Gå til innhold

Hva gir man til en 18-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerinne, altså min manns søster, fyller snart 18 år, og vi er komplett blank på hva vi kan gi henne...

Vi kommer ikke egentlig på noen interesser som vi kan komme på noe å kjøpe til. Det eneste må være at hun tegner en del, men jeg vet ikke om noe hun ønsker seg der heller, og ellers bruker hun stort sett tida på pc'n eller med nesen begravd i ei bok. Bøker står alltid på ønskelista, men vi gir jo jenta et par bøker i året, minst (det er jo både jul og bursdag, og når ønskelista består av 13 boktitler, så...)

Men jeg synes vi kunne gi henne noe litt annet til akkurat denne bursdagen.

Jeg prøver å huske tilbake til da jeg ble 18, men det var jo noe annerledes, min bror var da 16, og jeg tror han ga meg en cd med et leksikon til pc'n min, hvilket var veldig kjekt å ha, i sånn ca et år, før min kjære pc fikk stifte bekjentskap med den store verden kalt internett... Jeg er nok blitt litt gammel...

Men hva vi skal gi denne jenta er jeg helt uten ideer på. Det må helst kunne sendes i posten uten å gå i stykker eller veie et tonn også, ettersom vi bor i motsatt del av landet enn dem.

Gode ideer mottas med takk. For hva i all verden gir man til en 18 år gammel søster/svigerinne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dere er villige til å bruke så mye, ett par flybilletter, for to til en by i Europa? Trenger ikke bli forferdelig dyrt.

Gjest Raptuza
Skrevet

Gavekort på klær eller kosmetikk? Mange jenter syns det er stas i den alderen.

Skrevet
Gavekort på klær eller kosmetikk? Mange jenter syns det er stas i den alderen.

Signerer!!

Er bare 5 år siden jeg var 18. Og jeg ville blitt veldig glad for dette. Samme med konsertbilletter! Kommer jo veldig an på hvor mye dere skal gi. Hvis dere skal på en konsert selv, kan dere jo kjøpe en ekstra billett til henne, og la henne få en liten "ferie" på motsatt side av landet hos dere, med en god musikkopplevelse på kjøpet? Den hadde i alle fall JEG falt for som 18-åring. :) Men uansett henger jeg meg på gavekort!

Gjest Pupsilure
Skrevet

Hva med et sånt tegnebrett som man kobler til dataen. Samboeren min har Bamboo One som kostet ca 600 kr. Det er kjempekult. :)

Skrevet

Takk for gode tips. Synes ikke gavekort egentlig er noe vi har så lyst å gi da (ja, det er sikkert bare jeg som er rar, men det virker så kjedelig og upersonlig), og musikksmaken hennes er nok ganske mange mil unna noe jeg/vi kunne funnet på å gå på, men vi får tenke videre.

Vi lurte litt på et tøft smykke. Ikke noe søtt/pent, men noe litt tøft/stilig. Men vi har ikke funnet noe vi falt helt for. Dvs, fant et jeg likte da, men mannen falt ikke for det, og det er hans søster, og han vil ikke gi bort noe han ikke er fornøyd med, så vi leter videre.

Skrevet

Tegnesett, slik som nevnt over her :jepp:

Jeg hadde hoppet i taket (og jeg ble 18 i februar)!

Eller så fikk jeg også ting til leiligheten av mine venner(noe som er greit å få enten hun har flyttet eller har planer om å flytte om ikke så lenge) og flybilletter til usa av mamma(men regner med at den siste der er litt i overkant av hva dere hadde tenkt å gi).

Så noen hadde skrevet gavekort på sminke, men hvis du ikke vet om hun liker å bruke en del sminke så tror jeg at jeg hadde droppet det. Greit, de fleste 18 år gamle jenter liker sminke, men så har du også "de rare"(slik som meg) som bruker 200 kr i mnd på sminke..(altså nok til en maskara).

Jeg elsker også bøker og filmer, men som du sa, så gir dere allerede en del bøker i året til henne.

Prøver å tenke på hva annet som var kjekt å få til bursdagen min..Vel, jeg er sånn megastort fan av musikk da, så jeg elsket jo alle cd-ene jeg fikk. Så cd-er går jo og an, hvis dere vet hvilken musikk hun liker o.l

Skrevet

Vel, hun bruker ikke mye sminke, hun er litt sånn.... svart og dyster... Maskara bruker hun nok, men lite sminke generelt, ikke noe røde lepepr og rosa kinn her nei, og brunkrem fjerner jo poenget med å unngå sola :ler: Jeg må nok ærlig si at jeg kjenner henne på et vis for dårlig til å vite helt hva slags musikk hun hører på. Jeg har jo kjent denne familien i 7 år nå, men vi har hele tiden bodd langt unna og treffer dem bare noen ganger i året, og hun er en litt tilbaketrukket person. Og det er jo ikke til å komme forbi at jeg (og min mann) er vesentlig eldre enn hans søsken, så vi er nok ansett som litt "gamle oldinger", gift og venter baby og greier, kjedelige gamlinger, you know, snart 30 koser oss med aidensfield på lørdagskvelder, livet vårt er vel snart over... ja, da jeg var 18 var ialle fall 30 urgammelt... :ler: (vi blir "bare" 29 i år da ;) )

Bøker og filmer er slikt som vi normalt sett gir både henne og søsteren til jul og bursdager ja, det er jo gjerne slikt man gir tenåringssøsken. I alle fall har det blitt sånn med oss.

Vi er usikre på det med flytting og sånn, og har derfor rett og slett fastslått at det virker logisk å vente med slike ting til neste bursdag, da har hun vel bestemt seg for hva hun skal gjøre etter vgs, og med andre ord om hun skal flytte eller ei. Hun blir jo 19 neste mai, og flytting er jo ikke aktuelt før den sommeren, så vi kan kjøpe fornuftige hybelting da. Nå ville vi bare gi henne en gave som skiller seg litt ut fra det vi vanligvis gir, siden det tross alt er 18-årsdagen hennes.

Tegnebett til pc'n er muligens en ide ja, vi har jo vært innom tegnesaker-ideen, men kom fort til at vi ikke visste helt hva hun hadde bruk for der. Hun tenger jo på papir da normalt sett, og er kjempeflink. Mye med blyant og sånn, svart hvitt, kjempeflott. Hun hadde kanskje likt å tegne på pc'n også ja. Kreativ jente.

*tenke videre*

Skrevet

Jeg ville ihvertfall unngått klær og sminke. Mange protesterer litt (eller mye) mot akkurat dette i den alderen...Nok fokus på utseende og slikt likevel. :sjenert:

Hva med et kino-gavekort? Et slikt man kan "fylle opp" m en ønsket sum, så kan hun gå og se filmer? Hvis hun liker film, da :popcorn:

Skrevet

Litt svart og dyster? Hmm. Jeg burde ha klart å kommet med noen forslag da, fordi det er vel det jeg blir kalt av min familie :ler: Men det er ikke akkuratt så lett å vite om andre ville likt det jeg liker.

Det er vanskelig å gi gaver når du ikke kjenner personen skikkelig:P

Skrevet

Min yngre søster blir 18 i mai. Av meg får hun en lommelerke med ingravert navn og dato, ei litt dyrere veske, samt to antikt utseende bilder/plakater med oppskrift og bilde av kjente drinker. ;)

Skrevet
Litt svart og dyster? Hmm. Jeg burde ha klart å kommet med noen forslag da, fordi det er vel det jeg blir kalt av min familie :ler: Men det er ikke akkuratt så lett å vite om andre ville likt det jeg liker.

Det er vanskelig å gi gaver når du ikke kjenner personen skikkelig:P

Ja, det er på ingen måte stygt ment å beskrive henne slik, men hun liker altså for det meste svarte klær, har farget håret svart, og er ikke en person som liker "rosa og andre pasteller" akkurat. Men helt hva hun vil like er jeg litt sånn usikker på.

Lommelerke og drinkoppskrifter, gjest, er nok komplett utenkelig. Det er vanskelig nok for min mann å akseptere at hans lille søster som i hans hode fortsatt burde være et lite barn, faktisk er myndig, har en kjæreste, og har lov til å drikke, men å "oppfordre" til det er nok ikke like greit ;)

Min mann vil jo helst holde søstrene sine innelåst, så de ikke får se på en gutt eller noe annet skummelt til de er minst 29 år gamle, må vite ;)

Sånn er det å være 12-14 år eldre enn søstrene sine, og ha flyttet hjemmefra når de enda gikk på barneskolen, og helst ville beholde dem i den alderen, og beskytte dem fra verden...

Spesielt da denne eldste søsteren som nå altså blir 18 er en litt tilbaketrukket person som det ikke er så lett å komme helt inn på, derfor føler jeg at jeg selv etter 7 år ikke helt kjenner henne så godt som jeg gjerne skulle. Det gjør jeg forsåvidt ikke med den yngste heller, men det kommer vel mer av at vi altså bor så langt unna dem, og er så mye eldre. Derfor vet jeg faktisk ikke helt hva slags musikk som er aktuelt, men det er nok ikke akkurat listepop av den mest kommerielle varianten. Hun er så veldig annerledes enn meg, derfor er det så vanskelig å sette seg inn i hva hun ville sette pris på.

Men, vi jobber med saken, og en telefon "hjem", hvor min mann snakket med begge sine søstre, og sin mor, kan kanskje hjelpe litt...

Så mye enklere det er å kjøpe gave til lillebroren hans. Når han har bursdag neste gang blir han 1 år gammel, så vi har mange enkle år forran oss, med lekebutikker som utgangspunkt... :ler:

Skrevet
Ja, det er på ingen måte stygt ment å beskrive henne slik, men hun liker altså for det meste svarte klær, har farget håret svart, og er ikke en person som liker "rosa og andre pasteller" akkurat. Men helt hva hun vil like er jeg litt sånn usikker på.

Oppfattet det ikke slik altså, at du var stygg. Hvis noen ber vennene mine og familien min om å beskrive meg(jeg har spurt dem!) så blir det noe ala at jeg er en fargerik person innvendig, men utvendig så ser det ikke ut som jeg lever i en verden med farger. Jeg trives slik.. selv om jeg til tider får litt kommentarer av min far(han klarer bare ikke la være..)

Det hadde vært mye enklere hvis jeg visste hvilken musikk hun liker. Men siden hun høres ut som en metal-person så har jeg flere gode artister:

-Alter Bridge(dette er riktignok mer innenfor rock)

-Arch Enemy(death-metal)

-DragonForce

-Firewind

-HIM

-In this moment

-Kamelot

-Incubus

-Kittie

-Leave's Eye

-Lunatica

-Metallica of course..

-Nightwish(de "gamle")

-Sonata Arctica

-Wednesday 13

Hvis hun kler seg i typisk svart, så kan du gå på en "alternativ" butikk og kjøpe en topp kanskje? Bodymap i Oslo, Soda i Stavanger. Har du god nok tid kan du bestille et eller annet gjennom nettet.

Hottopic.com er en kul, men amerikansk side.

bodymap.no

dragenshule.no

ragnarakk.no(den kuleste av de norske sidene som jeg har nevnt her)

Ellers så elsker jeg smykker og slikt. Helst skal de bestå av nagler :ler: Men det er kanskje ikke så kjekt å gi?

Du kan jo spørre om hun liker anime eller manga? Det er morsomme ting.

Anime-seriene er kjempebra(ikke alle da..).

Skrevet

Det er sånne "japanske tegneserier", ikke sant? Med de store øynene og baklengse bøker? Jeg tror nok hun liker det ja.

Men vi har nok ikke tid til noe som må bestilles, vi bør helst sende det i posten i morgen. Smykke er noe vi er seriøt inne på nå, også etter den telefonen. Ikke med nagler på, men som mannen tenker, noe som ser litt "norrønt" ut, med snirkelegreier. Vi fant et på lørdag som ikke var så ille, men han skulle etter planen lete videre i morgen. Men så har jo mannen blitt rygg-syk da, og har holdt senga det meste av dagen. Er bedre i dag enn i gårkveld, men faren er stor for at han er hjemmeværende i morgen... Hmm...

Skrevet

Går nok fint an å kjøpe hybelting sjølv om ein ikkje har direkte planer om å flytte på hybel i næraste framtid. Kos å ha skikkeleg utstyr når ein fyrst skal ut av redet. Det synes iallfall eg.

Animétegneserier finnes blant anna på Outland sine butikker, så viss du bur i Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger (og Trondheim, om eg ikkje hugser feil) så går det an å få tak i der. Det er kan hende litt vanskelegare å vite kva ho har lest og slikt...går eventuelt an å kjøpe gavekort. Dei har også masse fantasybøker, brettspel o.l. som er moro å kjøpe.

Skrevet

Det blir gavekortvarianten ja...så får hun kjøpe seg noe hun selv har lyst på, for vi klarte ikke finne noe som vi syntes passet, og nå renner tiden ut for oss. Det er ikke så lett, dette med gaver som gjerne skal PASSE, til en man er litt sånn småusikker på hva liker. Bøker treffer vi stort sett med, men det gir vi så ofte at vi hadde lyst å gi noe annet, også skulle det være litt dyrere, men hun får rett og slett får en shoppingtur i stedet, hun vet nok selv hva hun vil ha..

Gjest antigartner
Skrevet (endret)

Hvis sånne Saga-smykker finnes fremdeles, ville jeg anbefalt dere å ta en titt på det. Dette er sølv-(og gull-?)smykker som var fryktelig populære for 10-15 år siden. De er viking-inspirert, og særlig enkelte av ringene var veldig fine. Det høres ut som hun kanskje kan være litt den typen? Spør hos gullsmeden!

Hvis hun er glad i å tegne, så kanskje hun liker skjønnskrift også? I så fall er et kalligrafisett med en annen gaveide. Slike sett består gjerne av forskjellige pennesplitter, blekk, papir og kanskje en bok med skrifteksempler (det finnes forskjellige typer).

Lykke til!

Edit:

Jeg leste nok litt kjapt, for jeg ser dere hadde bestemt dere nå..

Endret av antigartner
Skrevet

Jeg tror muligens jeg har et smykke som i alle fall minner om det du forteller om, jeg kjøpte det faktsik til min egen 18-årsdag (for gavepenger. Men så blir jo jeg 29 i år da, så det er en stund siden...), det ser litt norrønt ut på et vis. Jeg tenkte på det, og vi lette etter noe lignende, men fant ikke noe. Vi valgte derfor en løsning som er litt kjedelig, men håper hun setter pris på den likvel, for merkelig nok klarte vi å være sent ute i år også, vi er ALLTID sent ute.. hun har jo bursdag på fredag, og poenget er at dagen før går jo aldri posten, siden det er 1. mai... nå hadde vi relativt god kontroll denne gangen da, inntil mannen fikk en akkutt meget dårlig rygg... vi burde ha lært og ordnet dette forrige helg. Men, hadde vel ikke funnet noe slikt smykke forrige helg heller, forsåvidt... Vi håper hun derfor finner noe selv som hun vil ha...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...