Gjest bryllupsgjest Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 Samboer og jeg er invitert i hans brors bryllup. Hvor mye bør vi gi for? Begge vi to er studenter, og har derfor ikke så god råd. Likevel ønsker vi å gi en ordentlig gave, spesielt siden dette er hans eneste søsken. Hva mener dere?
Humleblomst Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 Så lenge dere kan klare det, ville jeg nok satset på noen hundrelapper i et slik tilfelle, kanskje 500? Er jo ikke hver dag ens søsken gifter seg... Men har dere virkelig ikke disse pengene kan det selvfølgelig holde med 200-300kr, men lavere enn det ville jeg absolutt ikke gått (dette basert på "normal etikette", jeg mener personlig at det matrielle har litt for mye fokus i dagens bryllup). Samtidig vet jeg at på ønskelister står det veldig ofte bare gaver som beregner mange tusen kroner for å få en "hel" gave, men det får da være grenser på hvor mye studenter kan bruke. Hvis dere ikke har penger til å løse ut en gave akkurat der og da, går det kanskje an å høre om foreldrene kan tenke seg å hjelpe litt?
bunadbrud Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 Jeg synes dere først bør finne ut hvor mye dere har mulighet til å gi. Vi er selv studenter, men vi jobber i tillegg slik at vi en nokså romslig økonomi sånn sett. Men... hadde min søster giftet seg nå hadde vel jeg sett for meg min. 1000 kr for oss sammen. Sikkert nærmere 1500.
Jade Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 Hvis jeg selv hadde vært student, så hadde jeg prøvd å få til 500. Nå er dere jo to stykker, så det blir jo 250 på hver. Uansett hva slags beløp dere bestemmer dere for, så har nok broren din stor forståelse for at dere ikke har god råd. Hva med noe hjemmelaget? Bruk mye tanke bak gaven, kanskje noe som røtter til noe gode minner i barndommen? Noe han ønsket seg som barn og aldri fikk? Gaver med tanke bak er mye mer verdt enn noe tilfeldig fra ønskelisten som fører til at du må spise grøt resten av måneden. Prøv gjerne å finne noe på salg!
bunadbrud Skrevet 27. april 2008 #5 Skrevet 27. april 2008 Btw.. En vet ofte ganske lenge i forveien at noen i nær famile skal gifte seg. Slik at det går jo an å spare litt hver måned i noen måneder. 100 kr her og der blir ofte litt...
Gjest TS Skrevet 27. april 2008 #6 Skrevet 27. april 2008 Se ut til at et par av dere foreslår mye mindre enn det jeg kanskje hadde tenkt. Bryllupet er ikke før i semptember, og da har vi fått lønn for sommerjobb. Hadde planer om å gi minst tusen, men var usikker på om det var nok. (Skjønner at jeg burde ha skrevet det i startinnlegget.) Har kikket litt på andre tråder her, og det virker som mange mener det minst bør være kuvertpris, noe som raskt kan bli mer enn tusen på to personer (i alle fall dersom man ser på hvor mye penger mange på Kvinneguiden bruker på et bryllup, men gaver til gjester, fri bar osv...). Holder det med tusen? Eller burde vi gi nærmere 1500-2000 (noe jeg synes er ganske mye penger).
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #7 Skrevet 27. april 2008 Se ut til at et par av dere foreslår mye mindre enn det jeg kanskje hadde tenkt. Bryllupet er ikke før i semptember, og da har vi fått lønn for sommerjobb. Hadde planer om å gi minst tusen, men var usikker på om det var nok. (Skjønner at jeg burde ha skrevet det i startinnlegget.) Har kikket litt på andre tråder her, og det virker som mange mener det minst bør være kuvertpris, noe som raskt kan bli mer enn tusen på to personer (i alle fall dersom man ser på hvor mye penger mange på Kvinneguiden bruker på et bryllup, men gaver til gjester, fri bar osv...). Holder det med tusen? Eller burde vi gi nærmere 1500-2000 (noe jeg synes er ganske mye penger). Ja, gi for all del minst kr 1000,-, kr. 1.500,- er vel mer ok. Kr. 250,- pr pers er så gnient at det er skammelig.
LilleMy28 Skrevet 27. april 2008 #8 Skrevet 27. april 2008 Vi gav for ca.kr.2000 egentlig, men pga salg hos butikken så var vi heldige og fikk det nærmere kr.1500. Alle de store kjedene som det er vanlig å legge ønskeliste hos har av og til kampanjer når det er senterdager etc, så det er verdt å følge med på. Plutselig kan de ha 20% på alt e.l.
Lilywhite Skrevet 27. april 2008 #9 Skrevet 27. april 2008 Vi hadde nok gitt for minst 1000 - 1500 kr dersom det var søsken som giftet seg...
Fun Light Skrevet 27. april 2008 #10 Skrevet 27. april 2008 Hvis dere ikke har så mye penger så holder 1000 kr syns jeg!
Gjest lady82 Skrevet 27. april 2008 #11 Skrevet 27. april 2008 1000kroner holder i masse hvis spør du meg. en skal jo ikke blakke seg på gaven heller spesielt ikke når dere er studenter så ikke stress med å gi mer dere:D d e tanken som telle å at dere kommer og viser dere bryr dere om brudeparet.
Gjest glamourgirl Skrevet 28. april 2008 #12 Skrevet 28. april 2008 Tommelfinger-regel er å gi omtrent det det koster for dem å ha deg i bryllupet. Jeg pleier å gi ca 500 hvis jeg gir alene. Samtidig syns jeg ikke det er summen som teller, men tanken. Jeg er glad i å gi gavekort, kombinert med privatgavekort. For eksempel har jeg gitt gavekort på teater, hvor jeg får halv pris på billetter, privatgavekort på lån av leilighet samt barnevakt. Dere kan også gi gavekort på hjemmelaget gourmetmiddag med vin, for eksempel i tillegg til selve gaven, hvis det føles litt rausere, og de er typene som ville satt pris på det.
Arwen Skrevet 28. april 2008 #13 Skrevet 28. april 2008 Vi ga mellom 1500 og 2000 (er ikke helt sikker på totalsummen enda siden gaven egentlig ikke er gitt enda ) da søsteren min giftet seg denne helga.
Sol79 Skrevet 28. april 2008 #14 Skrevet 28. april 2008 Jeg syns kr 1000 er en fin pris til søsken når dere er studenter.
Sol79 Skrevet 28. april 2008 #15 Skrevet 28. april 2008 Tommelfinger-regel er å gi omtrent det det koster for dem å ha deg i bryllupet. Det der er latterlig. Spør du om kuvertprisen da?
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #16 Skrevet 28. april 2008 Samboer og jeg er invitert i hans brors bryllup. Hvor mye bør vi gi for? Begge vi to er studenter, og har derfor ikke så god råd. Likevel ønsker vi å gi en ordentlig gave, spesielt siden dette er hans eneste søsken. Hva mener dere? Nå vet en vel i god tid på forhånd at ens eneste bror skal gifte seg...man kan planlegge penger osv. har selv vert i samme sityasjon og ville at han skulle huske gaven. det ble en på 2000.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #17 Skrevet 28. april 2008 Se ut til at et par av dere foreslår mye mindre enn det jeg kanskje hadde tenkt. Bryllupet er ikke før i semptember, og da har vi fått lønn for sommerjobb. Hadde planer om å gi minst tusen, men var usikker på om det var nok. (Skjønner at jeg burde ha skrevet det i startinnlegget.) Har kikket litt på andre tråder her, og det virker som mange mener det minst bør være kuvertpris, noe som raskt kan bli mer enn tusen på to personer (i alle fall dersom man ser på hvor mye penger mange på Kvinneguiden bruker på et bryllup, men gaver til gjester, fri bar osv...). Holder det med tusen? Eller burde vi gi nærmere 1500-2000 (noe jeg synes er ganske mye penger). Hva er egentlig problemet ditt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå