Gå til innhold

5 av 6 ansatte i bhg er utenlandske

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke-logget-inn
Skrevet

I barnehagen der gutten vår på 1,5 år går er de 19 småbarn og 6 voksne på avdelingen.

5 av de 6 voksne er utenlandske og snakker dårlig norsk, t.o.m jeg som voksen har vanskelig for å forstå og gjøre meg forstått ganske ofte.

Hadde dere reagert på dette?

Bare for å ha sagt det, jeg er IKKE rasist ;)

Det jeg bekymrer meg over er at det er nå han utvikler språket sitt, og da trenger han virkelig noen som kan lære han snakke riktig...

(f.eks min/din/vår, under/oppå/ved siden, osv...)

Ett eks der jeg hører det på gutten er at han har begynt å si "mina jakka" istedenfor "min jakke/jakken min"....

Må si det frister å søke han over i ny bhg pga dette :(

Videoannonse
Annonse
Gjest *Ulla*
Skrevet

Jeg hadde reagert på det. Vil faktisk gå så langt til som å si at jeg ikke ville hatt barnet mitt i den barnehagen. Synes nesten det høres rart ut, at majoriteten av voksne i en barnehage snakker så dårlig norsk. Spiller jo ingen rolle hvor de kommer fra, saken er at de skal kunne tilby tilstrekkelig språkstimulering.

Skrevet

Det er ikke bra at de barnehageansatte ikke snakker godt nok norsk. Men hva kan man egentlig forvente med den kraftige veksten i antall barnehager paa saa faa aar, med mangel paa folk til aa ta jobbene? Da blir det dessverre saann at man bare maa ansette de man faar tak i som er villige til aa ta jobben.

Gjest StoreSky
Skrevet

..og med den elendige lønna assistentene får så er det ikke rart at få vil ha jobben...

Men hvis det er 19 barn på avdelingen, så er det vel minst 2 førskolærere? De snakker vel brukbart norsk? Tenker på at da må de jo ha gått tre år på Høyskole for utdannelsen. Og det krever jo sitt i forhold til språk.

Strengt tatt skal det vel være tre hvis alle er under 3 år.

( 1 førskolelærer per 8-9 barn under 3 år)

Gjest Raptuza
Skrevet

Det er vel de eneste som vil gå inn i slike yrker(omsorg/pleie). Dette er ofte ikke godt nok for gode nordmenn...eller lønna.

Skrevet

Lønnen er virkelig ikke god nok. Jeg kan godt tenke meg å jobbe i barnehage, men da halverer jeg inntekten min. Det går ikke når jeg er alene. Men, det er en annen diskusjon.

Skrevet

Glemte å nevne at jeg selv jobber i samme bhg (i ett bygg v siden av) så jeg får med meg en god del inside information i hvordan ting står til på avdelingen og hvor mye som blir misforstått..

Takk for svar, bra at det ikke bare er jeg som reagerer på situasjonen.

Er are hun ene norske som er førskolelærer, men hun ene har fått disp som ped.leder, så har ikke tatt utdanningen.

Skal bare være 2 førskolelærere, det er 9,5 barn på hver ped.leder = 19 tilsammen når det er 2 "avdelinger"

Jeg vil veldig gjerne ta det opp med styreren, men er redd for at det skal bli tatt som om jeg er rasistisk - noe jeg ikke er + siden det faktisk er mine kollegaer det gjelder så er det ikke så gøy å "klage" på dem, men til slutt så er jo min sønns (og de andre barnas) utvikling og læring viktigst.

Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg er styrer selv, tar det IKKE som rasistisk ment om noen spør om dette med språk.

JEG reagerer mer på at det er 19 (!!) småbarn og kun to førskolelærere. Da loven er helt klar på at det skal være 1 per 9 småbarn. Altså er det ett barn for mye. Og den ene på disp i tillegg...hmm! (men akkurat den er ekstra vanskelig, helt kul umulig å få tak i førskolelærere. Men jeg er ekstra streng med "personlig egnet" biten når jeg ansetter noen på disp.)

Skrevet

Jeg tror ikke du vil bli oppfattet som rasistisk om du er bekymret for dette..

Men spørsmålet er vel om det er noe som kan gjøres. Med det første. Jeg hadde skiftet barnehage om det var mulig.

Når det gjelder språkutvikling, så trenger du ikke å bekymre deg. Han lærer nok rent norsk uansett om han høres dårlig språk i barnehagen.

Skrevet

Det er samme "problemet" på sykehjem. Alt for mange ansatte snakker for dårlig norsk. Ikke bare er det et problem når de skal kommunisere med pasientene. De går også glipp av viktig informasjon. Noen sier ja -ja uten å forstå beskjeden. Det kan føre til farlige situasjoner.

Skrevet

Jeg hadde reagert. Jeg er 2. års førskolelærer student og mener språkutvikling er kjempe viktig. De første årene i barnas liv er da de tar inn mest nye ord og lærer best. Det er trist om dette skal gå utover språkutviklingen.

Jeg ville tatt dette opp med styreren og sagt akkurat det du har sagt her! Som pedagog bør styreren også se problemet!

Skrevet

Uff for en lei situasjone da.

Dette hadde jeg og reagert på altså.

Tror jeg hadde søkt barnet mitt inn i en annen barnehage om det var mulig.

Sånn har vi nok det ikke her hvor jeg bor, her er det sånn kniving om jobbene i barnehager at de fleste som blir ansatt er utdannet, ergo få utenlandske.

Da er det kun snakk om jobbtrening gjennom Nav.

Skrevet

Tror jeg også har kommet til å ha reagert. Det er jo ikke bare barnas språkutvikling det kan gå utover, det kan være vanskelig for en liten unge å ha voksne rundt seg som ikke skjønner hva det sier, og det kan være vanskelig for barnet å ikke skjønne hva de voksne sier.

Men hva kan egentlig styreren gjøre da? Få de til å gå på kurs for å trene seg opp til å snakke bedre norsk? Det skal ikke være lett :sukk:

Skrevet
Men hva kan egentlig styreren gjøre da? Få de til å gå på kurs for å trene seg opp til å snakke bedre norsk? Det skal ikke være lett :sukk:

Sånn som jeg har skjønt der er det bare denne avdelingen som har så mange ansatte fra andre land. Da kan jo event. styrer spre noen av disse rundt på andre avdelinger slik at det ikke er en avdeling med nesten bare innvandrere.

Skrevet
Jeg er styrer selv, tar det IKKE som rasistisk ment om noen spør om dette med språk.

JEG reagerer mer på at det er 19 (!!) småbarn og kun to førskolelærere. Da loven er helt klar på at det skal være 1 per 9 småbarn. Altså er det ett barn for mye. Og den ene på disp i tillegg...hmm! (men akkurat den er ekstra vanskelig, helt kul umulig å få tak i førskolelærere. Men jeg er ekstra streng med "personlig egnet" biten når jeg ansetter noen på disp.)

Småbarn er ikke det samme som barn under 3 år. Det er for øvrig ikke DU som ansetter noen på dispensasjon. Det er kommunen som gir din barnehage dispensasjon. Stor forskjell.

Skrevet

Synes det nesten er rart at det er så mange utenlandske som arbeider på den avdelingen.... I min barnehage er styreren vår (som selv er utlending) veldig klar på at antall utlendinger ikke overstiger 50%. Er så enig så enig!!

Jobber selv med mennesker fra andre land (mest tyskere) og vet at det er veldig frustrerende når du blir misforstått og må forklare deg om og om igjen.

Og ikke mist for barna som faktisk skal lære seg og snakke.

Men styrer som har ansatt disse menneskene har kanskje ikke hatt noe valg. Enten utlendinger eller ingen. Og da velger man selvfølgelig utlendingene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...