Meaty Skrevet 26. april 2008 #1 Skrevet 26. april 2008 Synes dere det er greit at noen omtaler sin samboers foreldre som svigermor/ -far? Teknisk sett er det jo galt når man ikke er gift, men det er i mange sammenhenger mye greiere å si "svigermor" i stedet for "moren til samboeren min". Hva med noen som bare er kjærester, kan de bruke disse termene? Hva tenker dere om dette?
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #2 Skrevet 26. april 2008 Jeg bruker det her inne, men sier ellers "mora til NN". Snart skal vi gifte oss og kommer sikkert til å fortsette på den måten da også.
aftereight Skrevet 26. april 2008 #3 Skrevet 26. april 2008 Jeg er samboende, og vi har vært sammen i sju år. Jeg blir omtalt som svigerdatter, og omtaler min samboers foreldre som svigerforeldre. Dette vil jo variere fra person til person, og kanskje blir det mer og mer naturlig jo mer tiden går også?
Gjest Skrevet 26. april 2008 #4 Skrevet 26. april 2008 Jeg snakker veldig sjelden om foreldrene til sambo, men hittil går de bare under foreldrene til sambo o.l.
Carebear1 Skrevet 26. april 2008 #5 Skrevet 26. april 2008 Her omtales det som svigerforeldre, og mine foreldre omtaler sambo som svigersønn. Selvom det teknisk er litt juks, så er det så mye enklere. Tror dette er veldig vanlig.
Ce'Nedra Skrevet 26. april 2008 #6 Skrevet 26. april 2008 (endret) Jeg er ikke gift, men sier svigers og svigerforeldre likevel. Edit: Det er jo også flere og flere som faktisk ikke gifter seg, men lever i samboerskap resten av sitt liv. Min tante og onkel har vært gift i 30 år, det hadde vært rart om de ikke kunne sagt svigerforeldre etter så lang tid. Endret 26. april 2008 av Ce'Nedra
Gjest Indo Skrevet 26. april 2008 #7 Skrevet 26. april 2008 bruker stort sett svigers, mor/far til sambo. Avhengig av hvem jeg prater med
Gjest vimselot Skrevet 27. april 2008 #8 Skrevet 27. april 2008 ja. hva er problemet? Heldigvis forstår de at jeg ikke vl ha barnebarn før de har fått lov til år reise verden rundt og når en alder av ca 27- 35, dvs barna mine.
Gjest Cascabel Skrevet 27. april 2008 #9 Skrevet 27. april 2008 Ja, sier svigermor/far eller foreldrene til sambo.
Arkana Skrevet 27. april 2008 #10 Skrevet 27. april 2008 Ja, jeg har sagt svigerforeldre hele tiden, også da vi var samboere. Det var rett og slett fordi det er enklere, og fordi jeg ikke følte jeg ville få noe plutselig nytt forhold til dem som gift enn som samboer.
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. april 2008 #11 Skrevet 27. april 2008 Særlig når jeg omtaler dem til folk som ikke kjenner samboeren min, sier jeg svigerforeldre. Fordi det er lettere. Men jeg tror jeg først begynte med det da forholdet ble ordentlig seriøst og vi flyttet sammen. Jeg ser ikke noe problem ved å omtale dem sånn selv om jeg vet at det egentlig er feil.
Gjest Casey Skrevet 27. april 2008 #12 Skrevet 27. april 2008 Synes dere det er greit at noen omtaler sin samboers foreldre som svigermor/ -far? Teknisk sett er det jo galt når man ikke er gift, men det er i mange sammenhenger mye greiere å si "svigermor" i stedet for "moren til samboeren min". Hva med noen som bare er kjærester, kan de bruke disse termene? Hva tenker dere om dette? Jeg synes det kun er greit å bruke de ordene dersom man er gift. Er man samboere er man teknisk sett ikke i familie på samme måte.
Gjest Raptuza Skrevet 27. april 2008 #13 Skrevet 27. april 2008 Eg kjenner ei som omtalar sambuaren sin som "mannen min". Så begrepa går litt om ein annan. Eg har også lest "skilles" om kjendissambuarar som går kvar til sitt. Det meiner eg blir ukorrekt då dei ikkje har vore gift(eksempelvis Kurt Nilsens sambuarskap før noverande forhold og Conradi/....kjem ikkje på navnet på ho sangerinna.)
Meaty Skrevet 27. april 2008 Forfatter #14 Skrevet 27. april 2008 Ser at de fleste som har svart tenker på samme måte som meg. Grunnen til at jeg spurte var at jeg har opplevd et par eldre slektninger som har sagt "Å, har dere giftet dere?" når jeg har snakket om svigerforeldrene mine. Kanskje vi som er av yngre generasjoner synes det er mer greit? Som Arkana sier, man får jo ikke plutselig noe nytt forhold til (kommende) svigerforeldre selv om man gifter seg. ja. hva er problemet? Heldigvis forstår de at jeg ikke vl ha barnebarn før de har fått lov til år reise verden rundt og når en alder av ca 27- 35, dvs barna mine. Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette innlegget. Ingen har vel sagt at det er noe problem? :klø:
Pumpkin! Skrevet 27. april 2008 #15 Skrevet 27. april 2008 Jeg syns det blir flisespikking å kun bruke dette ordet når man er gift, alle skjønner hvem man sikter til.
Fluffie Skrevet 27. april 2008 #16 Skrevet 27. april 2008 Tror ikke jeg har brukt svigers noe saerlig enda, jeg tenker svigers siden det er mye enklere, men pleier aa si foreldrene til XX. Men gaar nok mer over til aa si svigers naar jeg har blitt bedre kjent med dem. Ellers saa sier og tenker jeg svigerinne om min brors samboer, og har brukt det ganske lenge siden de har vaert sammen, og bodd sammen ganske lenge, og naa har en soenn. Blir litt for dumt aa skulle kalle henne noe annet, synes jeg. Mannen til soesteren min saa jeg paa som min svoger lenge foer de giftet seg. Tror nok det er ganske vanlig blant yngre generasjoner aa bruke begrepene en del loesere enn de eldre. Det har antageligvis noe med at det er mer vanlig naa enn foer aa ikke gifte seg.
Helen Skrevet 27. april 2008 #17 Skrevet 27. april 2008 Jeg har vært sammen med mannen min i snart 10 år og gift i snart 6 av dem. Jeg omtaler aldri hans foreldre som mine svigerforeldre, jeg sier mora/faren til xxxx.
Karense Skrevet 27. april 2008 #18 Skrevet 27. april 2008 Samboer og jeg har vært sammen i et halvt år, og det er ikke noe problem å bruke svigers/svigerforeldre til tross for dette. Signerer det mange andre har sagt om at disse begrepene antakeligvis blir brukt noe løsere blant den yngre garde. Men vi sier ofte foreldrene dine, foreldrene hans, mamma/pappa, samboers foreldres navn etc.
tjadama Skrevet 27. april 2008 #19 Skrevet 27. april 2008 Bruker "svigers"\svigermor når jeg skal si til venner f.eks. "svigers kommer på besøk" fordi det er kjapt og konsist. Men sier "NN`s mor\far" eller navnet deres til familie eller uteforstående\bekjente, sikkert fordi jeg som trådstarter ikke helt vet om jeg tråkker noen på tærne om jeg sier svigers siden vi ikke er gift. -men hva jeg sier til mine venner\klassekamerater o.l. tar jeg ikke så høytidelig.
Gjest vimselot Skrevet 28. april 2008 #20 Skrevet 28. april 2008 Synes dere det er greit at noen omtaler sin samboers foreldre som svigermor/ -far? Teknisk sett er det jo galt når man ikke er gift, men det er i mange sammenhenger mye greiere å si "svigermor" i stedet for "moren til samboeren min". Hva med noen som bare er kjærester, kan de bruke disse termene? Hva tenker dere om dette? Er helt ok å si svigermor, nå kaller jeg henne eks-svigermor og har eks-svigerbrødre og søstre, har aldri vært gift. Men omtaler de som regel ved navn. Ang. unge kjærester, så har jeg en svigerdatter (de er ikke gifte men samboende) og en svigers (svigermor, hvordan blir det, kaller bare moren hennes ved fornavn, men ser på henne som en i familien og ditto) Det er ikke noe galt i å ikke være gift og ha svigermor/far og svigersøstre/brødre. F.eks. en stedatter er en stedatter selv om dere kun er samboere og ikke er gifte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå