Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Hvilken leggetid har dere for deres 5/6 åringer? Og hvordan skal man venne h*n av med at man må ligge sammen med h*n til h*n sovner?(tar ca.30-40 min. hele "leggeritualet")..........
Gjest Gjest_Mamman_* Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 Hvilken leggetid har dere for deres 5/6 åringer? Og hvordan skal man venne h*n av med at man må ligge sammen med h*n til h*n sovner?(tar ca.30-40 min. hele "leggeritualet").......... Vår 6 åring legges mellom 19 og 19.15 da h*n trenger søvnen. En ting er at h*n står opp greit selv om h*n ikke legger seg før 20-21, men ettermiddagen blir så tung og slitsom for barnet dersom h*n ikke får nok søvn. Ang avvenningen så ville jeg inngått avtaler. Sagt at nå var h*n så stor at det er på tide å ta ett steg videre. Lag gjerne en plakat og bruk klistremerker, men en 6 åring forstår godt muntlige avtaler også. Viktig at dere setter en dag litt frem i tid (4-5 dager) og snakker om at barnet må sovne alene fremover, mot den datoen. Kryss av på kalender så det blir synlig og konkret. Vær også konsekvent. En avtale er en avtale selv om barnet gråter og trygler. Gir dere etter da blir det veldig forvirrende for barnet.
Gjest Gjest_Zenit_* Skrevet 25. april 2008 #3 Skrevet 25. april 2008 Hos oss tar vi kveldsstell med vaks og tannpuss rundt kl 19, da får han på nattbleie og pyjamas og kan pusle litt rundt før han skal være i seng til kl 20.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #4 Skrevet 25. april 2008 Hos oss tar vi kveldsstell med vaks og tannpuss rundt kl 19, da får han på nattbleie og pyjamas og kan pusle litt rundt før han skal være i seng til kl 20. Bleie på 6 åring?
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #5 Skrevet 27. april 2008 Bleie på 6 åring? Det er ikke alle som er så heldige som føder friske barn, som ikke trenger bleier på natta da vet du, din luring.
Gjest Gjest_adams mamma_* Skrevet 27. april 2008 #6 Skrevet 27. april 2008 Det er ikke alle som er så heldige som føder friske barn, som ikke trenger bleier på natta da vet du, din luring. jeg er tante til en på 14 med samme problem...og en bror som er 20 år eldre enn meg som slet lenge med det også... så jeg vet hva du mente...jeg vet jeg er heldig iallefal med et friskt barn..
estrella Skrevet 27. april 2008 #7 Skrevet 27. april 2008 Det er ikke alle som er så heldige som føder friske barn, som ikke trenger bleier på natta da vet du, din luring. En trenger heller ikke å være syk for å ha problemer med dette. Min bror sluttet med bleier i løpet av første klasse og ifølge legene var det kun fordi han hadde problemer med å kontrollere det om natten. Om dagen gikk det fint, fordi da var han våken, men i sovende tilstand la ikke han merke til hva som skjedde. Hjemme hos oss, på han som er 6 år nå(ikke samme som overfor, han overfor er nå 15..) så legger han seg rundt 20.00. Han blir fulgt på badet, på med pysjamas og tannpuss før han går å legger seg selv. Blir også lest for hvis han vil det, men da må han stelle seg tidligere. Siden lyset skal av rundt 20.00 slik at han klarer å stå opp til skoletid..
Gjest Gjest_Siren_* Skrevet 28. april 2008 #8 Skrevet 28. april 2008 Bleie på 6 åring? Det er da ingenting galt med det om barnet tisser på seg om natten? Noe som faktisk er veldig vanlig i den alderen. Om det er noe å reagere på så så måtte det i så fall være at det ser ut til at han får på seg bleia en time før den faktiske leggetiden. Det virker da unødvendig, er det noen flere som reagerer på dette?
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 28. april 2008 #9 Skrevet 28. april 2008 hos oss legger h*n seg ikke før klokka er 22.30/23.00 (h*n er 6 år og begynner på skole til høsten)og det kan ende med at klokka blir 23.30 før man selv får tatt kveld p.g.a h*n ikke vil ligge alene til h*n sovner, også må man lese..synes det blir for sent, vil ha litt alene tid med mannen min..synes han skjemmer henne litt bort jeg..
Heidipia Skrevet 28. april 2008 #10 Skrevet 28. april 2008 Min 6 åring går på badet for pysj og tannpuss når barnetv er ferdig, legger seg ca 19 og får da ligge å lese eller spille gameboy. Sovner mellom 19.30 og 20.
Gjest *nurket* Skrevet 28. april 2008 #11 Skrevet 28. april 2008 Min snart 6 åring, legger seg mellom 19-20 (det gjør forsåvidt småsøsknene hennes også).
Arielle Skrevet 29. april 2008 #12 Skrevet 29. april 2008 Forslag til å få ham til å legge seg alene: Prat med gutten om det. Si at han er så stor nå at han kan sove alene i sengen sin, fordi det er sånn store gutter gjør. Hvis han gleder seg litt til å begynne på skolen, dra frem det at snart er han jo skolegutt, og da må han jo sove alene i sengen sin. Gjør en avtale om at han får klistremerker hver gang han sovner alene, når han har så og så mange klistremerker, får han en belønning. feks en tur i svømmehall, en liten leke han ønsker seg, kinotur etc. ELLER kjøp en leke som du vet han ønsker seg og sett den oppå skapet eller hylla på rommet hans, der han ikke får tak i den. Si at han skal få den når han har sovnet alene i sengen sin i en uke. Så kan lyset være på på sommet,, slik at han kan se den leken, og bli motivert. Vær bestemt! Hvis han kommer ut av rommet sitt, ikke snakk til ham, bare lei ham inn i senga igjen. Dette må nok gjentas noen ganger. Hvis ingenting virker, kan du prøve en metode der du fjerner deg lengre og lengre unna senga. Først sitter du på en stol ved siden av (og ikke snakker, heller ikke når han prater til deg), så flytter du stolen lengre unna neste kveld, og lengre neste kveld, til du til slutt sitter i døråpningen, og til slutt utenfor døra. Til slutt sitter du i stua
Gjest Gjest_Zenit_* Skrevet 29. april 2008 #13 Skrevet 29. april 2008 Bleie på 6 åring? Ja, han trenger jo det for han tisser jo på seg om natten. Om det er noe å reagere på så så måtte det i så fall være at det ser ut til at han får på seg bleia en time før den faktiske leggetiden. Gjør det noe da? Bleia ser ikke ut til å plage han i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå