Gå til innhold

Skifte navn på 6 mnd gammel baby

Rakel

Anbefalte innlegg

hehe.. ja, det er vel det. Men jeg har et lite problem.

Det har stått mellom 2 navn hele tiden, og jeg var helt rådvill, men valgte det minst vanlige.

Dette har vi brukt hele tiden, og skrevet på takkekort osv.

Han står oppført med begge navnene, men de hører ikke sammen.

Problemet er at jeg ikke får respons fra ham på dette navnet. Han reagere ikke, selv om vi og andre har brukt det hele tiden.

Her om dagen sa jeg det andre navnet.. og WOW for en reaksjon.

Han snudde seg med en gang og smilte. Tenkte at det var tilfeldig, men det samme gjentok seg flere ganger. Det er dette andre navnet som han svarer på.

Det første, får vi ingen reaksjon. Helt rart.. !

Ja, hva gjør jeg nå?

(kommer nok bare til å beholde det jeg har valgt, og så blir han jo alltids vant til det til slutt.)

Men ville bare få noen synspusnkt, helt hypotetisk, for gøy.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir vel litt forvirring for andre om du bytter navn nå...

Men både du og babyen skal jo leve med dette navnet for alltid da.. Så om det har blitt sånn at du (og babyen) liker det andre navnet bedre, så kanskje det er bedre å bytte...

Ikke at jeg hadde så mye fornuftig å komme med da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Malene_*

Gutten er altså døpt og står i folkeregisteret med begge disse navnene? Du sier at han står oppført med begge navnene men at de ikke hører sammen ? Skjønte ikke helt den... Mener du at navnene liksom ikke helt passer sammen i et dobbelt fornavn fordi de er veldig forskjellige? Sånn a la Daniel Gudbrand?

Har du lyst til å bruke det andre navnet hans istedenfor så er det da ikke noe galt i det. Det er da ikke sånn at du bytter navn.

Mine gutter har også dobbelnavn - men det er mer sånne navn som passer sammen - si at den ene heter Ole Martin da (han heter ikke det altså). Også har jeg de første 6 månedene bare kalt ham for Ole men får så lyst til at det er navnet Martin som blir brukt. Det er vel helt greit det? Det samme må da gjelder om det er litt spesielle navn som ikke "hører sammen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel litt forvirring for andre om du bytter navn nå...

Men både du og babyen skal jo leve med dette navnet for alltid da.. Så om det har blitt sånn at du (og babyen) liker det andre navnet bedre, så kanskje det er bedre å bytte...

Ikke at jeg hadde så mye fornuftig å komme med da... :)

Joda, det var veldig fornuftig. Det er slik jeg tenker også... han skal jo ha det hele livet, og navnet har jo uansett ikke "satt" seg helt enda.

Vet ikke... jeg blir så usikker...

Til gjest: Han er ikke døpt eller har hatt navneseremoni. Papiret til folkeregisteret ligger her, med navnene Gabriel Sebastian..

Som du ser så passer de ikke sammen overhode. Vi valgte Gabriel som fornavn, men når jeg sier Sebastian, så snur han seg pronto, og gir meg et digert glis.

Det har enda ikke skjedd med navnet Gabriel. Uff!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket også innlegget slik at gutten din har to navn, men bruker bare det ene i det daglige..(?)

Jeg kjenner mange som har byttet på hvilket navn de bruker i dagligtale.

Veldig ofte byttes det når barnet selv blir eldre og foretrekker det ene navnet framfor det andre.

Men har også opplevd at foreldre og lærere bytter "bruksnavn" når de begynner i barnehagen eller på skolen for å unngå forvirring hvis det er to elever med samme navn i gruppen/klassen.

Det er jo ikke barnets navn som blir endret, bare hvilket navn som brukes i det daglige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Elisabeth_*

Syntes Gabriel Sebastian var fint sammen jeg.

Forøvrig kjenner jeg noen som har en 5 måneders gammel baby og de har ennå ikke bestemt seg for hva h*n skal hete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen i slekta endret navn på et av sine barn før det var ett år, og det har fungert helt fint. Selv ble jeg nok litt forvirret av navnendringen fordi "det tidligere navnet" ble brukt en stund, men dette har gått seg til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var veldig fornuftig. Det er slik jeg tenker også... han skal jo ha det hele livet, og navnet har jo uansett ikke "satt" seg helt enda.

Til gjest: Han er ikke døpt eller har hatt navneseremoni. Papiret til folkeregisteret ligger her, med navnene Gabriel Sebastian..

Som du ser så passer de ikke sammen overhode. Vi valgte Gabriel som fornavn, men når jeg sier Sebastian, så snur han seg pronto, og gir meg et digert glis.

Men da kan du jo bruke Sebastian da...? Du bytter jo ikke navn på han, du bare begynner å bruke det andre? Er jo ikke så uvanlig det, mange barn som etterhvert skifter over til det de liker best av seg selv også (når de blir eldre), så da er det jo like greit at dere også gjør det først som sist? Om det er det dere vil altså... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kom før jeg rakk å legge inn mitt svar...:

At han reagerer på Sebastian men ikke Gabriel (flotte navn forresten!) kan ha med lydene å gjøre. Sebastian er et "tydeligere" ord (med to s-er og to harde konsonanter i samme navn) og han oppfatter det kanskje bedre enn han gjør med Gabriel. ;)

Endret av Lily1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mor_*
Dette har vi brukt hele tiden, og skrevet på takkekort osv.

Han står oppført med begge navnene, men de hører ikke sammen.

Hvis han er oppført i folkeregisteret med begge navnene så heter han jo Gabriel Sebastian da. Om du velger å bruke begge navnene eller bare et av navnene spiller da ingen rolle.

Og det er ikke snakk om at du formelt "skifter" navn fordi om du foretrekker det ene fremfor det andre.

Men kjære deg. Det er ikke dåpen eller navnesermoni som gir barnet navn. Det er når barnet er registrert i folkeregisteret med et navn at barnet har fått navnet.

Jeg ser ikke helt problemet jeg. Så lenge barnet ikke opplever forvirrig over å bli kalt et navn den ene dagen og et annet navn den andre dagen så spiller det da vel ingen rolle hvilket av navnene du helst vil bruke?

Det er ingen som pålegger hverken dåp eller navnesermoni - altså er det ikke det som gjør at navnet er fastsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom du ikke kjapper på og bestemmer deg og SENDER INN skjema om navnevalg til folkeregistret, blir han tildelt et navn av det offentlige. Send det inn med begge navnene da vel, så har både du og han mulighet til å velge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom du ikke kjapper på og bestemmer deg og SENDER INN skjema om navnevalg til folkeregistret, blir han tildelt et navn av det offentlige. Send det inn med begge navnene da vel, så har både du og han mulighet til å velge!

Seriøst eller? :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode innspill. Når jeg hører hva dere mener, så blir jeg enda mer fristet til å bare gå for Sebastian.

Det er bare det at alle har fått oppgitt at han heter Gabriel, ikke Gabriel Sebastian, så for de jeg kjenner så vil det bli et helt nytt navn.

Lily1: Det kan høres ut som at det er dette som er årsaken. Vanskelig å tro at han bare kan like et navn over et annet av andre grunner når han er så liten, så det ligger nok der, ja. Smart tenkt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er nok allerede for sene. Vi ventet ganske lenge, og deretter så glemte vi å ta med konvolutten for posting. Det har nok skurret litt ubevisst, for jeg pleier å ha orden på sånt da. :-)

Men det hadde vært gøy å se hvilket navn han fikk.. hihi. Tror det kan være Fredrik Bang Olsen.

Regner med at det ikke er noe problem å få rettet, selv om man er for sen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_fil_*
Det er bare det at alle har fått oppgitt at han heter Gabriel, ikke Gabriel Sebastian, så for de jeg kjenner så vil det bli et helt nytt navn.

Du får bare si at de har hørt feil. :)

En venninne av meg skiftet fornavn da hun var 20. vi syntes det var rart til å begynne med men har nå vendt oss til det.

En jeg jobber sammen med har to fornavn men bruker bare navn nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt mulig det er det samme med katter som med barn. Katter har en tendens til å reagere fortere om navnet inneholder s'er. Og det merkes, Sebastian reagere fortere enn f.eks Småen eller Tobias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når TS sa at barnet sto oppført med begge navnene så forstå jeg det slik at han allerede var registrert i folkeregisteret jeg.....

Uansett så er dette reglene:

Har foreldrene felles slektsnavn ved barnets fødsel, får barnet dette slektsnavnet fra fødselen. Har foreldrene ikke felles slektsnavn, må en av foreldrenes slektsnavn velges innen 6 måneder. Blir ikke slektsnavn meldt innen denne fristen, får barnet automatisk mors slektsnavn som sitt slektsnavn. Foreldrene plikter å melde fornavn og eventuelt mellomnavn innen barnet er 6 måneder

...men jeg er ikke helt sikker på hva som skjer om man ikke overholder fristen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cascabel

Er vel derfor man har seks måneder på seg, fordi det er vanskelig å bestemme seg.

Hadde valgt det jeg likte best, folk venner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye og skyte inn, men jeg har flere venner som har dobbeltnavn, hvor de aldri bruker det første navnet.. Noen av dem har også kvittet seg med det som aldri er i bruk når de ble eldre.

Men jeg synes likevel at om du vil at han bare skal ha det han reagerer på og det dere liker best så synes jeg at du skal velge dette! Det er jo tross alt ett navn som barnet skal leve med! :) Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...