Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2003 #1 Del Skrevet 12. mai 2003 Lurer på om det er noen som har oppsøkt dette og hva skjer der? Hvordan har dere kommet ut av det, har det blitt et rent brudd eller har dere blitt rådet til å prøve forholdet igjen? Gruer meg litt....... Håper på svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lott@ Skrevet 12. mai 2003 #2 Del Skrevet 12. mai 2003 Har overhodet INGEN positive erfaringer med familierådgivning. Disse menneskene er sånne typiske "etter boka mennesker"............... ............. og for min x og min del - ja, det endte i brudd - og vi ble ikke rådet til noe som helst, hverken det ene eller det andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2003 #3 Del Skrevet 12. mai 2003 Hvordan var innstillingen deres når dere kom dit? var den ene parten klar for å satse mer på forholdet, mens den andre var usikker eller hva? Bodde dere fortsatt sammen eller hadde dere flytta hver for dere før samtalen? Unnskyld at jeg spør så personlig men vil gjerne vite hvordan samtalen går der og hva de kan spørre etter....Jeg er vel redd for å vise følelsene mine overfor en fremmed.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lott@ Skrevet 12. mai 2003 #4 Del Skrevet 12. mai 2003 Vi var begge innstilt på at ekteskapet skulle reddes - og ja, vi bodde fremdeles sammen. Jeg savnet konstruktiv tilbakemelding/kritikk på både mine og min x' utsagn under disse samtalene. Vi fikk overhodet INGEN råd om HVORDAN ting kunne løses - kun en HAUG med "hjemmelekser" - a la, skriv ned 10 ting du liker/ikke liker ved partneren din. Ovennevnte "terapi" kan kanskje fungere for noen - men, det fungerte overhodet IKKE for oss. LYKKE TIL IHVERTFALL!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 14. mai 2003 #5 Del Skrevet 14. mai 2003 Aldri vært til eksteskapsrådgiver, men derimot til familieterapeut. Hadde problemer med å få ex'en til å stille opp skikkelig på samvær med vårt felles barn og søkte hjelp for å få løst det. Det gå supert resultat. Veldig ryddig, greit med en tredjepart som ikke tok parti med noen og fine løsninger. Vi klarer oss bra i dag. Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridget Skrevet 14. mai 2003 #6 Del Skrevet 14. mai 2003 Da mitt ekteskap var i oppløsning var jeg temmelig fortvila og gikk til famileterapi/rådgivning eller hva det nå het (det som er gratisk gjennom komunen). Eksen ville ikke være med så jeg gikk alene. Det var en traumatisk opplevelse. Det hun sa var mer eller mindre at jeg skulle sette opp en liste over hvordan ting skulle være og gikk han ikke med på det så skulle jeg skaffe advokat slik at jeg fikk mest mulig av felleseiet. - Sånn jeg ser det er ikke det noen måte å løse problemer på.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 14. mai 2003 #7 Del Skrevet 14. mai 2003 Kjenner noe det ikke hjalp, men det tror jeg hadde mer med de å gjøre enn terapeuten. Det jeg imildertid reagerte litt på var at de ALLTID var der sammen. Det var visse ting med mannen (bla økonomisk idiot), som de aldri fikk tatt opp. Dette fordi han var veldig hårsår om temaet og avviste det (doh, han gjemte bla hennes selvangivelse pga likte ikke tall...) som et problem. De rakk liksom aldri å ta opp en del av det som hun syntes var et problem av stor betydning, for det var alltid så mye annet å snakke om, og så var timen slutt. Hun ønsket seg ihvertfall 15-20 min alene, der hun kunne være ærlig og fortelle om sine synspunkter og slippe å være "redd" for utagernede scener og sinne fra ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 14. mai 2003 #8 Del Skrevet 14. mai 2003 Har ikke så stor tro på det. Tror de bare sitter der og sier ja og ha, altså - du får ingen råd, men får liksom tømt drittet. Men det spørs vel hva som er problemet... Hva med å skrive ned dine følelser for din mann - "sende" ham et brev? Jeg og sambo var vekke fra hverandre en tid for par år siden, da mailet vi daglig, og fikk "snakket" om tingene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ølli Skrevet 14. mai 2003 #9 Del Skrevet 14. mai 2003 Går hos ekteskapsrådgiver for tiden, alene, da min partner ikke kan se problemer i forholdet! Var litt skeptisk til å gå dit, førstegang, og attpå til alene. Det kommer vel an på problemet ditt/deres, om hvordan hjelp dere vil få. I hvartfall har jeg fått erfare at det går ant å få hjelp på alle mulige måter, der i blandt hva som skjer etter en eventuel brudd. Terapauten min har aldri kommet med det rådet å tviholde på ekteskapet og heller ikke det motsatte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriel Skrevet 14. mai 2003 #10 Del Skrevet 14. mai 2003 En terapauts oppgave er å hjelpe dere å finne løsninger. Det virker som om noen av dere ønsker dere en dommer. Det er dere selv som må finne ut som er viktigst for dere å få endret. Folk er forskjellig. For noen vil det være viktigst å få orden på økonomien, for andre kan det være planlegging av fritid, for andre igjen kan det være seksuallivet. Terapauten kan bare være en samtalepartner og en hjelp til å finne ut hva som er viktigst for dere. Hvis terapauten skulle være en dommer: Hva slags grunnlag skulle vedkommende dømme ut fra? Sine egne meninger? Hva som er gjennomsnittsoppfatningen i samfunnet? Eller hva åndseliten har kommet frem til. Hva hvis dette svaret ligger langt unna hva dere selv mener. Gabriel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2003 #11 Del Skrevet 14. mai 2003 Bare et spørsmål ;-) Må man være gift for å søke slik rådgivning/terapi? Hvis man ikke er gift, må man da ha felles barn? Er samboer med en kjempefin mann, som jeg gjerne vil tilbringe resten av livet med, men vi har et par punkter i samlivet vårt som vi ikke helt finner ut av selv, og dette blir bare større og utvikler seg til andre områder også, der vi aldri hadde problemer før. VI synes begge det er fryktelig synd, og skulle så gjerne ønske at noen objektive mennesker med erfaring kunne hjelpe oss litt på vei. Vi vil ikke gå fra hverandre, men vi frykter begge at det kommer til å skje dersom vi ikke finner ut av tingene. zadine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 14. mai 2003 #12 Del Skrevet 14. mai 2003 Kan gjerne være samboer uten barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 15. mai 2003 #13 Del Skrevet 15. mai 2003 Må man være gift for å søke slik rådgivning/terapi? Hvis man ikke er gift, må man da ha felles barn? Det er veldig mange samboende par (både med og uten barn) som søker hjelp i forbindelse med samlivet. Synes det er kjempeflott at folk tar kontakt for å få hjelp, for mange er nemlig dette veldig tabu! Poenget er vel at alle kan ta kontakt for å få hjelp, og et familievernkontor er til for å hjelpe hele familien! Har overhodet INGEN positive erfaringer med familierådgivning. Disse menneskene er sånne typiske "etter boka mennesker"...............og for min x og min del - ja, det endte i brudd - og vi ble ikke rådet til noe som helst, hverken det ene eller det andre. Poenget er faktisk ikke at man skal bli rådet til noe som helst, det er deres valg som par og noe terapeutene faktisk ikke har så veldig mye med. Mange tror det at når man går i terapi alene eller sammen, så skal denne terapeuten være en løsning på hva som er rett og galt. Dette er helt feil. Går man med den innstillingen når man søker hjelp tror jeg desverre ikke man kommer så langt. Er man derimot åpen for løsninger og villig til å jobbe med partneren for å få dette til å virke, er mulighetene mye større. Det er ikke terapeuten som skal leve livet deres, det gjør dere selv med hjelp av hverandre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå