Gå til innhold

Skifte navn på 6 mnd gammel baby

Rakel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Belinda_*
Men dersom du ikke kjapper på og bestemmer deg og SENDER INN skjema om navnevalg til folkeregistret, blir han tildelt et navn av det offentlige. Send det inn med begge navnene da vel, så har både du og han mulighet til å velge!

Hva mener du? At barnet bare får et navn valgt av NAV!?

Det tror jeg ikke noe på helt seriøst.

Til Rakel: Bytt navn du :) Bedre å gjøre det nå enn å angre hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, fine navn :hjertesmil:

Jeg hadde begge to på vurdere-listen, men så fikk jeg jente, da.

Bruk det navnet dere liker best. Dere kan jo introdusere navne-endringen til venner og familie ved å si "Han heter Gabriel Sebastian, men vi bruker egentlig bare det siste".

En venne-par av meg har en datter med to navn. Faren bruker det første navnet, og moren det andre. Og jeg bruker begge to, for jeg skjønner aldri hva som er hovednavnet... :)

Edit: Haha, der ble det femti smileys, gitt!

Endret av milla-mor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? At barnet bare får et navn valgt av NAV!?

Det tror jeg ikke noe på helt seriøst.

Til Rakel: Bytt navn du :) Bedre å gjøre det nå enn å angre hele livet.

Jo, man får tildelt et navn dersom man somler for mye. Tanten min brukte over fem mndr på å bestemme navn til sønnen sin, og da fikk hun beskjed om at han fikk tildelt navn hvis de ikke hadde bestemt seg innen han ble seks mndr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, man får tildelt et navn dersom man somler for mye. Tanten min brukte over fem mndr på å bestemme navn til sønnen sin, og da fikk hun beskjed om at han fikk tildelt navn hvis de ikke hadde bestemt seg innen han ble seks mndr...

Jeg har også fått varsel, og det var dette jeg fylte ut. Konvolutten ligger her enda.

Det har allerede gått over 6 måneder, så jeg skal fortelle hva som skjer. ;)

Ellers takk for mange kjekke svar. Tror jeg skal ta meg den luksusen å bruke begge navnene nå, jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betina

Jøss,hva slags navn ble barnet tildelt? Kan jeg spørre om det :sjenert:

Rakel: Lykke til du :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..jeg skulle bare si at jeg synst Gabriel Sebastian var fint, også sammen. Broren min heter Sebastian, men Gabriel sammen med Sebastian var kulere :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..jeg skulle bare si at jeg synst Gabriel Sebastian var fint, også sammen. Broren min heter Sebastian, men Gabriel sammen med Sebastian var kulere :jepp:

Helt enig med deg. Begge er flotte navn, og kan godt brukes sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss,hva slags navn ble barnet tildelt? Kan jeg spørre om det :sjenert:

Rakel: Lykke til du :klemmer:

Han fikk navnet Ingvar-Narvebjørn.

Neida... Tanten min døpte ham for Filip før fristen gikk ut. Men det var nære på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Jeg har hørt at barn som ikke har fått navn innen fristen får utdelt et vanlig norsk navn, ala Per eller Kari. Altså; det er kun ett jentenavn og ett guttenavn som brukes. At dette hender med alle barn uten registrert navn, alle heter Kari...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
hehe.. ja, det er vel det. Men jeg har et lite problem.

Det har stått mellom 2 navn hele tiden, og jeg var helt rådvill, men valgte det minst vanlige.

Dette har vi brukt hele tiden, og skrevet på takkekort osv.

Han står oppført med begge navnene, men de hører ikke sammen.

Problemet er at jeg ikke får respons fra ham på dette navnet. Han reagere ikke, selv om vi og andre har brukt det hele tiden.

Her om dagen sa jeg det andre navnet.. og WOW for en reaksjon.

Han snudde seg med en gang og smilte. Tenkte at det var tilfeldig, men det samme gjentok seg flere ganger. Det er dette andre navnet som han svarer på.

Det første, får vi ingen reaksjon. Helt rart.. !

Ja, hva gjør jeg nå?

(kommer nok bare til å beholde det jeg har valgt, og så blir han jo alltids vant til det til slutt.)

Gjør det du mener er best. Du kan jo ha kalle navn på han, selv blir jeg tiltalt med et helt annet navn enn jeg heter privat.

Og da jeg var amme og nylig hadde født, byttet jeg navn på barnet, de bare skrev det nye navnet opp på helseststastajonen. Men ville bare få noen synspusnkt, helt hypotetisk, for gøy.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. ja, det er vel det. Men jeg har et lite problem.

Det har stått mellom 2 navn hele tiden, og jeg var helt rådvill, men valgte det minst vanlige.

Dette har vi brukt hele tiden, og skrevet på takkekort osv.

Problemet er at jeg ikke får respons fra ham på dette navnet. Han reagere ikke, selv om vi og andre har brukt det hele tiden.

Her om dagen sa jeg det andre navnet.. og WOW for en reaksjon.

Han snudde seg med en gang og smilte. Tenkte at det var tilfeldig, men det samme gjentok seg flere ganger. Det er dette andre navnet som han svarer på.

Det første, får vi ingen reaksjon. Helt rart.. !

Ja, hva gjør jeg nå?

(kommer nok bare til å beholde det jeg har valgt, og så blir han jo alltids vant til det til slutt.)

Men ville bare få noen synspusnkt, helt hypotetisk, for gøy.. :)

Ha følgende helt klart for deg:

seks mnd babyer har ingen bekgreper om hva de heter

At du tror han reagerer på det andre navnet er bare ønsketenkning fra din side. Tenk å prøve å tillegge babyen egenskaper den ikke har bare fordi du selv angrer på navnevalget? Nei, skjerp deg. Du har valgt et navn, å begynne å bytte det er det bare ustabile mødre som gjør. Forhåpentligvis er du bare i ammetåka, for makan til vanvittig innlegg skal man lete lenge etter! Herregud., tenk å tro at babyen på seks måneder skulle høre etter et navn og ikke et annet. Han er en BABY! Fatter ikke at du ikke evner å se hva en seks mnd gammel unge kan og ikke. Skremmende, håper dere har mennesker rundt dere som kan gi ungen en fornuftig oppfølging i livet. Det er en UNGE det er snakk om, ikke et eksperiment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det ikke er noe problem å få rettet, selv om man er for sen.

:overrasket: Hva slags holdning er det du har? Vis litt ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vimselot. Man skriver ikke bare opp navnet på helsestasjonen. Tull. Skal man bytte navn må det gjøres i søknad til fylkesmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du tror han reagerer på det andre navnet er bare ønsketenkning fra din side. Tenk å prøve å tillegge babyen egenskaper den ikke har bare fordi du selv angrer på navnevalget? Nei, skjerp deg. Du har valgt et navn, å begynne å bytte det er det bare ustabile mødre som gjør. Forhåpentligvis er du bare i ammetåka, for makan til vanvittig innlegg skal man lete lenge etter! Herregud., tenk å tro at babyen på seks måneder skulle høre etter et navn og ikke et annet. Han er en BABY! Fatter ikke at du ikke evner å se hva en seks mnd gammel unge kan og ikke. Skremmende, håper dere har mennesker rundt dere som kan gi ungen en fornuftig oppfølging i livet. Det er en UNGE det er snakk om, ikke et eksperiment!

Den var vel litt drøy eller :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg har hørt at barn som ikke har fått navn innen fristen får utdelt et vanlig norsk navn, ala Per eller Kari. Altså; det er kun ett jentenavn og ett guttenavn som brukes. At dette hender med alle barn uten registrert navn, alle heter Kari...

Jeg mener du får tildelt det navnet som topper SSB navnestatistikk.

Mine foreldre klarte ikke bestemme seg og stod mellom to navn da jeg ble født. De fikk også varsel om at hvis ikke jeg fikk et navn innen jeg ble 6 mnd så ville jeg bli tildelt et og da bestemte de seg. Reglene er jo til for å sikre at barn ikke blir gående uten navn i ubegrenset tid- foreldre har jo ansvar for å innlemme barnet sitt i samfunnet- å gi et navn er en del av det og alle individer har krav på et navn. Hvis foreldrene ikke klarer det så er det det det offentliges plikt å påse at det skjer. For de fleste betyr det vel bare at valget blir frem skyndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_fil_*

Bare for å gjøre deg enda litt mer usikker..... Jeg ville valgt Gabril. Nydelig navn. (Syns Sebastian høres litt "barnslig" ut).

Tror det er ganske vanlig å komme litt i tvil om navnevalget på ungen. Spesielt dersom man navneinteressert (noe jeg er). Jeg har 3 unger og da de var rundt et halvt år var jeg veldig i tvil navnene vi hadde valgt til 2 av dem. Husker spesielt til den ene jenta; jeg ringte folkeregistret for å høre hva man skulle gjøre for å endre navnet. Men jeg gjorde ingen endring, og er nå veldig glad for det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ville bare få noen synspusnkt, helt hypotetisk, for gøy.. :)

Jeg skulle tro at det ikke er selve navnet i seg selv som gjør at barnet reagerer...

Hva menes med at han er oppført med begge navn, men at de ikke hører sammen?

Hvis din sønn har to navn er det opp til dere hvilket dere vil bruke.

Dersom han er døpt med kun ett navn blir det "gjort er gjort".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Må si meg enig i dette :klappe:

Dette er ingen Baby Born-dukke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...