Gjest Gjest_Mor til to_* Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Eller er det bare vår skole der dette ikke fungerer? Å forlange å få info på mail er nesten som å banne i kjerka. Hjemmesider for klassen eller skolen finnes ikke, lærerne foretrekker å løpe med papirer til kopimaskinen og videre til elevene som igjen skal levere det hjemme hvis de orker og husker. Hvordan er det på deres skole?
LilleMy Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Hos oss har skolen bra web sider og alle klassetrinn sine egne passordbeskyttede sider. Der finner vi all den info om hverdagen vi måtte trenge, ukeplanen, info om lærere på trinnet, telefonnummer til sfo og deres ansatte, lenker til sider barna kan bryne seg litt på m.m. Og vi kan maile til både klasseforstander og SFO med beskjeder om nødvendig. Og å bare få sekkepost synes veldig gammeldags for meg.....
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 Her bruker både foreldre, lærere og administrasjon It's Learning, og skolen har i tillegg hjemmeside på minskole.no. Men dette kommer av at skolene i kommunen deler en svært dyktig it-ansvarlig som er pådriver for gode løsninger på dataområdet, og at kommunen (sannsynligvis etter påvirkning fra både it-ansvarlig og kommunens pedagogiske konsulenter) har tatt seg råd til å satse på IKT. Hjelper det ikke å snakke med skolens ledelse, er IKT-løsninger noe dere kan etterlyse fra den kommunale instansen som har ansvaret for skolen.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 På vår skole har skolen hjemmeside, lærerne kommuniserer gjerne på mail, alle barna har egen mailadresse + at de bruker Fronter som verktøy der all info legges ut, alle klasser har sine sider med info/ukeplan/oppgaver/bilder fra klasseturer o.s.v. Å ikke bruke mail høres da helt håpløst gammeldags ut??
Gjest TS Skrevet 25. april 2008 #5 Skrevet 25. april 2008 På vår skole har skolen hjemmeside, lærerne kommuniserer gjerne på mail, alle barna har egen mailadresse + at de bruker Fronter som verktøy der all info legges ut, alle klasser har sine sider med info/ukeplan/oppgaver/bilder fra klasseturer o.s.v. Å ikke bruke mail høres da helt håpløst gammeldags ut?? Ja, ikke sant? Tro hvordan man skal gå fram for å få skolen til å innse at de må bruke datan mer?
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #6 Skrevet 25. april 2008 Eller er det bare vår skole der dette ikke fungerer? Å forlange å få info på mail er nesten som å banne i kjerka. Hjemmesider for klassen eller skolen finnes ikke, lærerne foretrekker å løpe med papirer til kopimaskinen og videre til elevene som igjen skal levere det hjemme hvis de orker og husker. Hvordan er det på deres skole? Du mener at det hadde vært unødvendig å kopiere om lærerne hadde brukt mail og andre tekniske midler? De hadde nok måttet "løpe til kopimaskinen osv" uansett. (Du får det til å høres ut som en utroooolig utfordrende oppgave ) I tillegg så ser det ut til at du mener at det er lærernes skyld at det ikke er hjemmeside for skolen, men ledelsen og kommunen er helt uten skyld? Det er så lett å legge skyld, men litt vanskeligere å se helheten. Om lærerne ikke har tilgang på gode nok og mange nok datamaskiner, og i tillegg ikke har verken gode programmer eller kompetanse, skjønner jeg godt at de synes det er slitsomt å kommunisere via web. Jeg vet om skoler som har 3 (trege) datamaskiner delt på atskillig flere lærere. Hadde du orket å sitte i kø for å bruke en maskin som bruker 20 minutter på å sette i gang nye programmer bare for å legge ut en invitasjon til foreldremøte? Jeg tror nok at de har nok annet å gjøre som er viktigere. (På skolen vår er de forresten veldig gode på IKT, men det har med ressurser å gjøre.)
Gjest TS Skrevet 25. april 2008 #7 Skrevet 25. april 2008 Du mener at det hadde vært unødvendig å kopiere om lærerne hadde brukt mail og andre tekniske midler? De hadde nok måttet "løpe til kopimaskinen osv" uansett. (Du får det til å høres ut som en utroooolig utfordrende oppgave ) I tillegg så ser det ut til at du mener at det er lærernes skyld at det ikke er hjemmeside for skolen, men ledelsen og kommunen er helt uten skyld? Det er så lett å legge skyld, men litt vanskeligere å se helheten. Om lærerne ikke har tilgang på gode nok og mange nok datamaskiner, og i tillegg ikke har verken gode programmer eller kompetanse, skjønner jeg godt at de synes det er slitsomt å kommunisere via web. Jeg vet om skoler som har 3 (trege) datamaskiner delt på atskillig flere lærere. Hadde du orket å sitte i kø for å bruke en maskin som bruker 20 minutter på å sette i gang nye programmer bare for å legge ut en invitasjon til foreldremøte? Jeg tror nok at de har nok annet å gjøre som er viktigere. (På skolen vår er de forresten veldig gode på IKT, men det har med ressurser å gjøre.) Nei jeg mener ikke at lærerne ikke trenger å kopiere lenger hvis de bruker data, men de slipper å kopiere til meg og de fleste andre foreldre. Dessuten hadde foreldrene som bor adskilt fått samme info, uten sabotasje fra den ene forelderen, og så blir det billigere for skolen. Alle lærerne fikk egen bærbar PC da skoleåret begynte, pluss opplæring, men de vil fortsatt ikke bruke den. En forklaring kan være at de fleste lærerne er så gamle at de ikke gidder å lære seg noe nytt.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #8 Skrevet 25. april 2008 På vår skole bruker vi It`s learning og det er veldig greit. Men hvorfor fortsetter de å sende den samme papirhaugen i skolemappa som jeg nettopp har skrevet ut fra It`s learning? Vi sliter vel mer med en liten bygd, med liten skole og de samme fastgrodde lærerne slik at det tar vel litt tid å få dette helt oppe å gå. Vi begynte ikke med It`s learning før etter jul så det er vel greit å gi dem litt tid til å venne seg til systemet også
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #9 Skrevet 25. april 2008 Nei jeg mener ikke at lærerne ikke trenger å kopiere lenger hvis de bruker data, men de slipper å kopiere til meg og de fleste andre foreldre. Dessuten hadde foreldrene som bor adskilt fått samme info, uten sabotasje fra den ene forelderen, og så blir det billigere for skolen. Men hvorfor fortsetter de å sende den samme papirhaugen i skolemappa som jeg nettopp har skrevet ut fra It`s learning? Man sender papirutgave også fordi ikke alle har data eller skriver, så at det vil erstatte kopiering eller papirhaugen skjer nok ikke. (Og det er lettere å dele ut til alle sammen enn å holde styr på hvem som har skriver og ikke) Alle lærerne fikk egen bærbar PC da skoleåret begynte, pluss opplæring, men de vil fortsatt ikke bruke den. En forklaring kan være at de fleste lærerne er så gamle at de ikke gidder å lære seg noe nytt. Da blir det en annen sak. Ettersom ledelsen har prioritert IKT, så antar jeg at de er interessert i at dette blir tatt i bruk. Ta opp saken med skolen, et brev til både lærer og rektor. Vår skole har en del gamle lærere, men de sjekker mail daglig og SKAL legge ut alle planer osv. Det er ikke umulig, men det lureste er å ta det opp på en hyggelig måte, der man fremmer alle de positive sidene ved å bruke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå