Gå til innhold

Alternativer til statskirken?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ikke tilhørlighet til noe trossamfunn, og er utmeldt av statskirken.

Finnes det noen små trossamfunn/livssynsamfunn der ute et sted, for jeg finner null og niks informasjon...

Vil finne ut om det er noe som passer for meg, som altså ikke er en gren av de store religionene.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest spirituell

Hva slags kulturell praksis søker du da? Vil du ha med røkelse, meditasjon, skriftemål, hva slags moral og seksualforestillinger trenger du, vil du ha et vesen med mye makt i sentrum, eller kanskje flere, vil du ha en kraft som styrer ting, vil du være herre over dine egne handlinger eller vil du være et rent produkt av en Guds vilje, hva ønsker du? Jeg planlegger f.eks å starte en webside hvor folk linkes opp mot hverandre etter hva slags sekt de er på jakt etter, det blir en slags form for oppstartshjelp kan du si. Men foreløpig er jeg bare på idestadiet. Kanskje du kan gå inn i Jehovas Vitner? Det er f.eks litt billigere en Scientologi, om du ikke kalkulerer inn risikoen for å få ødelagte følelser, og prisen dette har for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo Bifrost og Holistisk Samfunn. Mon tro om det kanskje er en Buddhistisk organisasjon også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Finnes det noen små trossamfunn/livssynsamfunn der ute et sted, for jeg finner null og niks informasjon...

Vil finne ut om det er noe som passer for meg, som altså ikke er en gren av de store religionene.

Kan noen hjelpe meg?

Her har du en wikipedia-link til en oversikt over trossamfunn utenfor Statskirken. Her finner du også linker til de forskjellige trossamfunnene. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags kulturell praksis søker du da? Vil du ha med røkelse, meditasjon, skriftemål, hva slags moral og seksualforestillinger trenger du, vil du ha et vesen med mye makt i sentrum, eller kanskje flere, vil du ha en kraft som styrer ting, vil du være herre over dine egne handlinger eller vil du være et rent produkt av en Guds vilje, hva ønsker du? Jeg planlegger f.eks å starte en webside hvor folk linkes opp mot hverandre etter hva slags sekt de er på jakt etter, det blir en slags form for oppstartshjelp kan du si. Men foreløpig er jeg bare på idestadiet. Kanskje du kan gå inn i Jehovas Vitner? Det er f.eks litt billigere en Scientologi, om du ikke kalkulerer inn risikoen for å få ødelagte følelser, og prisen dette har for deg.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paganistisk forbund er også en.

Men hvilken retning heller du mot? Selv om innlegget til "spirituell" var litt sært er det ikke så dumt å peke ut en retning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Hei.

Kan noen hjelpe meg?

Heisann.

Så fint at du er klar over ditt åndelige behov!

(Matteus 5:3) «Lykkelige er de som er klar over sitt åndelige behov, for himlenes rike hører dem til.

Det er ikke enkelt å manøvrere i denne jungelen av religioner i verden.

Ifølge en ganske fersk oversikt finnes det ti hovedreligioner og cirka 10 000 sekter. Om lag 6000 av disse er i Afrika, 1200 i USA og flere hundre i andre land.

Det er mange religionssamfunn som sier at de tror på Bibelen, men det virker som om hvert enkelt av dem lærer forskjellige ting. Det har ført til at det er stor forvirring med hensyn til hva Bibelen egentlig lærer.

Det finnes en bok som heter: "hva er det Bibelen egentlig lærer?"

Den gir svar på slike spørsmål som:

Er Jesus Gud, eller er han Guds Sønn? Er det et liv etter døden eller ikke? Finnes det et brennende helvete, der mennesker blir pint etter at de er døde? Er Satan en virkelig person? Hva vil det si å være en kristen? Bryr Gud seg virkelig om hva vi gjør, og hva vi tenker? Kan ekte kjærlighet rettferdiggjøre at man har sex uten å være gift? Er det galt å nyte alkohol?

Forskjellige religionssamfunn hevder at de lærer sannheten om disse spørsmålene. Men de religiøse læresetningene er ofte motstridende. Alle kan ikke være sanne. — Matteus 7: 21—23.

Hvordan kan du vite hva som er den sanne religion?

Du trenger ikke å studere og sammenligne læren til alle de forskjellige religionssamfunnene. Du trenger bare å finne ut hva Bibelen egentlig lærer om sann religion.

Boken er helt gratis, og du kan få den av et Jehovas Vitner som du treffer på døren eller på gaten. De har den helt sikkert i vesken.

Dersom du sier at du bare vil ha boken og ikke ønsker å bli kontaktet igjen, vil de helt sikkert respektere dette.

Lykke til med din søken!

hilsen et av Jehovas Vitner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

(Matteus 5:3) «Lykkelige er de som er klar over sitt åndelige behov, for himlenes rike hører dem til.

Det er ikke enkelt å manøvrere i denne jungelen av religioner i verden.

Ifølge en ganske fersk oversikt finnes det ti hovedreligioner og cirka 10 000 sekter. Om lag 6000 av disse er i Afrika, 1200 i USA og flere hundre i andre land.

Det er mange religionssamfunn som sier at de tror på Bibelen, men det virker som om hvert enkelt av dem lærer forskjellige ting. Det har ført til at det er stor forvirring med hensyn til hva Bibelen egentlig lærer.

Er Jesus Gud, eller er han Guds Sønn? Er det et liv etter døden eller ikke? Finnes det et brennende helvete, der mennesker blir pint etter at de er døde? Er Satan en virkelig person? Hva vil det si å være en kristen? Bryr Gud seg virkelig om hva vi gjør, og hva vi tenker? Kan ekte kjærlighet rettferdiggjøre at man har sex uten å være gift? Er det galt å nyte alkohol?

Forskjellige religionssamfunn hevder at de lærer sannheten om disse spørsmålene. Men de religiøse læresetningene er ofte motstridende. Alle kan ikke være sanne. — Matteus 7: 21—23.

Du trenger ikke å studere og sammenligne læren til alle de forskjellige religionssamfunnene. Du trenger bare å finne ut hva Bibelen egentlig lærer om sann religion.

Boken er helt gratis, og du kan få den av et Jehovas Vitner som du treffer på døren eller på gaten. De har den helt sikkert i vesken.

Dersom du sier at du bare vil ha boken og ikke ønsker å bli kontaktet igjen, vil de helt sikkert respektere dette.

Lykke til med din søken!

Som sagt, jeg leter etter en religion som IKKE er en forgreining av de store religionene. JV er vel en fra kristendommen.

Men takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Oversatt til: "Hei! Nå skal jeg leke vennen din, og forståelsesfull. Du og jeg har noe felles, vi har åndelige behov"

"Se, jeg har bibelvers også.... Oi, de PASSER jo til deg. En tilfeldighet..?" :ler:

Det er ikke enkelt å manøvrere i denne jungelen av religioner i verden."Lytt til meg, jeg har skjønt dette her, nemlig"

"Jeg skriver bare dette for å gi objektiv informasjon.. elller? :roll:"

"Dette er svært, svært vanskelig å finne ut av...."

"......Meeen, det fins en løsning dere. Halleluja."

Er Jesus Gud, eller er han Guds Sønn?

Eller begge deler? Og var han en hippie? En sektleder? En ekstremist? Homofil?

Er det et liv etter døden eller ikke? Finnes det et brennende helvete, der mennesker blir pint etter at de er døde? Er Satan en virkelig person? Hva vil det si å være en kristen? Bryr Gud seg virkelig om hva vi gjør, og hva vi tenker? Kan ekte kjærlighet rettferdiggjøre at man har sex uten å være gift? Er det galt å nyte alkohol?

Jaaaa...... Bibelen gir SVAR. Bare les dette oppkoket fra gamle bestialske kulturer, og bli FRELST.

Yessss... alt du trenger er å blindt stole på Bibelen!!

I hvert fall om foten er hoven fra tidligere dør til dør dugnader.

Lykke til med din søken!

"Er ikke jeg hyggelig og positiv dere!!"

Også kjent som hjernevaskede sektmedlemmer, som har mindre frihet til å velge hva de skal tro på enn kristen-light mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ha et medlemskap et sted? Tusenvis av mennesker har sin egen tro og "medlemskap" i sin "egen menighet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...