Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Og heller kjøpe fond for samme summen. Føler at det ikke er så lurt. Noen her som har blitt "utsatt" for det samme fra sine banker? Hva ville dere ha gjort?
vilde Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Jeg ville heller betalt ned de ekstra pengene på lånet! Rådgiverene i banken får sikker bonus av å selge deg fond avtaler.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 Jeg ville heller betalt ned de ekstra pengene på lånet! Rådgiverene i banken får sikker bonus av å selge deg fond avtaler. Det er ikke ekstra penger (som jeg har utenom) til fond. De vil jeg skal STOPPE å betale på huslånet en stund, og heller bruke disse pengene til å spare i fond.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Jeg ville betalt på lånet. Eventuelt kan du jo sette deg ned og regne på hva som vil være mest fordelaktig for deg, men jeg synes i grunn man bær gjøre som planlagt, ikke hva banken foreslår på en sånn salgsaktig måte. Foreldrene mine fikk høre av "rådgiver" i banken da de satte ned betalingstiden for huslånet mens rentene var lavet, at de heller burde låne MER penger pga rentenivået Ja, men man skulle jo gjerne ha betalt ned lånet på et tidspunkt også..? I Postbanken ble jeg hele tiden mast på om å investere i diverse fond o.l straks jeg hadde penger på konto, selv da jeg levde på studielån. Det er veldig tydelig at de ansatte får provisjon eller er bedt om å pushe bestemte produkter. Når det er sagt skader det selvsagt ikke å vurdere flere måter å investere på, men gjør det på eget initiativ, ikke utfra pågående folk fra banken.
mamut75 Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 Jeg hadde ikke kjøpt fond nå . Alle de norskregistrerte fondene har røde tall så langt i år . Børsen har hatt en viss oppgang i det siste , men det er fremdeles endel som tror at bunnen ikke er nådd enda . Å spare i fond kan være lønnsomt dersom avkastningen på fondet er større enn renta man betaler på lånet . Feks hvis man har 7% lånerente , mens fondsavkastningen er 15% , men jeg mener iallefall at det ikke er lurt å spare i fond nå .
Yummy_Mummy Skrevet 25. april 2008 #6 Skrevet 25. april 2008 En stund "solgte" de også lån for å spare i fond. Da betalte man bare renter på lånet og var garantert at lånebeløpet ikke ble tapt i fondet. Mange som gikk i minus med renter og gebyrer gitt.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #7 Skrevet 25. april 2008 I Postbanken ble jeg hele tiden mast på om å investere i diverse fond o.l straks jeg hadde penger på konto, selv da jeg levde på studielån. Det er veldig tydelig at de ansatte får provisjon eller er bedt om å pushe bestemte produkter. Postbanken er FORFERDELIG på det der! Kan knapt stikke innom posthuset for å sende et brev, uten å få søknadsskjema stukket ned i halsen. Jeg hadde BSU der en gang i tiden, men flyttet kontoen bare for å slippe unna maset.
Eplekake Skrevet 26. april 2008 #8 Skrevet 26. april 2008 Jeg hadde ikke kjøpt fond nå . Alle de norskregistrerte fondene har røde tall så langt i år . Børsen har hatt en viss oppgang i det siste , men det er fremdeles endel som tror at bunnen ikke er nådd enda . Å spare i fond kan være lønnsomt dersom avkastningen på fondet er større enn renta man betaler på lånet . Feks hvis man har 7% lånerente , mens fondsavkastningen er 15% , men jeg mener iallefall at det ikke er lurt å spare i fond nå . Hvorfor mener du det ikke er lurt å spare i fond nå???? Det er jo nå fondsandelene koster lite og et ypperlig tidspunkt å kjøpe på!! Det er jo som å takke nei til en vare til halv pris fordi man vil vente med å kjøpe til den koster det dobbelte. Til TS: Alle som sparer i fond, og da spesielt i aksje fond, må ha en langsiktig sparehorrisont (5år) siden akjse markedet svinger, men historisk sett gir bedre avkastning en bank konto over tid. Om du går for denne løsningen, sørg for å spre sparingen utover mange fond Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #9 Skrevet 26. april 2008 Jeg støtter Eplekake. Den største feilen vi småsparere gjør er å prøve å "time" markedet. Det går sjelden særlig bra. og hvorfor skulle vi lykkes bedre enn de godt utdannete menneskene som jobber med dette? Nei, en fast sparing i fond over lang tid er tingen. I dag er jo alle fond på billigsalg. Neste år sitter vi og tenker "om vi bare hadde..." mens vi ser på siste års enorme utvikling. Men, jeg hadde ikke sluttet å betale avdrag på lånet til fordel for fondsparing. Det finnes ingen garanti for sparing i fond og aksjer, og der sparer man bare penger man har råd til å miste. Og, jeg hadde i alle fulle fall vært skeptisk til spareproduktene banken foreslår. Sjekk kjøp og forvaltningsgebyr og sammenlign prisene med andre før du vurderer dette.
mamut75 Skrevet 26. april 2008 #10 Skrevet 26. april 2008 Hvorfor mener du det ikke er lurt å spare i fond nå???? Det er jo nå fondsandelene koster lite og et ypperlig tidspunkt å kjøpe på!! Det er jo som å takke nei til en vare til halv pris fordi man vil vente med å kjøpe til den koster det dobbelte. Men da syntes jeg du skulle kjøpe de fondsandelene du ønsker nå da og ta opp så mye lån du orker , innlegget over er min vurdering av dette så får du gjøre din egen og på slutten av året kan vi sammenlikne hvem som i prosent hadde størst inntjening .
Gjest Casey Skrevet 27. april 2008 #12 Skrevet 27. april 2008 Jeg ville betalt avdrag på lånet! Enig. Det er lite smart å velge risiko med penger man ikke har råd til å tape.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #13 Skrevet 27. april 2008 Jeg synes du skal betale avdrag på lånet. Jeg vet ikke hvorfor banken gav deg et slikt råd. Er det slik at hvis du får lavere lån nå, så vil du ende opp med å betale formueskatt?
Alison Skrevet 27. april 2008 #14 Skrevet 27. april 2008 (endret) I utgangspunktet ville jeg ha gått for å betale avdrag på lånet, men ville ikke utelukke andre muligheter helt. For å se på hva som lønner seg så må du se på hvor mye du betaler i renter. Husk at du får trekt fra en del av rentene på skatten. Så må du se på hvor mye du har mulighet til å tjene på forskjellige sparemåter. Sparer du i fond med en større eller mindre andel av aksjer må du være villig til å ta litt risiko. Historisk sett så har det vært større avkastning på aksjer enn renter, men ingen kan forutse hva som vil skje framover. Skal du spare i aksjefond må du ha et langsiktig perspektiv og ikke hoppe av med en gang det blir usikre perioder. Skal en først spare i aksjefond så er det tid for det nå. Det er jo nå du får andelene på "billigsalg". Det som er litt interessant å se på er at de som er profesjonelle går inn i markedet når det går ned, mens småsparerne selger seg ut i samme periode. Hvem tror du tjener mest i det lange løp? Endret 27. april 2008 av Alison
Alison Skrevet 27. april 2008 #15 Skrevet 27. april 2008 Her står det en del tips som det kan være verd å lese gjennom.
Eplekake Skrevet 27. april 2008 #16 Skrevet 27. april 2008 Men da syntes jeg du skulle kjøpe de fondsandelene du ønsker nå da og ta opp så mye lån du orker , innlegget over er min vurdering av dette så får du gjøre din egen og på slutten av året kan vi sammenlikne hvem som i prosent hadde størst inntjening . Jeg er også vært skeptisk til lånefinansiert sparing, jeg vi ikke ha gjort det så der er vi i enig. Som jeg også skrev krever sparing i fond en lang spare horisont, så å sammenligne etter ett år gir ikke noe grunnlag for å si om man har gjort en god investering eller ikke. Poenget mitt, og som andre også her skrevet, er at dette er et godt tidspunkt å kjøpe på om man ønsker er langsiktig sparing
mamut75 Skrevet 27. april 2008 #17 Skrevet 27. april 2008 Jeg støtter Eplekake. Den største feilen vi småsparere gjør er å prøve å "time" markedet. Dette er et godt poeng , spesielt i forhold til de som later til å mene at fond er på billigsalg nå . Selv om man er privat sparer så er det ikke forbudt å følge litt med på hvordan det går med de objektene man har investert i , og de som har gjordt dette i det siste vil jo vite at fondene var på billigsalg for rundt 3 måneder siden , og ikke nå .
mamut75 Skrevet 27. april 2008 #18 Skrevet 27. april 2008 Skal du spare i aksjefond må du ha et langsiktig perspektiv og ikke hoppe av med en gang det blir usikre perioder. En annen relevant faktor i denne lønnsomhetsvurderingen , er det generelle rentenivået , siden dette er det man må sammenlikne avkastningen fra fondet med , og som de fleste vet , så har rentene gått opp med en 3-4 % på ca like mange år .
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #19 Skrevet 27. april 2008 Ikke glem nå at A: banken tar gebyrer for å plassere pengene dine og viktigst (!) B: all akskje gevinst blir man beskattet 28% av. Jeg er dog usikker på om fondsparing går under samme kategori, men siden jeg ikke vurderer å "spare" i fond, men heller betaler avdrag på boliglånet så gidder jeg heller ikker ikke å prøve å finne det ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå