Gå til innhold

Foreldrefradrag i "ny-familien"

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har et sp. til selvangivelsen...

Samboer har 2 særkullsbarn, på papiret omsorg for den ene, men begge bor hos oss halvparten av tiden. Vi har ett fellesbarn.

Kan ikke samboer da føre opp fullt fradrag for sitt ene barn ( eller fradrag for begge sine særkullsbarn), mens jeg kan føre opp fullt fradrag for felles-barnet på meg? Vil ikke det lønne seg? Hvis vi deler fradraget på fellesbarnet, vil vi vel bare få 5000 tils? Mens hvis det står på meg alene, vil jeg få 30 000?

Er det ikke slik det blir, eller tenker jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har et sp. til selvangivelsen...

Samboer har 2 særkullsbarn, på papiret omsorg for den ene, men begge bor hos oss halvparten av tiden. Vi har ett fellesbarn.

Kan ikke samboer da føre opp fullt fradrag for sitt ene barn ( eller fradrag for begge sine særkullsbarn), mens jeg kan føre opp fullt fradrag for felles-barnet på meg? Vil ikke det lønne seg? Hvis vi deler fradraget på fellesbarnet, vil vi vel bare få 5000 tils? Mens hvis det står på meg alene, vil jeg få 30 000?

Er det ikke slik det blir, eller tenker jeg feil?

For barnehage kan du kreve 25000, samme med din samboer for det særkullsbarnet,men tror han og x kan dele fradraget for det barnet de deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For barnehage kan du kreve 25000, samme med din samboer for det særkullsbarnet,men tror han og x kan dele fradraget for det barnet de deler.

dvs det lønner seg for meg å føre opp 25 000 alene, mens han kan føre 25 000 for sitt ene særkullsbarn og eksen hans kan fære 25 000 for det andre barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke 25 000 i fradrag per barn.

25 000 for det første, så 5 000 per stk for de neste.

Men jeg får 25 000 for fellesbarnet, og samboer kan få 25 000 for sitt ene særkullsbarn...

Hvis fradraget føres kun på han, blir det 25 000 + 5000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...