Gå til innhold

Å farge klær.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte på å farge noen av klærene mine sorte (Med sann farge mann putter i vaskemaskinen), er det sann at man ikke kan farge noen spesielle typer stoffer og noen farger klesfargen ikke dekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Huldali

Jeg har farget en del klær, og det virker som det er noen spsesielle tråder i tøyet som ofte ikke blir farget, de trådene som er i sømmer. Ellers står det uten på pakken hva slags type stoff som kan farges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha farge som er tilpasset det stoffet du skal farge.

Det finnes farge for naturlige stoffer (bomull, lin, ull), og det finnes farge for syntetiske stoffer.

Om du farger f.eks. en dongeribukse i bomull, så vil ikke sømmene ta noe farge om de er i nylontråd. Så du kan ende opp med en svart bukse med gule sømmer. Om du har en dongeribukse som bare er 90% bomull og resten i litt sånn stretchstoff, så vil ikke buksen bli like mørk som om den hadde vært ren bomull. Om buksen ikke er ensfarget når du farger den, så vil den heller ikke bli ensfarget svart, for det gamle mønsteret vil skinne igjennom (lysesvart og mørkesvart..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde dere at klærne dere farget etterpå fikk noe farge di også? Eller kan man vaske helt normalt den første vasken ettter at du har farget klærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde dere at klærne dere farget etterpå fikk noe farge di også? Eller kan man vaske helt normalt den første vasken ettter at du har farget klærne?

Etter at du har farget klærne, må du kjøre en tom maskin på 90 grader (du kan ha inni klær som tåler 90 grader, og som også er svarte). De klærne du har farget må du også vaske om igjen for å bli kvitt overskuddsfarge.

Dette står på bruksanvisningen på fargepakken. Som regel ender man opp med å kjøre maskinen fire ganger. Først en gang for å vaske tøyet, så en gang for å farge tøyet, så en gang for å vaske av overskuddsfarge, og så en tom maskin på 90 garder..

Etter at jeg har vasket ut maskinen har jeg aldri opplevd at noen annet tøy jeg har vasket etterpå har fått farge. Du må huske å tørke over gummidelene på maskinen, så du får vekk fargen derfra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...