Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #1 Skrevet 25. april 2008 Kan noen hjelpe meg med å få et bedre resultat på strykingen? Skjønner ikke hva galt jeg gjør, men spesielt dukene får tilbake skrukkene etter noen minutter. Jeg har bra strykejern og jeg bruker damp. Bør jeg bruke noe form for stivelse? Skal snart ha stort selskap og kjøpt inn nye duker og bare gruer meg.....
Vienn Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 Dette sliter jeg med også, duker er jammen ikke lett.. Jo større, desto verre!
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #3 Skrevet 26. april 2008 La være å bruk duk, dekk heller på med noen fine tallerkener, en dekkebrikke og pynt med noen blomster.
Gjest Fjellsippa Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 På noen duker holder det ikke med dampen på strykejernet. Dette gjelder vel særlig linduker. Jeg bruker en vanlig dusjflaske og sprayer dukene. Rull dem sammen og la dem ligge et par minutter og trekke fukt. Når jeg da stryker går det mye lettere. Et annet alternativ er å stryke duker mens de ennå er fuktig etter vask.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #5 Skrevet 29. april 2008 På noen duker holder det ikke med dampen på strykejernet. Dette gjelder vel særlig linduker. Jeg bruker en vanlig dusjflaske og sprayer dukene. Rull dem sammen og la dem ligge et par minutter og trekke fukt. Når jeg da stryker går det mye lettere. Et annet alternativ er å stryke duker mens de ennå er fuktig etter vask. Takk, det skal jeg prøve.
Gjest Kvist i.i. Skrevet 29. april 2008 #6 Skrevet 29. april 2008 Et triks med skikkelig krøllete linduker, gjerne av den litt tykke typen er å putte den sammenrullet i en pose når den er fuktig. Jeg tar den rett fra sentrifugen i maskina, men dusjeflaske funker sikkert det også. Og så putte posen med duken i fryseren. La den bli dypfrosset før du tar den opp og så bare tine såpass at du får den fra hverandre før du stryker. Innbiller meg at det gjør et eller annet med fibrene i tøyet, så sikkert ikke så lurt å gjøre det gjentatte ganger med finduken etter oldemor
Humleblomst Skrevet 29. april 2008 #7 Skrevet 29. april 2008 Når duken (og da også bordet) er stort, har jeg noen ganger rett og slett strøket duken over til bordet. Jeg plasserer strykebrettet ved ene kortenden, og det jeg har strøket ferdig legger jeg utover bordet. Dette er en litt halvtungvint måte, siden du gjerne må flytte duken litt sidelengs mens du holder på (det er lettere hvis du har noen små hjelpere som kan dra duken for deg), men du slipper ihvertfall at duken krøller seg i en lørv på gulvet før du får lagt den på bordet. Ellers bruker jeg også sprayflaske istedefor damp, bare pass på at bordet ikke er sensitivt for fuktighet!
Karmela Skrevet 29. april 2008 #8 Skrevet 29. april 2008 Jeg legger bare duken når den er litt halvfuktig over et bord over natten, så ser den veldig fin ut morgenen etter! 1
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #9 Skrevet 29. april 2008 Kan noen hjelpe meg med å få et bedre resultat på strykingen? Skjønner ikke hva galt jeg gjør, men spesielt dukene får tilbake skrukkene etter noen minutter. Jeg har bra strykejern og jeg bruker damp. Bør jeg bruke noe form for stivelse? Skal snart ha stort selskap og kjøpt inn nye duker og bare gruer meg..... Ikke la trommel stå på full guffe. Ta de ut av maskinen og rull de sammen. Så kan du gjøre deg klar til stryking. jeg har ekte linduker som jeg bruker i slike selskap. I julen brukte jeg to. Det er en jobb å få de elt pene. jeg leverte de rett og slett på vaskeriet. jeg betalte 175 kr for to store,lange duker og de er veldig pent rullet. Er bare å legge på bordet. Andre duker tar jeg selv som beskrevet. Dampen på jernet er ikke nok, dessuten kan du ikke ha helt varmt jern.
Ugla Skrevet 30. april 2008 #10 Skrevet 30. april 2008 På noen duker holder det ikke med dampen på strykejernet. Dette gjelder vel særlig linduker. Jeg bruker en vanlig dusjflaske og sprayer dukene. Rull dem sammen og la dem ligge et par minutter og trekke fukt. Når jeg da stryker går det mye lettere. Et annet alternativ er å stryke duker mens de ennå er fuktig etter vask. Helt enig i denne! Legg gjerne duken i en plastpose etter dynking (gjerne opp til en 1/2 - 1 time), slik at fuktigheten fordeler seg jevnt. Jeg bruker ofte damp i tillegg, og så varmt strykejern som stoffet overhode tåler. Ellers: IKKE sentrifuger, men la de drypp-tørkes!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå