Gå til innhold

Er dette huset verdt 1,5?

Anbefalte innlegg

Gjest Iselin ii
Skrevet

Skal ut å se på dette huset imorgen. Men som dere ser er det masse feil og utrolig mye å gjøre, og jeg kjenner at jeg er veldig skeptisk. Er det noen her som har peiling på sånt? Er dette huset verdt 1,5? Og er det vits å begynne på et sånt prosjekt? Og det blir vel utrolig dyrt selv om man gjør mest mulig selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå kjenner jeg ikke til det generelle prisnivået i Hommersåk, men jeg ville nok uansett styrt unna et slikt hus. Hvis jeg selv hadde vært fagmann som kunne gjort utbedringene og har tid og lyst på et slikt prosjekt så kanskje, men ellers ville jeg styrt unna. Feilene ved dette huset er mange og til dels veldig store og det kommer til å koste en formue å få det utbedret. Jeg hadde hverken turd eller orket å begi meg ut på et slikt prosjekt.

Edit: I tillegg, dette huset bærer allerede preg av at folk uten kompetanse har drevet ombygging og oppussing. Så sant du ikke er fagperson selv tror jeg du gjør vondt værre ved å prøve å gjøre det selv. Det er alvorlige feil i dette huset som ikke hvem som helst kan rette opp

Endret av Titta
Skrevet

Å det var ett fint hus! Syns det er mye som må gjøre. Hadde jeg vært snekker/elektriker eller noe i den duren kunne jeg nok ha kjøpt det, men ville nok gått mer mot 1mill. Høres ut som det er en del som må rives og settes opp igjen. Og dette er nok både tidkrevende og en pengesluker.

Nå har ikke akkurat jeg peiling på hus og priser, men syns det var litt dyrt til at det må gjøres en del, tenkt deg hvis du må få noen til å komme å se på det. Da fyker tusenlappene fortere enn det pulsen går!

Skrevet

Er selv eiendomsmegler ( advokatutdannet ), og har sjekket litt rundt markedet i dette området. For det første; dere har tydeligvis å gjøre med en eiendomsmegler som har gjort et grundig forarbeid i forhold til rapporter på takst osv... Jeg ville likevel regnet med at du an plusse på 20% flere feil enn hva som er funnet/oppgitt, simpelthen pga. at mye av takstinfo er basert på eiers informasjon, og dessverre er eier som oftest kraftig beskyttet av sin eierskifteforsikring, som dere mest sannsynlig ikke vil komme noen vei med fordi det er tatt såpass mange takster på forhånd. OM dere går på visning og er seriøst interessert; ta med dere en fagmann;snekker/tømrer/rørlegger. Om de tar betalt for å være med, anbefales det å ta den kostnaden - fr å unngå enda dyrere overraskelser på et senere tidspunkt ved et evt. kjøp. OMRÅDET i seg selv, virker veldig koselig og veldig familievennlig - så om dere kjøper huset, ville jeg gjrt det mer pga. området enn for huset i seg selv. PRISMESSIG: Uansett hva taksten sier, og uansett andre ting; denne boligen ville jeg bydd svært lavt på; i mine øyne er huset så godt som rivningsklart og man burde i grunnen kjøpe eiendommen som en tomt man kan bygge et nytt hus på. Jeg ville derfor anbefale at man her ikke byr med enn 650.000 som et førstegangsbud, og starte budprosessen med denne summen som første budgiver. I dagens marked vil derfor budprosessen - om dere er mange budgivere - mest sannsynligstoppe på makspris på ca. 1 million. ( Dere kan også ringe Kartverket og finne ut hvilken gjeld det står på eiendommen, og justere budet etter dete ( ingen ønsker å selge med tap, vet du, og når man først har fått takst(-er) som gir en dødssmak i munnen, får man lett panikk som selger!! ;) ) Gi også et klart uttrykk ovenfor megler at dere er interessert i andre hus og ønsker evt. å by på disse, og derfor ønsker forholdsvis rask avklaring på denne objektet. Lykke til - can't wait to hear what happens!! :) Som megler selv, er jeg alltid påpasselig med å gi nok og riktig informasjon til både selger og kjøper, så alle føler at de har et riktig og godt utgangspunkt for salgsprosessen; cowboymeglerene er ferdig i et seriøst marked!! :)

Skrevet

Hvis dere skal by på huset , så er det sikkert ikke så dumt å innhente en egen tilstands- (ikke takts) rapport fra fagmann dere selv stoler på for å vurdere hvor mye det vil koste å utbedre huset slik at det innfrir kravene i dagens forskrift .

Dette blir jo da en tillegsskostnad ved siden av det dere eventuelt byr og kan sammenlikne andre prospekter i forhold til .

Jeg kjenner heller ikke prisnivået på boliger i Hommelvik , i Oslo hadde det huset vært superbillig uansett , siden du såvidt får en halv , stygg knøttliten tomt for 1,5 millioner her ;) .

Skrevet

I en av rapportene står det at huset ble kjøpt i feb 2007 for 2.450.000 av nåværende eier (?). Det er også satt opp en kalkyle på påviste feil og mangler på 335.000 (ca), så megler har nok tatt høyde for at det kan være mer som ikke er som det skal.

Du må nok regne med at det tar tid å få dette huset i tipp topp stand, og vil ikke være innflyttingsklart med det første. Det jeg hadde vært skeptisk til er at det virker litt uklart om de bærende konstruksjonene er som de skal, det virker som om det ikke er klart hva som er de bærende konstruksjoner.

For å gi et eksempel på tid og kostnad: Vi kjøpte et gammelt hus langt sør i samme fylke i des 2006, og vi har nå gjort absolutt alt. Huset er fra 1949, men i god stand og med bæringen på plass. Vi ga 825.000 for huset og har til nå brukt nesten 2.000.000. I den summen er det også ca 300.000 på graving og sprenging som ikke vil være aktuelt for deg. Vi har også utvidet en del. De begynte å grave i august og er ferdige om 1-2 uker. Vi brukte også litt tid på å få tak i håndverkere, de har gjerne litt ventetid!

Hvis du går for dette så vær forberedt på at det kommer til å ta tid og koste penger. Men huset ser veldig fint ut og området er jo flott og nært til byen :) Lykke til.

Gjest Gjest_Sandnesjente_*
Skrevet

Jeg kjenner heller ikke prisnivået på boliger i Hommelvik , i Oslo hadde det huset vært superbillig uansett , siden du såvidt får en halv , stygg knøttliten tomt for 1,5 millioner her

Prisnivået i Stavanger og Sandnes er høyt. Folk kjøper renoveringsobjekt for det mange ganger prisen. Homersåk var tidligere sett på som litt mer på landet, men prisene stiger der og. Mitt råd blir også å ta med en byggningskyndig.

Ellers: Du får ikke mye for 1,5 nå om dagen, heller ikke for 2 mill (Som kanskje er prisen du havner på etter utbedring)

Gjest Raptuza
Skrevet

Vi kjøpte enebolig i rekke til halvannan million for to år sidan i Kristiansand. Og vi held framleis på å pussa opp. Det må ein rekna med til den prisen, at det er gammalt og treng ein del fornyelse. Denne sommaren er det kledninga som skal til pers. Maling og utskifting av bord. Har av og til følelsen av at jobbinga på detta huset kjem aldri til å oppholde....

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg hadde ikke turt å kjøpe det huset der. Hvis du leser de rapportene som ligger på siden der står det nærmest at taket kan falle inn, det er skikkelig trekkfullt og umulig å varme skikkelig opp hvis det er kaldt og blåser, en av hovedbjelkene i gulvet ser ut til å støttes opp av en kommode(!) som står i kjelleren, og det vil koste ca 1 mill pluss moms å rette opp i det verste.

Gjest Iselin ii
Skrevet

Takk for mange gode og fyldige svar! I de rapportene er det beregnet alt fra 300000 til ca 1million + moms for å fikse opp. Men dette er kanskje hvis fagfolk skal gjøre jobben? Har snakket med en tømrer og ut ifra det han har lest (han har ikke sett huset), mener han at det vil koste ihvertfall 500000 og fikse det hvis man gjør mest mulig selv. Men vi må ha en byggmester til å ta alt som har med bæringskonstruksjonen å gjøre. Hvor lang til bør man beregne på et sånt prosjekt? Vet at det vil være helt individuelt, men hvilke erfaringer har dere som har gjort noe lignende?

Gjest annen gjest
Skrevet

Her har du virkelig fått gode råd, spent på hva du gjør og håper du oppdaterer. Jeg vil bare skyte in at prisen på huset er omtrent satt likt med prisen på en tomt av denne størrelsen i området. For meg blir derfor rådene du fikk fra meglergjesten smarte. Men vær forberedt på at prisen godt kan ende opp mot antydning. Jeg synes dette handler litt om livsstilsvalg. Synes dere denne type jobb høres gøy ut og kan gjøre en del selv? Liker dere hommersåk og vil bo der? Så kan dette være en god ide. Prisene i takstene er med fagfolk, og en del av dette kan dere gjøre selv eventuelt med noe veiledning. Ser dere ellers på feridge leiligheter/hus og vil ha dette kun fordi dere tror det er et røverkjøp... Vel, da tror jeg dere skal velge vekk noen års arbeid

:-) Men en flott beliggenhet synes jeg.

Skrevet

Jeg kjenner heller ikke prisnivået der, men om det huset hadde ligget her, ville det helt klart vært verdt 1,5. Det er altså vanskelig å si når man ikke kjenner plassen.

Jeg ville også hentet inn fagmann for å få en skikkelig vurdering av huset, for det vil bli en perle om dere fikser det opp! :)

Skrevet
Skal ut å se på dette huset imorgen. Men som dere ser er det masse feil og utrolig mye å gjøre, og jeg kjenner at jeg er veldig skeptisk. Er det noen her som har peiling på sånt? Er dette huset verdt 1,5? Og er det vits å begynne på et sånt prosjekt? Og det blir vel utrolig dyrt selv om man gjør mest mulig selv?

By 500.000 og lei fagfolk til å fikse opp. Dette vil bli dyrt og tar tid. Huset er flott i seg selv og har en nydelig plass. Jeg ville gjort alt for å få tak i dette til en rimelig penge

Skrevet

Jeg måtte se litt nærmere på rapportene. Jeg tror ikke jeg ville prøvd meg på det om det ikke er en utrolig bra tomt (svært høyt prisnivå) og dere ikke er fagfolk selv, da vil det nok bli et for dyrt prosjekt. Jeg synes også at 1,5 var for mye.

Skrevet

I en av rapportene står det at huset ble kjøpt i feb 2007 for 2.450.000 av nåværende eier (?). Det er også satt opp en kalkyle på påviste feil og mangler på 335.000 (ca), så megler har nok tatt høyde for at det kan være mer som ikke er som det skal. (sitat)

Og dermed er det tatt høyde for manglene når prisantydningen er det den er.... Tror ikke det nytter å få det så mye billigere. Mange blir skremt av slike rapporter, men forbausende mange blir det ikke. Helt vanlige hus på Sandnes (Og utenfor byen med) går for over fire talle nå om dagen.

Skrevet

Nå er jeg spent? Ser huset er solgt på finn, var det du som kjøpte det? I såfall hva måtte du gi?

Skrevet

Nå er jeg spent? Ser huset er solgt på finn, var det du som kjøpte det? I såfall hva måtte du gi?

Gjest Iselin ii
Skrevet

Det var nok ikke meg nei. Huset var kjempefint det, men hva hjelper det når alt må rives uansett.. Men det var kjempeinteresse for huset og det ble solg for underkant av 2 millioner faktisk. Og det er for dyrt for oss når det må renoveres.

Gjest gjest som var nysgjerrig gjest
Skrevet

Det var jo litt leit, men sikkert også greit. Er litt skummelt med slike prosjekter hvor det er svikt i sentrale ting som bæring. Overraskende at det gikk for så mye!

Dere finner helt sikkert drømmehuset med litt tålmodighet :) Lykke til videre!

Skrevet

Overraskende at det gikk for så mye! (sitat)

Dermed fikk ts svar på spørsmålet sitt. En vare er verd det markedet er villig til å betale, i dette tilfellet var det over 1.5 mill. Det sier litt om eiendomsmarkedet og prisene her for tida. Men den som leter, den finner, og dere vil nok finne drømmehuset, men at det koster, er sikkert og visst. Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...