Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 Har dere vært borti slike folk som blir ringt ned hele tiden når dere er sammen, og som svarer på alt både av telefoner og sms? Synes dere det er uhøflig og plagsomt? Eller er det mer uhøflig å be dem skru av? Synes det er litt dumt når man sitter på kafe en time med en person, og over halve tiden går bort til samtaler med noen som ikke er der.. forstår det hvis det er noe viktig, men man hører jo ofte at det er det ikke. Og selv om vedkommende ofte starter samtalen med "du, jeg er litt opptatt nå, kan jeg ringe senere", så virker det som om folk i andre enden har vanskelig for å akseptere det?
Fun Light Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 Jeg har vært borti dette med et par venninner ja.. Og det kan oppleves som ganske respektløst når det er mange og lange telefonsamtaler, eller vedkommende sitter og tekster konstant!! Kort og greit med beskjed om å ringe igjen senere er ok, eller noen få teksmeldinger.. Selv prøver jeg å ta mest mulig hensyn når jeg er sammen med andre, ved å enten slå av lyden (og deretter sjekke telefonen diskret hvis den andre er på do e.l.) eller involvere den andre ved å fortelle hva meldingen går ut på og dermed "be om lov" på den måten til å svare.. Men bare hvis det anses som viktig fra min side!! Syns det handler om respekt for den man er sammen med. Man er virkelig tilgjengelig til enhver tid med mobil, men er det riktig? Det er vel en helt annen diskusjon, så jeg avslutter innlegget her.. :kaffe:
Rosalie Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 Sånne mennesker gidder jeg ikke å kaste bort tiden min på. Ja, jeg har naturligvis opplevd det - vært på kafe og spist middag med ei som viste seg at var mer opptatt av SMSer og telefoner enn meg. Hva gjorde jeg? Jo, midt i en av hennes telefonsamtaler pakket jeg sammen sakene mine og gikk, uten å si hadet eller snu meg når hun ropte etter meg: "hvor skal du?" Ingen dårlig samvittighet for at hun måtte ta hele regninga selv. Jeg varj o tydeligvis ikke annet enn en kulisse for henne, som skulle vise hvor populær hun var.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 Så lenge det dreier seg om bare "vanlige" greier (ikke superviktig) synes jeg det er VELDIG respektløst/ slitsomt/ dårlig gjort. Det er mangel på folkeskikk, rett og slett. Kjenner ei som gjør dette. Men så er hun jo også helt avhengig av oppmerksomhet hele tiden, samt veldig opptatt av å kringkaste hvor poppis hun er/ hvor mange menn hun kjenner og dater etc. zzzzzzzzzzzzzzzzz.......
Jigva Skrevet 27. april 2008 #5 Skrevet 27. april 2008 Jeg data en kar en gang som gjorde nettopp dette.. til slutt sa jeg til han at om han skulle fortsette å ta så mange telefoner så kunne han like godt gå.. for da hadde jeg heller andre ting jeg kunne gjøre. Han ble fly forbanna og storma ut.. siste gang jeg så han..
Gjest Bond Skrevet 27. april 2008 #6 Skrevet 27. april 2008 Det spørs, hvis det skulle være noe jobbsamtale eller noe viktig, er det jo greit. Men hvis det er bare tull, da er det vanlig at en skulle ringe tilbake senere. Noen korte sms kan jeg tåle og uten at jeg blir irritert Men alt med måte.
Lissi Skrevet 27. april 2008 #7 Skrevet 27. april 2008 Jeg prøver alltid å slå av lyden på tlf eller legge den bort når jeg har besøk. De fortjener min oppmerksomhet når de ønsker å tilbringe tid med meg. Jeg syns det er kjedelig å sitte på cafe og vente når folk må ta hundre tlf. Jeg har ei venninne som eier et spise/drikkested. Når jeg spiser med henne der så sitter hun bare å følger med på hva og hvordan samboeren gjør jobben, om han rydder bord eller sitter å henger, samtidig hilser hun og snakker med alle gjestene... for så å forsvinne flere ganger bak disken både for å rydde og ekspedere kunder. For å si det sånn etter to timer med dette reiste jeg meg og gikk. Hun ringte etterpå for å si hadet på en ordentlig måte... hallo... Kanskje hun kunne brukt tiden på å si hade når jeg var der. Dagen før prøvde også å møtes, da på et annet sted. Akkurat i det vi skulle bestille mat så ringte telefonen og hun måtte på spisestedet sitt i et møte.. som samboeren tydeligvis ikke kunne ta alene.. så jeg satt der da! Rimelig forfjamset. Hele veien hun som tar initiativ til at vi skal møtes men det blir tull hver gang. Kjipt.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #8 Skrevet 27. april 2008 Å svare på en og annen sms synes jeg er greit, korte samtaler også om noen ringer eller man har en avtale med noen (og jobb selvsagt). Men jeg har noen venner og bekjente som er mer i telefonen enn de er sammen med meg når vi sitter på café, og det synes jeg er uhøflig. Særlig forelska venninner oppfører seg noen ganger slik - de ringer og har lange samtaler med flammen mens jeg sitter og venter. Det reagerer jeg på... Ellers kommer det litt an på settingen. Samboern min har noen venner han er mye sammen med; flere timer av gangen, flere ganger i uka. Da er det kanskje greit å bruke telefonen normalt også når man er sammen. Men når det er folk man ser sjeldnere og kort tid, og når det "alltid" blir slik, synes jeg ikke noe om det.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #9 Skrevet 27. april 2008 Jeg synes egentlig det er frekt å snakke i telefonen når man er sammen med andre, men jeg gjør det selv av og til f.eks når mannen ringer fra nordsjøen, eller når barna ringer for å spørre om noe/gi en beskjed. Da snakker jeg med dem, men begrenser samtaletiden til et absolutt minimum. Sms svarer jeg ikke på hvis jeg er opptatt sammen med andre, men jeg tar telefonen hvis den ringer, og sier at jeg må ringe tilbake senere.
Pumpkin! Skrevet 27. april 2008 #10 Skrevet 27. april 2008 (endret) Tja, jeg syns det kommer an på hvor ofte man treffer vedkommende. Treffer jeg en person ofte og tilbringer timevis sammen med personen, har jeg virkelig ingen problemer med at at blir tatt telefonsamtaler og svart på sms iløpet av den tiden. Jeg trenger ikke 100 % oppmerksomhet absolutt hele tiden når vi likevel treffes svært ofte. Gjelder det personer jeg ser sjeldnere, så ville jeg vel syns det var mer spesielt, men også her har jeg ingen problemer med at det blir svart på noen sms eller tatt en litt kortere telefonsamtale. Endret 27. april 2008 av Pumpkin!
Lille Lea Skrevet 27. april 2008 #11 Skrevet 27. april 2008 Trodde det skjedde mest hos yngre mennesker jeg. Men uansett jeg er 22, og når det ringer sier jeg kort å greit, "du, jeg jeg er ute å spiser med *piip* nå, tar å ringer deg om en times tid! oki?" Jeg har aldri forstått hvorfor folk tar lange samtaler når man er ute sammen!! Har ei venninne som kan være ganske ekstrem, da viser jeg at jeg blir småirritert når jeg skjønner at samtaler kommer til å vare:P Men har ikke vært noe stort problem her hvertfall. Om det skjer flere ganger kan man jo ta igjen neste gang;) Hehe:) En annen ting som er sykt irriterende er når man sitter å venter i bilen og (hu samme jenta faktisk) skal kun kjøpe dopapir, og blir borte i eeeevigheter!! Kommer ut med en gutt å står å skravler ute på parkeringsplassen i 10 min! mens du enda sitter å venter! ÅÅÅ herremann asså!! Da måtte jeg sifra også.. KOm litt ut av det, men ingen liiiker å vente! Respekt er en fin ting
Gjest Serena Skrevet 27. april 2008 #12 Skrevet 27. april 2008 Jeg har en kamerat som kan bli ganske frekk til tider. Han er sånn mot alle, men likevel... Husker en kveld han var hos meg, vi hadde kjøpt inn og laget pizza, og så en film da en bekjent av ham ringte. Han hadde sagt at han måtte hjem tidlig, greit nok det, liksom... Må innrømme at jeg stusset litt da han omtrent bønnfalt denne personen om å bli på kveldstur når jeg satt rett ved siden av. Han fikk det til å høres ut som om det var en viktig grunn til at han måtte hjem, men det var det jo ikke. Ellers er de fleste vennene mine helt ok på det området. Korte samtaler eller en sms i ny og ne reagerer jeg ikke på, men jeg blir småirritert når folk tydelig begynner å prate om vær og vind. Selv er jeg i en situasjon som gjør at jeg MÅ ta telefonen når jobben/kilder ringer, og hvis foreldrene mine ringer, må jeg nesten ta telefonen. Sms besvarer jeg generelt ikke, (så fremt de ikke er superviktige). Sender noen en sms, betyr det at de kan vente i en time eller to. Men ja, jeg forsøker å begrense telefonsamtaler så godt som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå