Gjest vil-ha-fri-vilje Skrevet 26. april 2008 #1 Skrevet 26. april 2008 Jeg trenger synspunkter på en liten sak.. dette vil kanskje høres dumt ut, men det gjenspeiler mye av forholdet til meg og min samboer. Han fikk seg bunad for 3 år siden, og jeg har hatt bunad de siste 10 åra. Siden han fikk seg bunad i gave fra familien, har han tvunget meg til å gå i bunad de siste to 17. mai. Jeg er glad for å ha bunad, men hater virkelig alt som har med 17. mai å gjøre, inkludert å drasse rundt i denne bunaden. De siste to gangene har han sagt at hvis jeg ikke tar på meg bunad på 17. mai, får vi gå hver for oss (altså, ikke som i slå opp - men som å gå med hver våre venner denne dagen . For noen uker siden kom vi tilfeldigvis inn på temaet igjen, og jeg (dum som jeg var) slumpet ut med at det kommer an på hvilket vær det er om jeg skal gå med bunad eller ei. Da holdt det på å klikke for han, og han sa igjen at "hvis du ikke tar på deg bunad i år, ja da vet du hva som vil skje, da går vi ikke sammen". Som dere kanskje skjønner, dreier dette seg mer om en bunad. Dette er ikke det eneste han mer eller mindre tvinger meg til å gjøre. Han er ganske tradisjonsrik, egentlig helt greit det, men syns da jeg skal få gjøre som jeg føler for?? er dette helt feil, eller bør jeg "sympatisere" ved å gå i bunad?? Det er nesten så jeg vil hoppe i den j.. bunaden bare for å slippe bråket. Jeg bør vel legge til at vi har vært samboere i 6 år nå, og i slutten av 20-årene.. Er det jeg eller han som er urimelig? trenger tilbakemelding..
Gjest Pax Skrevet 26. april 2008 #2 Skrevet 26. april 2008 "hvis du ikke tar på deg bunad i år, ja da vet du hva som vil skje, da går vi ikke sammen". Da smiler du bare ditt søteste smil og sier: - Det er greit, kjære.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #3 Skrevet 26. april 2008 Da smiler du bare ditt søteste smil og sier: - Det er greit, kjære. Håper og regner med at det var særs ironisk??
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #4 Skrevet 26. april 2008 Men hva er det med denne bunaden som er så viktig for ham da? Hvorfor kan han ikke bli sett med deg om du ikke er i bunad? Først må du forstå akkurat dette, før dere kan finne en løsning. For det andre høres dette veldig barnslig ut. Hvis jeg ikke får det om jeg vil så skal vi ikke være sammen den dagen. Det er jo ikke en måte å løse noe på. Helt greit hadde jeg sagt. Du får gå å gjøre ditt, så skal jeg heller kose meg med vennene mine som ikke bryr seg om noe så patetisk som hva jeg har på meg på den dagen. Hadde dette omhandlet andre tema også, hadde jeg latt ham få dennebarnslige viljen sin, så kunne han heller sitte der alene og se hvor godt dette var for forholdet. Jeg hadde i alle fall ALDRI godt med på å gjøre noe jeg ikke ville beare fordi han er barnslig.
Gjest Pax Skrevet 26. april 2008 #5 Skrevet 26. april 2008 Håper og regner med at det var særs ironisk?? Til at dere ikke er sammen på 17.mai.
Lissi Skrevet 26. april 2008 #6 Skrevet 26. april 2008 Oj, dette var spesielt! Ble litt satt ut.. hehe.. Dette er virkelig sært. At han vil være uten deg på en slik hyggelig da pga antrekk. Sært!! Hva skal jeg gi til råd? Jo jeg hadde sagt hva jeg mente. At du reagerer på dette, og syns du burde få bestemme selv hva du skal ha på deg uten at han skal fryse deg ut. Jeg tror ikke jeg kunne vært sammen med en så dominerende mann.
Gjest vil-ha-fri-vilje Skrevet 26. april 2008 #7 Skrevet 26. april 2008 Men hva er det med denne bunaden som er så viktig for ham da? Hvorfor kan han ikke bli sett med deg om du ikke er i bunad? Først må du forstå akkurat dette, før dere kan finne en løsning. Bunaden hans har han fått fra ulike hold i familien, og den er sydd av bestemoren. Han er en svært familiær mann, som jeg sikkert burde satt pris på, men avogtil syns jeg det blir for mye av det gode, og jeg blir rett og slett litt kvalm.. Han får ikke engang dårlig samvittighet når (eller etter) han stiller krav som jeg går med på mot hans vilje.
Lissi Skrevet 26. april 2008 #8 Skrevet 26. april 2008 Kommunikasjon er en flott ting. Hadde han spurt deg fint og forklart hva det betyr og sagt han ville satt utrolig stor pris på at du gikk med den på 17 mai så hadde du ikke skrevet denne tråden. Så fort ting blir krav og press, da slår man seg vrang og føler seg urettferdig behandlet, og ikke uten grunn. Fortell dette til han!!!
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #9 Skrevet 26. april 2008 Oj, dette var spesielt! Ble litt satt ut.. hehe.. Dette er virkelig sært. At han vil være uten deg på en slik hyggelig da pga antrekk. Sært!! Hva skal jeg gi til råd? Jo jeg hadde sagt hva jeg mente. At du reagerer på dette, og syns du burde få bestemme selv hva du skal ha på deg uten at han skal fryse deg ut. Jeg tror ikke jeg kunne vært sammen med en så dominerende mann. Han kan vel være ganske dominerende ja, til og med min mor har ymtet frampå om det... Som regel pleier det å være jenta i forholdet som er sånn, ikke gutten!! han vokste opp uten far, og har arvet mye av de "tradisjonelle" trekkene fra sin mor - som han forøvrig er veldig glad i..
Gjest vil-ha-fri-vilje Skrevet 26. april 2008 #10 Skrevet 26. april 2008 Kommunikasjon er en flott ting. Hadde han spurt deg fint og forklart hva det betyr og sagt han ville satt utrolig stor pris på at du gikk med den på 17 mai så hadde du ikke skrevet denne tråden. Så fort ting blir krav og press, da slår man seg vrang og føler seg urettferdig behandlet, og ikke uten grunn. Fortell dette til han!!! Akkurat dette har jeg sagt til han flere ganger, i ulike situasjoner. Det går liksom ikke helt inn hos han. mulig det er jeg som har godtatt litt for mange urimelige krav gjennom åra.. men det som sårer meg mest opp i det hele er at han ikke respekterer min egen vilje! Konklusjonen min blir jo da; han er mer opptatt av tradisjonene sine, enn av meg. Betingelsesløs kjærlighet, hvor ble det av den?? samtidig som jeg føler at jeg VIL være vrang siden han oppfører seg slik, får jeg jo også veldig dårlig samvittighet hvis jeg ikke går med bunad - siden det er så viktig for han. men hva ville dere gjort da? ville dere "gått med på" dette for en dag, eller bare gitt f? det er nesten som jeg har lyst å teste ut å IKKE gå med bunad, for å se hvor langt han faktisk kan gå - om vi faktisk ender opp med å gå hver for oss...
Gjest Venetia Skrevet 26. april 2008 #11 Skrevet 26. april 2008 Jeg hadde ikke godtatt å måtte presse meg inn i en bunad for hans skyld, for å få lov til å gå sammen med han.. Høres helt utrolig merkelig ut, får litt assosiasjoner til pakistanske forhold nesten, selv om det er annerledes
Daenrys Skrevet 26. april 2008 #12 Skrevet 26. april 2008 Ærlig talt, hva kommer han til å gjøre på 17. mai hvis du går bort og snakker med han da? Han med bunad og du uten?
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #13 Skrevet 26. april 2008 men hva ville dere gjort da? ville dere "gått med på" dette for en dag, eller bare gitt f? det er nesten som jeg har lyst å teste ut å IKKE gå med bunad, for å se hvor langt han faktisk kan gå - om vi faktisk ender opp med å gå hver for oss... JEG hadde nok tatt på meg noe skikkelig ufestivt noe, og innsistert på å henge på han resten av dagen, og selvsagt presentert meg til alle og enhver (gjerne fremmede) som kona hans. Det hadde selvsagt gjort han kjempesur, men meg veldig glad :D Nå regner jeg med at du er glad i fyren, så da er det helt klart ikke veien å gå. Han høres i grunn ut som en skikkelig dust. "Gjør som jeg sier ellers er jeg ikke glad i deg". La han stikke avgårde i bunaden sin, og finn på noe gøy uten han. 17 mai er ikke bare barnetog og pølse. Invitert masse venner, lag punsj, og er det fint vær, sitt ute og ha det rågøy i en bunadsfri sone. Som han ikke kan komme i før han tar av seg bunaden sin.
Gjest vil-ha-fri-vilje Skrevet 26. april 2008 #14 Skrevet 26. april 2008 Ærlig talt, hva kommer han til å gjøre på 17. mai hvis du går bort og snakker med han da? Han med bunad og du uten? Nei si det du.. Det jeg tror, hvis han er full nok, er at han sier til kompisene sine at "dama mi gidder ikke gå med bunad, er ikke det idiotisk vel??" vet det høres sykt ut, men sånn er stoda.. Det var faktisk et år at jeg gikk hjem for å skifte ut på kvelden, jeg er ikke så glad i å gå på fylla med bunad nemlig - det synes jeg ser direkte harry ut, så da skiftet jeg til en lettere kjole. Han ble ganske frustrert, og jeg fikk høre det flere ganger den kvelden, f.eks. "se på hun jenta der da, hun klarer å gå med bunad HELE dagen", osv... For å si det sånn: Vi har det ganske bra som oftest, men han har en tradisjon-basis som jeg ikke kan si meg enig i. F.eks.: vi har jo nevnt fremtid, giftemål, osv., og da vil han ha et stort bryllup, med derav fulle, småharry onkler, osv. Jeg vil heller reise til utlandet og ha et lite, men spesielt bryllup, og så ha en bryllupsfest for venner senere. Vi er jo glad i hverandre, men det er disse små tingene som ligger og gnager litt da.. Er det bagateller som vi bør kjempe oss gjennom? vet det er vanskelig for andre enn meg å svare på det, men verdt et forsøk..
Gjest Madre Mia Skrevet 26. april 2008 #15 Skrevet 26. april 2008 Heh, er det noe å lage så stort nummer ut av? Dette blir jo rene krigen til slutt. Etter min mening trenger du ikke si noe i det hele tatt, la ham gå i bunaden sin hvis han føler for det, og du går i hva du vil pynte deg med. Om han nekter å gå ut med deg uten bunad, jaja så er det hans valg. Trekk på skuldrene og ikke lag noe større ut av det. Hvis han vil krangle, kan du jo alltids spørre ham om det er deg eller bunaden han elsker...
Gjest vil-ha-fri-vilje Skrevet 26. april 2008 #16 Skrevet 26. april 2008 Heh, er det noe å lage så stort nummer ut av? Dette blir jo rene krigen til slutt. Etter min mening trenger du ikke si noe i det hele tatt, la ham gå i bunaden sin hvis han føler for det, og du går i hva du vil pynte deg med. Om han nekter å gå ut med deg uten bunad, jaja så er det hans valg. Trekk på skuldrene og ikke lag noe større ut av det. Hvis han vil krangle, kan du jo alltids spørre ham om det er deg eller bunaden han elsker... Takk, dette var egentlig en av de beste kommentarer her i dag - er det noe å lage så stort nummer ut av? Du har helt rett, om jeg ikke føler for å gå med bunad denne dagen - så er det mitt valg - og så får han ta det som en mann - eller ikke. Hele bunadgreia forteller om hele forholdet vårt, så det var greit å få lufte ut litt med et slikt eksempel.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #17 Skrevet 26. april 2008 Dette handler om mer enn bare bunaden - det sier noe om ham som person. Han viser svært dominerende og kontrollerende trekk ut fra det du forteller. Personlig ville jeg vurdert hele forholdet, men du vet jo best selv hvordan ting fungerer i det daglige.
Gjest vil-ha-fri-vilje Skrevet 26. april 2008 #18 Skrevet 26. april 2008 Dette handler om mer enn bare bunaden - det sier noe om ham som person. Han viser svært dominerende og kontrollerende trekk ut fra det du forteller. Personlig ville jeg vurdert hele forholdet, men du vet jo best selv hvordan ting fungerer i det daglige. Vel, det er vel kanskje derfor jeg skriver dette innlegget.. fordi jeg vurderer hele forholdet. Jeg kunne ha skrevet ned ganske mange eksempler på urimelige krangler, krav, diskusjoner, synspunkt, osv. Han er av typen som har rett i alt, og kan kverulere med en stein. Når man har vært sammen i 6 år, er det ikke enkelt å gjøre det slutt "fordi jeg ikke vil gå i bunad". Man kan se på det som en fillesak, iallefall utenfra. Jeg gruer meg allerede nå til 17. mai, til krangelen mest sannsynlig kommer opp. Jeg kan alltids holde kjeft, og ta på meg bunaden pent og pyntelig. Men det vil ikke hjelpe meg den døyt. Jeg vil bare føle meg kontrollert. Han syns forøvrig at jeg er blitt for egenrådig den siste tiden; "du skal jo plutselig være så selvstendig du, skikkelig bitchy!" - sier han med et smil om munnen, som om han sa det på spøk, men innerst inne vet jeg at han mente det.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #19 Skrevet 26. april 2008 Vel, det er vel kanskje derfor jeg skriver dette innlegget.. fordi jeg vurderer hele forholdet. Jeg kunne ha skrevet ned ganske mange eksempler på urimelige krangler, krav, diskusjoner, synspunkt, osv. Han er av typen som har rett i alt, og kan kverulere med en stein. Når man har vært sammen i 6 år, er det ikke enkelt å gjøre det slutt "fordi jeg ikke vil gå i bunad". Man kan se på det som en fillesak, iallefall utenfra. Jeg gruer meg allerede nå til 17. mai, til krangelen mest sannsynlig kommer opp. Jeg kan alltids holde kjeft, og ta på meg bunaden pent og pyntelig. Men det vil ikke hjelpe meg den døyt. Jeg vil bare føle meg kontrollert. Han syns forøvrig at jeg er blitt for egenrådig den siste tiden; "du skal jo plutselig være så selvstendig du, skikkelig bitchy!" - sier han med et smil om munnen, som om han sa det på spøk, men innerst inne vet jeg at han mente det. MANNEN ER KONTROLLFREAK OG BEHANDLER DEG SOM DRITT , KOM DEG VEKK FØR DU MISTER DEG SELV!!
Betsy Skrevet 26. april 2008 #20 Skrevet 26. april 2008 Jeg hadde nok revurdert både mannen og bunaden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå