Gå til innhold

Invitasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg funderer på når det er best å sende ut invitasjonene. Klassisk etikette sier at de skal sendes ut en måneds tid i forveien. De "voksne" jeg har snakket med sier at man ihvertfall ikke trenger å sende dem ut mer enn 2-3 måneder i forveien, men at svarfristen kan være en måned før. Men på det jeg har lest i diverse forum virker det som om svarfristen gjerne er mange måneder i forveien, og gudvite når invitasjonene skal ut da? Og blir ikke det litt slitsomt for gjestene å skulle svare på noe som er nesten et halvt år fram i tid? Hvilke tanker har dere om dette? Jeg er litt forvirra... :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sendte ut invitasjonene i slutten av februar med svarfrist 1. mai. Bryllupet er 21. juni. SIden vi gifter oss i sommerferien og mange reiser på ferie da ville vi gi beskjed om bryllupet i god tid slik at de kunne ta det med i beregningen når de planla ferieurer.

De trenger jo ikke å bestemme seg før 1. mai og da er det under 2 måneder til. Tror de fleste vet da om det paaser for dem å komme eller ikke og jeg synes det er greit å ha litt god tid til å tenke på bordplasserngen, etc.

Skrevet

vi sendte også invitasjonene tidlig. i starten på året en gang og vi gifter oss 26. juli. men man må vite i litt god tid hvor mange som kommer pga at man skal bestille mat osv. også pga ferien selvfølgelig.

Skrevet

Jeg er litt i tankeboksen på det samme..

Vi gifter oss 6. september, og vi tenker å sende ut invitasjoner i slutten av mai, kanskje begynnelsen av juni. Altså litt over 3 måneder før.

Har inntrykk av at det alltid er noen man må mase litt på fordi de ikke får svart innen svarfristen, så kanskje greit å sette den bittelitt tidlig?

Tenkte litt på å sette fristen til 15. juli, da er det ca 7 uker igjen.. Nesten så det er litt kort også?

Hmm, nei nå ble jeg usikker.. Bør jo helst være litt tid fra gjestene får invitasjonen til de må svare også..

Har en følelse av at dette ikke var til stor hjelp for verken andre eller meg selv..

:sukk:

Skrevet

Det med maten trodde jeg man bestilte med et ca antall, og så endret til det endelige bare noen uker før. Er slik jeg har fått inntrykk av det. Men man skal jo lage bordkort og bordplassering, og det kan jo jo være greit å ha en månedstid (pluss litt, siden noen alltid er litt treig med å svare) på det. Men utenom det klarer jeg fremdeles ikke å se logikken i å ha svarfristen mange måneder i forveien. Men invitasjonene våre bør vel ut i god tid, siden vi gifter oss 27 juni. Hvis ikke planlegger vel alle å reise på ferie istedenfor. Selv om de fleste vet datoen allerede. Har uansett god tid, men prøver å finne oversikten. Og det er ikke lett skal jeg si! :lete: Men det vet dere vel... :fnise:

Skrevet

vet dere hva. ikke tenk på hva som er vanlig eller ikke, gjør akkurat som dere vil. vil dere sende de ut leeenge før så gjør det!!! jeg vet at vi sendte våre tidlig, men tror det var lurt, for maten måtte bestilles et par måneder i forveien og det kan være greit å vite for de som skal handle inn alkohol og lignende selv også. greit å fordele utgiftene så man ikke sitter med alt på en gang. :) håper dette hjalp noe da :)

Skrevet (endret)

var forresten jeg som skrev innlegget over registrert som gjest...

Endret av en_jente
Skrevet

Vi gifter oss 2.august...sendte ut invitasjoner i februar,dvs 6 mnd før..har svartfrist 1.juni...og det funker helt glimmers her... :) Da får de planlagt det iforhold til ferie...og 1.juni vet vel folk at de har fått innvilget ferie da.. :)

Skrevet

vi sendte ut invitasjonene rett etter påske (mars) med svarfrist 1.juli, og gifter oss 8 august. Synes det er lurt å sende ut tidlig, men heller ha en sen frist. For da kan vi tidlig "booke" folk til å sette av den dagen. Kommer invitasjonene en måned før, så kan det hende at det blir vanskelig for gjestene å få fri fra jobb eller avlyse en ferie el.

Et alternativ er at gjestene får vite at de BLIR invitert tidligere, slik at de setter av datoen - men at invitasjonene bare kommer symbolsk rett før ...

Skrevet

Jeg husker ikke om det var februar eller mars vi sendte ut invitasonene. Vi gifter oss i juli.

Jeg synes det er greit at folk får beskjed i god tid i forveien, før de bestiller ferie og sånne ting.

Det at de får invitasjonen tidlig, betyr ikke nødvendigvis at de trenger svare så fryktelig tidlig.

Skrevet

Jeg synest og det er greit å sende/få invitasjon i god tid og heller ha en sen frist. Jeg sitter egentlig bare å venter på en invitasjon til bryllupet til min bror som jeg tror blir den 9.august, noe min mor har fortalt meg, tenker litt på planlegging av ferie, hadde vært enklere å planlegge om jeg hadde fått invitasjon/beskjed i god tid.

Skrevet

Hei Lince...

Vi gifter oss også den 6. september..

Vi sender ut invitasjonene i løpet av 2. uka i mai, og har svarfrist 1.august...

Vi regner med at alt skal gå fint da, vi har over en mnd å fikse alle småting etter det, og gi et endelig tall til kokken som skal lag maten for oss...

Hvor gifter dere dere Lince? Vi gifter oss i Horten..

Skrevet
Hei Lince...

Vi gifter oss også den 6. september..

Vi sender ut invitasjonene i løpet av 2. uka i mai, og har svarfrist 1.august...

Vi regner med at alt skal gå fint da, vi har over en mnd å fikse alle småting etter det, og gi et endelig tall til kokken som skal lag maten for oss...

Hvor gifter dere dere Lince? Vi gifter oss i Horten..

Å så moro med noen som gifter seg på samme dato!!

Ja vi tenkte også på å sette 1. august som frist, mulig det blir noe før.. 15. eller 20. juli..

Vi gifter oss i nord-Østerdalen! Det blir såå fint, gleder meg masse!!

Skrevet

Vi gifter oss 27. juni neste år, og tenkte å sende ut invitasjoner rundt juletider i år, altså ca 6 mnd i forveien... selv om de fleste er klar over datoen allerede er det greit å være tidlig ute siden det er i sommerferietid...

Skrevet
Vi sendte ut invitasjonene i slutten av februar med svarfrist 1. mai. Bryllupet er 21. juni. SIden vi gifter oss i sommerferien og mange reiser på ferie da ville vi gi beskjed om bryllupet i god tid slik at de kunne ta det med i beregningen når de planla ferieurer.

De trenger jo ikke å bestemme seg før 1. mai og da er det under 2 måneder til. Tror de fleste vet da om det paaser for dem å komme eller ikke og jeg synes det er greit å ha litt god tid til å tenke på bordplasserngen, etc.

Signerer denne! men vi gifter oss 5.juli da:-)

Skrevet

Jeg vet egentlig at vi skal i bryllup i midten av juli men vi har enda ikke fått noen invitasjon. Det er mannens niese som skal gifte seg, så da hun ringte her en dag måtte jeg bare spørre om hvordan det blir, om de skal gifte seg eller ikke. Joda, bryllupet skal stå det og invitasjonene kommer i mai en gang.

Grunnen til at jeg var usikker på om det blir bryllup er at de skal ha barn og terminen er i midten av juni.

Jeg synes det er helt greit å sende ut invitasjonene så sent for da er det ikke så lett å glemme å gi beskjed.

Hadde jeg fått en invitasjon et halvt år før bryllupet skulle stå så kan det nok hende jeg hadde glemt hele greia, hvis det ikke var i nær familie da selvsagt.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

de som sender ut bare en mnd før, må nok sende ut såkalte save-the-date-kort før, som jeg tror er vanlig i noen andre land. Er det i sommerferien er det greit å være ute i god tid, folk bestiller feriene sine tidlig. Men om folk vet at de kommer til å bli bedt, er det jo ikke krise så lenge de er vel informert om datoen.

Vi gifter oss i midten av juli, sendte ut invitasjoner i februar, og hadde vel 14-dager/3-ukers frist. Som jo er ganske ulik resten her. Ryktene om bryllup hadde allerder vært vel sirkulert siden august, og slekta hadde nok allerede bestemt seg for om de tok turen eller ikke.

Når man har kort frist for å svare, så husker de fleste å gjøre det innen fristen. Det var kun 3 stykker som "ba om utsettelse" på grunn av uklar ferieavvikling ellers var det ingen som hadde problemer med å svare så tidlig.

For oss har det vært utrolig kjekt å vite hvem, og hvor mange som kommer tidlig. Nesten alle må reise ganske langt til bryllupet, og vi ordner overnatting til alle. For at de skal kunne reise rimelig må de faktisk også ha bestemt seg i nesten så god tid. Og noen har planlagt ferien sin til området bryllupet skal være i når de først er på langtur ;)

Skrevet

Vi gifter oss i august og sendte ut "save the date" med sted og dato i fjor höst til de som må reise langt. Vi fikk ut invitasjonenen for et par uker siden og har svarfrist 1. juli. Da har vi to-tre uker å purre på om det skulle trengs för vi må si i fra eksakt antall kuverter til cateringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...