Gå til innhold

Jeg sløser for mye

Anbefalte innlegg

Gjest Student_sløser
Skrevet

Jeg er en student med altfor mye penger i hendene. Får mye økonomisk støtte av foreldre, (ettersom de både har økonomisk kapasitet og giverglede), samt at jeg jobber en god del ved siden av studiene. Hovedgrunnen til at jeg jobber, er fordi jeg skal inn et yrke hvor praksis teller mer enn karakterer, hvis ikke hadde jeg neppe jobbet i like stor grad.

Problemet er at jeg føler at jeg sløser for mye. Jeg har veldig dårlig oversikt over hva som kommer inn og hva som går ut på kontoen i løpet av en måned. Jeg har dårlig samvittighet på grunn av dette, fordi jeg føler at jeg burde spare på en eller annen måte.

Jeg har lekt med tanken på å opprette flere kontoer, altså en lønnskonto, en konto til hverdagslig bruk, en sparekonto og en konto til "dill og dall". På "dill og dall"-kontoen tenker jeg å sette inn en liten sum, f.eks 1500 kr pr. mnd som jeg kan bruke på klær, spise ute og andre "luksusaktiviteter". Foreldrene mine gir meg ofte en seddel eller to når jeg skal et eller annet, derfor tror jeg 1500 kr vil holde i massevis.

Noen som har andre tips til hvordan jeg kan kutte ned på forbruket og spare mer fornuftig? Jeg har BSU og setter inn årlig maks beløp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gå gjennom kontoutskrifter og kvitteringer for de siste månedene og sette opp et budsjett. Ved å gå gjennom utgiftene dine siste tiden får du en oversikt over hva du bruker pengene på, og det blir da lettere å sette opp et fornuftig budsjett og bestemme hvor du kan kutte ned. Bruk penn og papir, regneark, eller et budsjettprogram som Buddi for å sette opp budsjettet ditt.

Vær ærlig og realistisk når du setter opp budsjettet, og pass på å få med alle utgifter, også regninger som kommer bare en gang i året. Om du lager et budsjett som er for stramt, vil du sannsynligvis bare gå lei av å prøve å holde det og glemme hele greia. Det kan være tøft å legge om vaner og forbruksmønster, og ved å lage et budsjett du klarer å følge, gjør du det enklere for deg selv.

Når det gjelder sparing er det lurt å prioritere deg selv på linje med andre kreditorer. Sett opp en fast spareavtale i banken din. I mange banker kan du legge inn faste trekk selv direkte fra nettbanken. Om du har lett for å bruke penger fra sparekontoen, kan du åpne en konto i en bank uten nettbanktilknytning og uten å ha kort eller kredittkort tilknyttet. Om du selv må gå i banken for å ta ut pengene, er sjansen større for at du lar pengene være.

Det finnes mange andre faste spareformer, og har du langsiktige mål for sparingen kan f.eks. sparing i aksjefond være noe for deg. Med fast månedlig sparing i fond får du en jevnere risiko og unngår å sette inn alle pengene dine på en topp eller bunn.

Når det gjelder å redusere forbruket ellers må ha budsjettet ditt i tankene og være disiplinert. Om du shopper mye, så kan du f.eks. lage deg en liste der du skriver ned det du ønsker deg. Gi deg selv en dag eller tre til å tenke over om du virkelig trenger det du så på i butikken, sannsynligheten er stor for at du vil finne ut at du kan klare deg uten. Unngå impulskjøp.

Skriv en handleliste med det du trenger før du går i butikken og prøv å holde deg til den. Unngå impulskjøp.

Legg igjen kortet hjemme når du går ut, og ta bare med de pengene du vet du trenger. Unngå impulskjøp.

Kjøper du en vare på salg, så lat som om du betalte full pris for den og sett mellomlegget inn på sparekontoen din.

Nevnte jeg at du må unngå impulskjøp? :)

Uansett hva du gjør, så er det viktigste at du skaffer deg en oversikt over hva du bruker pengene til. Først da vet du hvor du kan ta grep og redusere forbruket.

Lykke til!

Gjest Huldali
Skrevet

Å føre regnskap gir deg sikkert en skikkelig Aha opplevelse! Det fikk jeg da jeg begynte å føre inn alt jeg brukte penger på. Da ser man lettere hva man bør kutte ned på også.

Hvis du er redd for å bruke for mye kan du jo ta ut 1500 kroner som er til dill og dall, i stede for å åpne en egen konto? Kanksje litt lettere enn å håndtere flere kontoe?

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg bruker skandiabanken, og der kan jeg åpne mange flere kontoer. Har en konto lønnen kommer inn på, en til studielån der jeg overfører 1000 kr i mnd, en konto til bilen (årsavgift o.l.) og en konto der jeg kan bruke pengene! Får veldig god oversikt sånn :) Og skandiabanken er helt gratis :)

Gjest Raptuza
Skrevet

Nokon som veit om et enkelt rekneskapsmodell på nett?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...