Gå til innhold

Holdt på å bli påkjørt i dag....

Anbefalte innlegg

Gjest Fly forbanna
Skrevet

Var nettopp på CC Kjøpesenter i Drammen i dag. Jeg hadde med meg begge barna mine, på hhv 4 og 2 år. Jeg ser at ei dame setter seg inn i en diger svart volvo xc90, rett ved siden av bilen vår. Jeg antar at hun SER oss også, siden vi er ca 3 meter unna henne når hun setter seg inn. Da hun satte seg inn, var vi allerede på vei bak bilen hennes, for å komme til vår bil, som står som nabobil til hennes.

(Jeg husker at jeg tenkte i mitt stille sinn at jeg burde stoppe og vente til hun hadde rygget, men jeg antok som sagt at hun var nødt til å ha sett oss, når vi sto rett der hun gikk.....)

Jeg anser det som om at vi har tid til å fortsette frem til bilen vår, før hun rekker og kjøre. Jeg regner jo med at dama venter med å rygge, år det står 3 mennesker MIDT I VEIEN for bilen hennes.

Det gjorde hun ikke. Hun brukte nøyaktig 3 sekunder fra hun gikk inn i bilen til hun starta opp, og rygget. Hun så seg IKKE om, så ikke bakover engang.

Der sto jeg da, et barn rett bak bilen hennes, han er 110cm, hun kunne ikke sett ham. Meg er hun NØDT til å se i speilen sin, dersom hun hadde brukt den. Veslejenta mi sto ved siden av meg, godt synlig i hennes sidespeil, som hun IKKE benyttet seg av.

Jeg bel helt desperat, og sekundene føltes som timer. Jeg ble helt rådvil, bare stivnet nesten. Veiva med armene og alt. Burde har skreket og dunka i bilen hennes. Skjøner ikke hvorfor jeg ikke gjorde det?

Plutselig så hun oss. Da reiv jeg med meg ungene og løp til siden. Venninnen hennes i bilen hadde sett oss tydeligvis.

Hadde hun rygget 50 cm til, hadde hun rygget på gutten min :gråte:

Jeg tviholdt i ungene og stirra på henne. Hun kikket seg såvidt bakover og så på meg i et sekund. Så burna hun på og kjørte som faen ut av parkeingsplassen da. Hun var nok jævlig flau.

Jeg satte ungene inn i bilen, med hjertet i halsen.

Sønnen min sa: "Hun dama som kjørte der var idiot ass". Jeg sa nok det midt oppi det hele. Og han hermet etter meg.

Faen nå er jeg forbanna på at folk ikke bare kan se seg bakover? Hvorfor skal folk ha så jævlig diger bil, når dem IKKE har kontroll for fem øre da?

Jeg angrer på at jeg ikke slo i bilen for å advare henne. men jeg rakk ikke å gjøre noe da. Jeg dro det ene barnet unna tror jeg, men han siste sto rett bak bilen. Jeg rakk ikke gjøre noe med han engang.

Nå har jeg sykt dårlig samvittighet for at jeg ikke hadd klart å redde ham dersom fittekjerringa ikke hadde stoppet før det var for seint.

Sykt altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekkelt! At hun ikke unnskyldte seg en gang, er jo helt bak mål.

For øvrig er parkeringsplasser noe av det skumleste jeg veit. Små unger, masse folk i stadig bevegelse. Vi må være flinke til å se oss i speilet og fysisk bakover, alle sammen.

Skrevet

Gikk hun ikke ut for å se hvordan det gikk engang?? Eller si unnskyld? Makan! Hadde jeg vært så oppslukt av noe annet enn å se i speilet før jeg rygget (noe jeg ble innprentet når jeg gikk på kjøreskole at man MÅTTE), så hadde jeg da reagert når jeg så en mor stå bak bilen og knuge ungene inntil seg, ville jo ha tenkt som så at jeg hadde truffet noen.

Skrevet

Off, så fælt!

Det er tydelig at det er viktig å passe seg, ja.

Du får bruke situasjonen til å pressisere dette for de små også.

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet

Noen mennesker burde aldri hatt lov til å kjøre bil :kjefte:

Blir så sint når jeg hører om eller ser slike episoder du forteller om.

Har opplevd noe lignende engang!

Jeg satt i bilen med sønnen min ved siden av.Står stille å venter på at det skal bli grønt lys utfra boretslaget vi bor i.

Brått så er det ei dame som begynner å rygge med en ganske stor bil typ suv/dodge, hun stopper ikke å kjører rett i siden på bilen min.Treffer pasasjerdøra,knuser vinduet .....og der sitter sønnen min!

Jeg ser det hele i "sakte film" på en måte og får tatt tak i sønnen min å kastet han mot meg! Han satt nemlig å lente hodet sitt mot vinduet. Jeg var skrekkslagen!!!!

Alt gikk bra med sønnen min som da var 7 eller 8 år bortsett fra at han hadde glasskår på hele seg.Det kunne ha gått mye værre :gråte:

Jeg reagerer med å være "heitrande" sinna på den kjærrringa som bare rygget rett på bilen uten å se i speilet! Jeg var sint fordi jeg var redd og jeg skalv som et aspeløv!

Dama som rygget på meg var både lei seg og redd(selvsagt)men da klarte jeg ikke å være annet enn sint!

Det kostet henne meget dyrt og jeg må innrømme jeg blir sint inni meg når jeg ser henne den dag i dag.

Skrevet

og hvor ble det av ansvaret for å se seg for? Man GÅR da vel ikke rett bak en bil hvor noen har satt seg inn for å kjøre ut?!?!?

Ærlig talt - det får være grenser for å gi andre skylden for egen dumhet!

(og nei, jeg forsvarer IKKE at man ikke ser seg for når man rygger)

Skrevet
og hvor ble det av ansvaret for å se seg for? Man GÅR da vel ikke rett bak en bil hvor noen har satt seg inn for å kjøre ut?!?!?

dette var til trådstarter.

Gjest TS igjen
Skrevet

Denne kjøper jeg ikke, kjære deg!!

Vi var allerede BAK bilen hennes da hun gikk forbi oss for å gå inn i bilen sin.... Hun SÅ jo at vi sto der da. Men hun fulgte IKKE med og sjekket ikke speilene da hun begynte å rygge. Jeg skulle vel ikke akkurat gått andre vei, heller? Sånn at hun skulle sluppet å følge med i speilene om vi fortsatt sto der eller ikke? Det tar alltid litt tid med så små barn skjønner du. De går ikke så fort. Dette hende i løpet av sekundr som sagt, så jeg hadde ikke annet å gjøre enn å bare rive med meg ungene i en fei. Dette kunne gått skikkelig skikkelig gærent.

Jeg anser det IKKE som mitt ansvar å SNU og gå i MOTSATT retning dersom jeg tilfeldigvis står BAK en bil hvor noen akkurat da kommer for å kjøre altså. Jeg er jp på vei et sted da. Jeg må jo tro at folk ser seg om FØR man rygger.

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Må si meg enig med deg at " myke trafikanter" skal se seg for men det er faktisk den ryggende som har vikeplikt uansett!

Skrevet
Denne kjøper jeg ikke, kjære deg!!

Vi var allerede BAK bilen hennes da hun gikk forbi oss for å gå inn i bilen sin.... Hun SÅ jo at vi sto der da. Men hun fulgte IKKE med og sjekket ikke speilene da hun begynte å rygge. Jeg skulle vel ikke akkurat gått andre vei, heller? Sånn at hun skulle sluppet å følge med i speilene om vi fortsatt sto der eller ikke? Det tar alltid litt tid med så små barn skjønner du. De går ikke så fort. Dette hende i løpet av sekundr som sagt, så jeg hadde ikke annet å gjøre enn å bare rive med meg ungene i en fei. Dette kunne gått skikkelig skikkelig gærent.

Jeg anser det IKKE som mitt ansvar å SNU og gå i MOTSATT retning dersom jeg tilfeldigvis står BAK en bil hvor noen akkurat da kommer for å kjøre altså. Jeg er jp på vei et sted da. Jeg må jo tro at folk ser seg om FØR man rygger.

Men hvorfor var dere bak bilen henens så lenge? Pause?

Er da grenser for hvor lang tid det tar å gå forbi en bil.

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet

Det har ingen ting å si om den gående så har "parkert" seg bak en bil. Det er den ryggendes plikt til å ha full kontroll på hva som skjer bak og rundt bilen.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). § 11. Rygging og vending

1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

Skrevet (endret)

For meg er sympatien hos bilisten. Ja, den som rygger har ansvar. Ingen diskusjon om den biten - MEN: Som myk trafikant, som i tillegg har med seg to barn, skal man rett og slett ikke ta noen sjangser. Du så at den dama kom og satte seg inn i bilen. Hvorfor kunne du ikke ha ventet noen sekunder for å se hva hun hadde tenkt å gjøre? For meg er det nemlig så enkelt som dette: Hvis det hadde vært meg eller barna mine som ble rygget ned, hadde det ikke betydd noen verdens ting at jeg hadde retten som myk trafikant på min side. Eller at den som rygger har absolutt vikeplikt. Det å ha retten på min side hadde blitt en mager trøst hvis ungen min hadde ligget flat under en bil. Det er logisk tankegang. Meg eller et lite barn mot en bil - hvem "vinner"? Ærlig talt. Det får være måte på ansvarsfraskrivning. Du så dama. Du så at hun satte seg i bilen. Du er på vei bak bilen hennes med to små barn. Du venter.

Endret av Alice Ayres
Skrevet
Det har ingen ting å si om den gående så har "parkert" seg bak en bil. Det er den ryggendes plikt til å ha full kontroll på hva som skjer bak og rundt bilen.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). § 11. Rygging og vending

1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

Ja, selvfølgelig er den den ryggendes ansvar, men hva spiller det for rolle hvis ens barn blir påkjørt og alvorlig skadet eller drept. Hadde muligens vært smartere av foreldren og vært litt føre var, og tenkt at folk på større parkeringsplasser kan ha det travelt og at man derfor må passe ekstra på barna sine.

"Ja, ja, barna mine ble påkjørt og kvestet for livet, men jeg hadde retten på min siden".

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet

Altså, hvis vi utvanner loven om vikeplikt ved rygging, ved at det er en allmenngyldig regel om at den gående skal være den som ser seg om og tar ansvar, da har vi snart en kultur hvor de kjørende ikke ser seg for når de rygger.

Selvfølgelig skal de gående passe på, men hvis de kjørende har det så jæ..la travelt på en parkeringsplass at de ikke kan se seg for, da får de jammen ta ansvar og levere inn førerkortet sitt.

Skrevet (endret)
Altså, hvis vi utvanner loven om vikeplikt ved rygging, ved at det er en allmenngyldig regel om at den gående skal være den som ser seg om og tar ansvar, da har vi snart en kultur hvor de kjørende ikke ser seg for når de rygger.

Selvfølgelig skal de gående passe på, men hvis de kjørende har det så jæ..la travelt på en parkeringsplass at de ikke kan se seg for, da får de jammen ta ansvar og levere inn førerkortet sitt.

Jeg er enig i det du sier, men det blir på et generelt grunnlag. Som Gjest Zellica er inne på over, befinner man seg i et høytraffikert område - en parkeringsplass, hvor folk har det travelt og derfor ikke ser seg godt nok om. Er det ikke da litt ditt ansvar, som myk trafikant, å passe ekstra godt på? Er det så lettvint at man setter skylappene på og bare turer frem uten å se seg for eller ta hensyn til situasjoner hvor det er tvil om bilisten ser seg om? Nei, sier jeg. Som fotgjenger har man også et visst ansvar. Kanskje ikke juridisk, men det er da søren meg ikke vanskelig å forstå at du vil tape en "duell" med en bil.

Og i verste fall kan utkommet bli at du da står i begravelsen til ditt barn og "trøster" deg med at "ja, ja, jeg hadde da i det minste retten på min side".

Endret av Alice Ayres
Skrevet

Må faktisk si at jeg er litt enig i at det ikke bare er bilisten som skal ta hele skylden her. Som det blir sagt lengre opp her, så bør man være litt føre var når man har med seg barn. Hadde det vært meg som hadde hatt med meg to små barn og hadde sett at noen kom og satte seg inn i bilen for å rygge ut, så hadde jeg nok ikke bare daffet og fortsatt gått som en snegle bak bilen med barna. Hadde nok fått litt mer fart på beina til både meg selv og barna og kommet meg ganske raskt unna bilen, for man vet faktisk ikke hvor god oversikt eller rett og slett hvor godt andre følger med i trafikken.

Gjest TS igjen
Skrevet

Jeg har ikke på noen måte tenkt at jeg hadde retten på min side, og dermed tok sjansen på at kjerringa så oss. Jeg sto jo bak bilen da hun gikk forbi meg, 50 cm fra meg....

Vi var jo på ve til bilen min, rett ved siden av hennes bil....

Hun MÅ jo ha sett oss da hun gikk inn i bilen. og som skrevet tidligere tok det henne 3 sekunder fra hun gikk forbi meg og barna, til hn hadde startet bilen og begynt å rygge.... Noen som kommenterte at det tok veeeeldig lang tid for meg og ungene å gå forbi, det er ikke langt vi rakk å bevege oss på de små 3sekundene altså....

Uansett så tenker jeg at dersom du SER og omtrent fysisk kommer borti mennesker som står bak bilen din da du setter deg inn i bilen, må jo alle normale mennesker ha vett til å dobbelt om ikke trippelsjekke at disse menneskene er flyttet seg når du et øyeblikk senere rygger bakover, uten å se deg for..... Det er sunn fornuft det. Hva hadde skjedd om jeg hadde klart å flytte oss alle tre før hun rygget, med at en av ungene mine slet seg løs fra grepet mitt og løp bak bilen da?

Det er vel normalt at man ser seg for når man rygger?

Så tenker jeg at dersom jeg ser mennesker, særlig barn i metervis avstand fra bilen min når jeg skal til å rygge, forvisser jeg meg alltid om at disse barna er LANGT vekke før jeg starter og rygge. Det skulle bare mangle.

Hun må ha vært stresset. Her kunne hun blitt dømt for uaktsom kjøring altså.

Jeg nekter å ta på meg at jeg gjorde noe galt her. Det eneste jeg angrer på var at jeg ikke dro til kjerringa.

Skrevet
Jeg nekter å ta på meg at jeg gjorde noe galt her. Det eneste jeg angrer på var at jeg ikke dro til kjerringa.

Det er ikke rart det blir krig her i verden :ler:

Ingen vil ta på seg skylden, men sloss.... det skal dere for det :ler:

Gjest Trådstarter, må tydeligvis forsv
Skrevet

Herregud, folk skjønner ikke forløpet her;

Vi sto rett bak bilen hennes da hun gikk forbi oss, satte seg i bilen og kjørte. Dette tok 3 sekunder!!!!!

Jeg rakk ikke tenke omtrent, før hun bare gikk forbi oss, inn i bilen, og RYGGET mot oss!

3 sekunder!

Jeg var ikke snegle pga dette altså. Vi RAKK ikke gjøre NOE som helst. Vi fikk aldri sjansen til å løpe eller noe.

Og de fleste med småbarn har opplevd at barna bare stivner helt dersom en bil kommer mot de. Mine barn har ikke erfaring nok til å forstå at de skal løpe enda. Dessuten ersom de hadde løpt, kunn de jo løpt rett ut i trafikken rundt der, masse folk som kjørte frem og tilbake. Vi rakk ikke gjøre noe som helst.

Jeg ville aldri utsatt barna mine for dette med vilje naturligvis. Dama var i egne tanker. Håper ikke har for vane å kjøre rundt i trafikken, med huet inni ræva ellers. Da går det gærnt en eller annen gang.

Gjest TS igjen
Skrevet
Det er ikke rart det blir krig her i verden :ler:

Ingen vil ta på seg skylden, men sloss.... det skal dere for det :ler:

Seriøst?

mener du det eller?

Ler du av dette?

My god.

Hva hadde du gjort om en dust hadde nesten kjørt ned ungen din da?

med de uttalelsene der, lurer jeg på om det var du som kjørte den bilen i dag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...