Livets datter Skrevet 12. mai 2003 #1 Skrevet 12. mai 2003 Idag er det tid for den årlige dugnaden på fellesområdene ute i borettlaget :evil: . Må si jeg "gleder" meg noe aldeles voldsomt til felles vannblemme-opparbeiding og påtvungne sosiale aktiviteter (Gud, gi meg styrke). Men jeg lurer litt på en sak... Det er jo alltid visse mennesker som aldri stiller opp på slike ting. Borettslaget der hvor jeg bor, har begynnt å legge 500,- kr på alles husleie i dugnads-måneden. De som stiller opp, får igjen disse pengene i form av en blankett i ettertid. Har de virkelig lov til dette??? PS: Kunne dessuten trengt litt trøst og oppbacking...
Tusenfryd Skrevet 12. mai 2003 #2 Skrevet 12. mai 2003 Slutt å tyte! Det er hjemmet ditt, du vil vel ha det pent og ordentlig der? Og hvis ikke du tar det, hvem skal ta det da? Du kan selvsagt risikere å bli kjent med noen hyggelige mennesker som er naboene dine - og ha det pent i fellesområdene til 17. mai og resten av sommeren, men... Dugnad er noe folk blir mer og mer slappe med - og det er en uting! 500,- ja, til pass - hvem skal som sagt ellers rydde opp vinterrotet etter dere? Juletrær og ødelagte leker, singel og grus fra strøing, klipping av busker... Da må de betale noen for å gjøre det da? Og sånne mennesker er ikke billige kan jeg love deg! Dog kan jeg være enig i at lokkemidler kan være bedre enn trusler. Der jeg bodde før, hadde vi utlodning av en husleie til alle som var med. *Tusenfryd er for dugnad og mot sutring*
Sandman Skrevet 12. mai 2003 #3 Skrevet 12. mai 2003 Hvis det er vedtatt på generalforsamling, så er det fullt ut lovlig. Men det rekker ikke med et styrevedtak.
Livets datter Skrevet 12. mai 2003 Forfatter #4 Skrevet 12. mai 2003 Dog kan jeg være enig i at lokkemidler kan være bedre enn trusler. Der jeg bodde før, hadde vi utlodning av en husleie til alle som var med. Et meget bra tiltak!! Misforstå meg ikke, Tusenfryd. Kunne aldri falt meg inn å droppe dugnaden. Den "mamma-kommer-og-rydder-etter-meg-mentaliteten" er det verste jeg vet. Men det er ikke dermed sagt at jeg trenger å like dugnadene (Jeg liker ikke husarbeid heller, men gjør det jo allikevel...) Bor dessuten i en blokk med ikke helt gjennomsnitts "normale" folk som jeg hverken har eller vil ha så mye felles med. Det jeg mener, er at jeg misliker at de legger de 500,- kronene på husleia. Hvorfor ikke sende regning i ettertid til de som ikke stiller opp (for det er jo de samme hvert år)?
MarianneE Skrevet 12. mai 2003 #5 Skrevet 12. mai 2003 Dog kan jeg være enig i at lokkemidler kan være bedre enn trusler. Der jeg bodde før' date=' hadde vi utlodning av en husleie til alle som var med.[/quote'] Jeg leste utlodning av en HUSEIER!!!! Var den personen valgfri eller???? Mulig jeg trenger briller briller idag??
Barbie Skrevet 12. mai 2003 #6 Skrevet 12. mai 2003 Jeg er en av dem som skulker unna dugnaden... :oops: Jeg rydder og holder det pent utenfor hos meg selv,men fellesarealet er ikke mitt ansvar! Jeg har ikke unger,og gidder ikke gå å plukke dritt etter andres avkom! Det får foreldrene gjøre selv. Barbie
Livets datter Skrevet 12. mai 2003 Forfatter #7 Skrevet 12. mai 2003 Jeg er en av dem som skulker unna dugnaden... :oops: Jeg rydder og holder det pent utenfor hos meg selv,men fellesarealet er ikke mitt ansvar! Jeg har ikke unger,og gidder ikke gå å plukke dritt etter andres avkom! Det får foreldrene gjøre selv. Barbie I blokka mi er det ingen(!) barn, men du verden så stygt det blir allikevel. Det heter da fellesområde fordi det er et felles område??? PS: Er det du som bor under meg???
Junebug Skrevet 12. mai 2003 #8 Skrevet 12. mai 2003 Det jeg mener' date= er at jeg misliker at de legger de 500,- kronene på husleia. Hvorfor ikke sende regning i ettertid til de som ikke stiller opp (for det er jo de samme hvert år)? Slik gjorde de det i det borettslaget jeg bodde i før, men jeg tror det var et mindre beløp - 350 eller 400 kr. Jeg er enig med Tusenfryd - synes det er OK med dugnad, jeg. Ikke det at jeg gleder meg vanvittig til raking og tagge-fjerning, men det kan bli sosialt og hyggelig. Naboene er ofte hyggeligere enn man tror!
Nilma Skrevet 12. mai 2003 #9 Skrevet 12. mai 2003 Jeg er en av dem som skulker unna dugnaden... :oops: Jeg rydder og holder det pent utenfor hos meg selv,men fellesarealet er ikke mitt ansvar! Jeg har ikke unger,og gidder ikke gå å plukke dritt etter andres avkom! Det får foreldrene gjøre selv. Barbie Enig med du!!! Ikke har jeg unger som roter, og ikke roter jeg selv. Bare tanken på å plukke opp andres møkk og rot gjør meg fly forbanna :evil: Men raking, planting og lignende trivselstiltak er selvsagt en helt annen ting. Problemet er at dette jo gjerne slås sammen med "plukke-søppel-til-17.mai-dugnaden", og det nekter jeg av prinsipp å være med på.
Barbie Skrevet 12. mai 2003 #10 Skrevet 12. mai 2003 Livets datter: Jo visst er et fellesareal FELLES,men jeg bruker det ikke! Jeg har enda til gode og sitte på fellesarealet og glo,og har heller ingen planer om å gjøre det. Så derfor rydder jeg IKKE! Barbie
Gjest Vega Skrevet 12. mai 2003 #11 Skrevet 12. mai 2003 Jeg skulket også dugnader. Kastet ingenting selv. Og lærte sønnen min til å ikke kaste søppel. Så hvorfor skulle jeg da rydde opp etter andre? Vaktmester tok seg jo av plenklipping ol.lign. Greit med kr. 500,- så kan de heller leie folk til å rydde. Trappevasken også - den tok jeg - ikke akkurat i glede, men heldigvis ble det heller innleid et byrå, og jeg betalte gladelig for å slippe. Noen har fem unger som trekker inn en god del søle, - hvorfor skal en enslig (eller en som bor i første, vaske opp etter hele oppgangens skit) vaske like mye da..? Virket greiere med et firma til å vaske. Og naboer har jeg aldri traktet etter å bli kjent med. (Kan bli for tett.) De av naboene jeg tilfeldigvis har fått kontakt med - og blitt kjent med ett par, har ikke skjedd under trappevasken i alle fall. :o
maiaa Skrevet 12. mai 2003 #12 Skrevet 12. mai 2003 Jeg synes det er litt egoistisk å droppe dugnaden, jeg... Det er faktisk ikke bare unger som roter til fellesområdene! Mye søppel kommer med vinden, og jeg tror ikke at noen vil ta på seg skylda for bladene som faller av trærne. Dessuten hender det at det er andre ting som må gjøres, som for eksempel vedlikehold av gjerder, feiing av grus osv., som ingen har direkte skyld i. Hvis alle hjelper til tar det ikke så lang tid og det blir faktisk mye penere utenfor! (Hvis man absolutt ikke vil, bør man si fra og betale noe for å slippe, synes jeg!) Hilsen Maiaa, som ikke liker når folk sniker seg unna!
Livets datter Skrevet 12. mai 2003 Forfatter #14 Skrevet 12. mai 2003 ...og nå pøs-regner det også!!! Bare det som manglet.
Arwen Skrevet 12. mai 2003 #15 Skrevet 12. mai 2003 Dette er den eneste måten å gjøre dette lovlig på - etter borettslagsloven. Det er ikke lov å bøtelegge det som ikke møter opp. Og du får jo tilbake de 500 kronene..............er liksom bare et "forskudd" Bor i borettslag sjøl - og vi "sliter" med folk som ikke kan stille til dugnad, utføre pålagt vedlikehold og slik. :evil: I vårt borettslag får man 100 kroner i bot uten at man betaler det av husleia først. Kan ikke skjønne at det skal være ulovlig :o (100 kroner er forsåvidt billig hvis man absolutt ikke orker et år )
Gjest gjesta Skrevet 12. mai 2003 #16 Skrevet 12. mai 2003 Man kan like eller ikke like dette med dugnad. Man kan bruke eller la vær å bruke fellesområder. Man kan for så vidt også la vær å sette pris på å ha det hyggelig rundt seg. Men det er nå engang slik at når en flytter inn i borettslag så forstår de fleste at det følger litt dugnad med "på kjøpet". De som ikke gidder burde kanskje kjøpe seg en enebolig eller selveier leilighet helt uten fellesplikter. De fleste steder begrenser dugnaden seg til 1 - 2 ganger i året. Ikke allverden spør du meg! Hilsen Mie som skal på to dugnader bare denne uken og som bor i Bergen og her bøtter regnet ned. Det er gøy å være våt :o
Usikker Skrevet 12. mai 2003 #17 Skrevet 12. mai 2003 Sitat "Livets datter": Det jeg mener, er at jeg misliker at de legger de 500,- kronene på husleia. Hvorfor ikke sende regning i ettertid til de som ikke stiller opp (for det er jo de samme hvert år)? Jeg sitter selv i styret i BRL og det er ikke lov å bøtelegge folk for ikke å møte opp på dugnad. Vi har prøvd mange ganger og får blankt avslag fra Boligbyggelaget. Det er helt korrekt å gjøre som "ditt" borettslag Livets Datter - legge på husleia - for så å tilbakebetale/honorere de som møter opp. Veldig tungvint - men slik er loven lagt opp. Her også er det de som "lurer seg unna" som forårsaker ekstra-arbeid for både borettslag og boligbyggelag. Noe som igjen fører til at boligbyggelaget tar seg mer betalt for regnskapsføringen - for det er jo ekstraarbeid å gjøre dette. Blir det for mye av slike "ekstra-ting" så kan jo det føre til at husleien må økes for å få penger til alle ekstra-utgifter! :evil: Sitat Arwen: I vårt borettslag får man 100 kroner i bot uten at man betaler det av husleia først. Kan ikke skjønne at det skal være ulovlig (100 kroner er forsåvidt billig hvis man absolutt ikke orker et år) Arwen - bor du i borettslag altså??? Og er det et boligbyggelag som fører regnskapet deres? Kan ikke du sende meg navnet på Borettslaget deres på PM - for hvis dere får lov, og deres boligbyggelag godtar dette - så skal jeg -nok en gang- ta opp dette med "mitt" boligbyggelag. Joda - det er "billig" å slippe unna dugnaden. Men - NOEN må jo gjøre jobben da......... så ikke bare tenk på at "du slipper unna" - det DU ikke gjør det må noen andre gjøre! Og dette med at fellesareal ikke er MITT ansvar - det er TULL! Blir provosert når jeg leser/hører slike uttalelser. Har du valgt å bosette deg i et borettslag - så har du også godtatt de lover/regler som gjelder. Du har også valgt å innrette deg etter vedtak som blir foretatt på general-forsamlinger og i styret. Det er akkurat som å være her på KG det - er man her, så respekterer man det reglementet som finnes! Og dugnad - her hos oss har vi det gøy på dugnaden. Det er sosialt - mange hyggelige mennesker . Nye beboere har en unik sjanse til å bli kjent med sine naboer. Alle hjelper hverandre (unntatt de som lurer seg unna bestandig). Dugnaden avsluttes med is og brus til de små barna, og kaffe og kaker til de store barna! Et hjertesukk til: De som sniker seg unna, aldri møter opp - det er oftest de som klager mest (sier ikke at det gjelder dere som "er med" her på denne tråden). Dette har jeg full dekning for å si - dette gjelder her hos oss hvertfall. :evil:
Arwen Skrevet 12. mai 2003 #18 Skrevet 12. mai 2003 Hei Usikker. Vi stiller på dugnad hvert år vi, har til og med vært med her hvor vi bare leier hver gang uten i år, vi flytter om to uker og prioriterte heller dugnaden i det nye borettslaget. (jeg har ikke fått vært med der pga eksamen) Det var bare en spøk det med at det er billig å slippe unna
Tusenfryd Skrevet 12. mai 2003 #19 Skrevet 12. mai 2003 Fikk en bekjent som var i byen over helga til å banke opp de to jævla "englebarna" til naboen' date=' de sviner til alt mad tagging og søppel. Han fikk dessverre bare banka minstemann skikkelig, blodnese og greier, men også størstekaren har holdt seg i skinnet siden (han fikk bare et kraftig rævspark). NEI til dugnad, JA til juling.[/quote'] Kanskje å gå litt langt at voksne banker opp småunger, men...
Usikker Skrevet 12. mai 2003 #20 Skrevet 12. mai 2003 Arwen Jada - skjønner at DU spøkte. Men DET er det ikke alle som gjør nemlig! :x Vi har også fått avklart at det er forskjeller mellom borettslag - boligsameier - aksjeleiligheter! Selv om boligsameier og aksjeleiligheter også er en type borettslag så gjelder andre juridisk regler der. DET har jeg fått bekreftet hos mitt boligbyggelag tidligere! Så i Borettslag SKAL det gjøres på den måten som Livets datter lurte på om var korrekt: Man må øke husleia - for så å tilbakebetale/honorere de som møter opp. Dette er en tungvint måte å gjøre det - men så står det i loven! Så da så...... sånn er det med den saken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå