Gjest Gjest_Vilde_* Skrevet 26. april 2008 #1 Skrevet 26. april 2008 Jeg tenkte å lage fiskegrateng. Noen som har en bra oppskrift? Må man ha egg i?
Gjest matvrak Skrevet 26. april 2008 #2 Skrevet 26. april 2008 Jeg bruker bare å blande kokt fisk i biter, kokt makaroni, hvit saus og evt lettkokt gulrot i biter. Krydrer litt og har på strøkavring og ost. Har prøvd å ha egg oppi, men ser ikke helt poenget. Går fint uten synes iallefall jeg.
Gjest Gjest_Vilde_* Skrevet 26. april 2008 #3 Skrevet 26. april 2008 Takk for at du svarte Så flott, da dropper jeg egget. Men jeg har ikke strøkavring. Kan vanlig brød brukes, og evnt hvordan? Er helt grønn..
Dru Skrevet 26. april 2008 #4 Skrevet 26. april 2008 Ja, du trørker bare brødet og knuser det til smuler. Går kjapt med et par skiver brød i stekeovnen.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #5 Skrevet 26. april 2008 husk å bruke mye hvit saus. jeg hadde tydeligvis altfor lite den ene gangen jeg lagde det og gratengen ble helt tørr når den var ferdigstekt :/
Gjest .......... Skrevet 26. april 2008 #6 Skrevet 26. april 2008 Hvis du har egg i og pisker eggehviten stiv, blir den veldig luftig.
Brunhilde Skrevet 26. april 2008 #7 Skrevet 26. april 2008 Jeg kan ikke tenke meg å spise fiskegrateng uten egg. Det blir jo bare som ovnsbakt fisk i hvit saus, med andre ord noe helt annet enn grateng.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #8 Skrevet 30. april 2008 Jeg er også interessert i en god oppskrift på fiskegrateng, og ser klart poenget med egg. Men hvor i prosessen skal eggene i, og hvor mange skal man ha i? *grønn*
Brunhilde Skrevet 30. april 2008 #9 Skrevet 30. april 2008 Jeg lager en tykk hvit saus av mel, smør og melk. Denne må koke minst 5 minutter så melsmaken forsvinner og smakes til med salt og pepper. Oppi sausen har jeg først to-tre eggeplommer som jeg rører godt inn. Så tilsetter jeg en seiblokk (frossen som er halvtint) som er kuttet i små terninger, rå og kokt makaroni etter smak. Til slutt vender jeg forsiktig inn stivpisket eggehvite. Heller i godt smurt ildfast form, har et par smørklatter (ikke noe brødrasp) på toppen og steker i ca 1 time, nest nederst på 200-225 grader.
Oliven Skrevet 30. april 2008 #10 Skrevet 30. april 2008 http://fil.nrk.no/magasin/tidlig/1.867849 Lager den sånn. Syns det blir veldig godt med røkt kolje eller lettsaltet torsk i også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå