Gå til innhold

Navneendring etter bryllup...

Anbefalte innlegg

Gjest Eline80
Skrevet

Sendte inn papirene for over 1 mnd. siden men har ikke hørt noe. Hvor lang tid tar det? Begynner å lure på om jeg kan ha sendt papirene feil eller noe...

Gjest Gjest-Marianne
Skrevet

Vi leverte inn papirer for 3 uker siden, og fikk dem da stemplet med en gang. Svaret på at prøvingen var i orden, og at jeg tar nytt navn etter bryllupet fikk vi nå for et par dager siden. Det var Skatt-Øst som sto for vår "prøving", så kan ikke svare noe på hvor lang tid det tar andre steder. Men damen vi snakket med på Skedsmo folkeregister sa at det skulle ta ca. 3 uker. Litt mer tålmodighet anbefales sikkert. :) Ring og etterlys hvis du ikke har hørt noe om en uke! :)

Skrevet

Er det snakk om en navneendring som ikke er i direkte tilknytning til bryllupet, eller en prøvingsattest med "nytt navn etter vigsel"?

Å endre navn "uavhengig", etter at du har giftet deg, eller slik jeg gjored, før jeg giftet meg, medfører at du får et svarbrev på at ditt navn nå er endret til.... Jeg tror jeg fikk dette på en ukes tid jeg...

Om det er snakk om at navneendringen er direkte knyttet til vigselen vil ikke endret navn være regisrtert i foleregisteret før vigselen er registrert der, og det skjer ikke før et par uker etter bryllupet. Om du da også får et brev om at navnet er endret, utover at du år den endelige vigselsattesten som viser ditt navn. (minner meg på at jeg lurer på om vi burde gjort noe der, det ble aldri fanget opp at jeg byttet navn mellom at vi leverte prøvingspapirene, og at vi giftet oss, så vigselsattesten min er i gammelt navn den, utstedet noen uker etter at jeg byttet navn...)

Skrevet

Jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok, men det tok sin tid. Kanskje 1 mnd eller mer.

• 1 måned senere...
Gjest little me
Skrevet

Hei..

Skal navneendringsskjema sendes sammen med vigselsskjemaene? Noen som vet? :)

Skrevet
Hei..

Skal navneendringsskjema sendes sammen med vigselsskjemaene? Noen som vet? :)

Ja, sammen med skjemaet om prøving av ekteskapsvilkårene og forlovererklæring.

Gjest Elize
Skrevet

Hvis jeg sender inn navneendringen samtidig med prøving av ekteskapsvilkår, kan jeg da bruke mitt nye etternavn rett etter bryllupet? Og hvordan er det hvis vi reiser på bryllupsreise rett etter bryllupet, kan jeg bruke det gamle passet mitt?

Skrevet
Hvis jeg sender inn navneendringen samtidig med prøving av ekteskapsvilkår, kan jeg da bruke mitt nye etternavn rett etter bryllupet? Og hvordan er det hvis vi reiser på bryllupsreise rett etter bryllupet, kan jeg bruke det gamle passet mitt?

Slenge mej på dinne, då ej me lure litt på ditte... :) Kjedli å få problemer på bryllupsreisa pga navnbytte :sukk:

Skrevet

Jeg har ikke sendt inn papirer om navneendring enda, og jeg skal gifte meg 5 juli.

Var ikke klar over at det var egne skjemaer for dette. Syntes det var veldig teit at vi ikke ble informert om det da vi hentet papirer som vi og forlovere skulle fylle ut. Men har iallefall fått hentet skjema om navneendrig nå da.

Men er det egentlig no hastverk?

Spiller vel egentlig ingen rolle når man sender det skjemaet?

For jeg regner med jeg får etternavnet hans uansett :)

Gjest Gjest_lone_*
Skrevet

har desverre ikke noe svar til TS, men de andre som lurte på noe..

Om du har levert navneendringsskjemaet med vigselapapirene, antar jeg du kan begynne å bruke det nye navnet ditt med en gang... men om du skal reise utenlands kort tid etter bryllupet, kan du ikke belage deg på å rekke å få tak i nytt pass.

Du bør reise med det passet bilettene dine er bestilt i. om ikke kan du får porblemer, og risikere å ikke få være med på flyturer. du bør også offisielt hete det som står i passet i tilfelle. Selv om jeg ikke akkurat tror noen sjekker det.

Når det er sagt er det derfor greit å skifte navn før bryllupet, slik at du kan endre pass før reisen om reisen er bestilt i ditt nye navn

eller

skifte navn etter reisen, og reise som ditt gamle jeg..

dette er jo for folk som skal utenlands relativt kort tid etter bryllupet..

Skrevet

Jeg ringte i går angående navneskifte da jeg skrev på navneendringsskjemaet at jeg ville skifte navn i forbindelse med giftemål.

Og det har ikke skjedd noe ennå. Som nevnt ovenfor, venter de på vigselspapirene, så det kan ta en stund sa de..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...