Gå til innhold

Fiskegrateng

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Vilde_*
Skrevet

Jeg tenkte å lage fiskegrateng. Noen som har en bra oppskrift?

Må man ha egg i?

Videoannonse
Annonse
Gjest matvrak
Skrevet

Jeg bruker bare å blande kokt fisk i biter, kokt makaroni, hvit saus og evt lettkokt gulrot i biter. Krydrer litt og har på strøkavring og ost. Har prøvd å ha egg oppi, men ser ikke helt poenget. Går fint uten synes iallefall jeg. :)

Gjest Gjest_Vilde_*
Skrevet

Takk for at du svarte :)

Så flott, da dropper jeg egget.

Men jeg har ikke strøkavring. Kan vanlig brød brukes, og evnt hvordan?

Er helt grønn..

Skrevet

Ja, du trørker bare brødet og knuser det til smuler. Går kjapt med et par skiver brød i stekeovnen.

Skrevet

husk å bruke mye hvit saus. jeg hadde tydeligvis altfor lite den ene gangen jeg lagde det og gratengen ble helt tørr når den var ferdigstekt :/

Gjest ..........
Skrevet

Hvis du har egg i og pisker eggehviten stiv, blir den veldig luftig. :)

Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg å spise fiskegrateng uten egg. Det blir jo bare som ovnsbakt fisk i hvit saus, med andre ord noe helt annet enn grateng.

Skrevet

Jeg er også interessert i en god oppskrift på fiskegrateng, og ser klart poenget med egg. Men hvor i prosessen skal eggene i, og hvor mange skal man ha i?

*grønn* :sjenert:

Skrevet

Jeg lager en tykk hvit saus av mel, smør og melk. Denne må koke minst 5 minutter så melsmaken forsvinner og smakes til med salt og pepper. Oppi sausen har jeg først to-tre eggeplommer som jeg rører godt inn. Så tilsetter jeg en seiblokk (frossen som er halvtint) som er kuttet i små terninger, rå og kokt makaroni etter smak. Til slutt vender jeg forsiktig inn stivpisket eggehvite.

Heller i godt smurt ildfast form, har et par smørklatter (ikke noe brødrasp) på toppen og steker i ca 1 time, nest nederst på 200-225 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...