntrykk av at det er litt individuelle forskjeller på hvor nøye JV-familiene er på dette. Noen er mer "fanatiske" enn andre, på en måte, og vil med selvsyn se at pølsepakken er ok. Generelt husker jeg at vi fikk beskjed om være forsiktig med fuglekjøtt, da det her var litt ulik slaktepraksis. Det viktigste man må tenkte på hvis man skal servere mat til Jehovas vitner, er nok at varedeklarasjonen ikke inneholder noe om blod. Jeg har ikke vært borti at det er spesielle typer pålegg som er bannlyst utover akkurat det. Håper det var litt hjelp i Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå