Mettan Skrevet 12. mai 2003 #1 Skrevet 12. mai 2003 Hei folks, er det flere enn meg her inne som elsker funkishus? Ønsker meg veldig et, helst i mur, men de i tre er også OK. Må innrømme at jeg er svak for flate tak, er kanskje ikke det mest praktiske her i landet med til tider store snømengder, men allikevel... Hadde vært morsomt å høre deres synspunkter på denne typen hus, gjerne også erfaringer fra dere som evt. har et slikt hus! Ha en fin dag! Mettan :D
Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2003 #2 Skrevet 12. mai 2003 jepp, har noen funkisdrømmer :D Ønsker meg Le Corbusiers Villa Savoy utenfor Paris (har noen ville fantasier om å bli husokkupant der)... eller Mies Van der Rohes Barcelona Pavilion... og Falling Water av F.L. Wright.... og villa Stenersen... og mange andre :D Ønsker meg også en skikkelig funkisfabrikk!
~nette Skrevet 12. mai 2003 #3 Skrevet 12. mai 2003 Vi har funkishus! Kjøpte det tidlig på '90-tallet og da var ikke akkurat funkis så poppis som nå. Huset vårt er bygget i 1930, og det var gjort veldig lite med det da vi flyttet inn. Det har betydd mye oppussing, men fordelen er jo at stilen ikke var ødelagt. Vi har store, gode rom med masse lys. Vi har malt hele huset i eggeskall-hvitt og den originale eikeparketten er slipt, reparert og lakket. (Nå skulle jeg ønsket vi hadde oljet...) Vi har tatt ned veggene mellom anretning, kjøkken og spisestue og fått ett stort, lyst rom. Ellers har vi ikke tuklet med rominndelingen. Vinduene er skiftet, men er i riktig stil og alle dørene inne er originale, pusset og malt. Vårt hus er i tre med liggende panel, taket er et såkalt pulttak. Vi er oppe på taket og skuffer snø hvis det ligger mye, men dette er sjelden noe problem, vi har aldri hatt lekkasje e.l.
Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2003 #4 Skrevet 12. mai 2003 åååååååå... nå er jeg misunnelig. Har du internasjonal eller "norsk" funkis? Trefunkis er nemlig litt spesielt for Norge.
~nette Skrevet 12. mai 2003 #5 Skrevet 12. mai 2003 Onyx, huset vårt er nok typisk norsk funkis. Det er et såkalt "byggmesterhus", dvs den tids "ferdighus". Det er ikke tegnet av noen kjent arkitekt, men fint, det er det! :D
Gjest Embla s Skrevet 12. mai 2003 #6 Skrevet 12. mai 2003 jepp, har noen funkisdrømmer :D Ønsker meg Le Corbusiers Villa Savoy utenfor Paris (har noen ville fantasier om å bli husokkupant der)... eller Mies Van der Rohes Barcelona Pavilion... og Falling Water av F.L. Wright.... og villa Stenersen... og mange andre :D Ønsker meg også en skikkelig funkisfabrikk! åååå ja! Villa Stenersen er helt utrolig fantastisk fabelaktig! Grunn god nok til å bli statsminister i norge, spør du meg!! Var på omvisning der.... sukk.... (Stenersen kunne ikke rygge, så garagen hans gikk i sirkel slik at han kunne kjøre inn og ut uten å rygge ) Har ellers til gode å se de andre husene du nevner... Men jeg blir med og okkuperer - usett!! Når skal vi dra?!
Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2003 #7 Skrevet 12. mai 2003 se på denne linken: http://www.zetapress.com/La%20villa%20savo...usier/savoy.htm et sånt hus vil jeg ha...
Gjest Tristessa Skrevet 12. mai 2003 #8 Skrevet 12. mai 2003 Jepp, jeg bor med mams, paps og lillebror i funkishus, og det er skikkelig tøft. Elsker funkisstilen!
Gjest Tristessa Skrevet 12. mai 2003 #9 Skrevet 12. mai 2003 Men, som ~nette påpeker, bor jeg i et hus som er bygget av datidens arkitekter, og som ikke har flatt tak. Det ville nok vist seg å være for upraktisk for klimaet her. Men det er en artig planløsning, men kanskje ikke så funkis som villa Stenersen.
Gjest Embla s Skrevet 12. mai 2003 #10 Skrevet 12. mai 2003 se på denne linken: http://www.zetapress.com/La%20villa%20savo...usier/savoy.htm et sånt hus vil jeg ha...
Silfen Skrevet 12. mai 2003 #11 Skrevet 12. mai 2003 Nei, fysj. Har ikke sansen i det hele tatt. Jeg syns de er ganske så stygge, men godt vi har forskjellig smak.
Gjest Embla s Skrevet 12. mai 2003 #12 Skrevet 12. mai 2003 men godt vi har forskjellig smak. Absolutt !!
Gjest gjesta Skrevet 12. mai 2003 #13 Skrevet 12. mai 2003 Helt enig. Jeg er ikke funkis frelst, men er utrolig glad for at vi er forskjellige. Det hadde vært utrolig kjedelig om alle hadde hatt lik smak. En slitt frase, men helt sann.
Gjest Hilde Skrevet 12. mai 2003 #14 Skrevet 12. mai 2003 Vi flyttet inn i vårt nybygde funkishus ifjor. Opprinnelig var det meningen at endel av veggene skulle være i råbetong, men dette fordyret prosjektet med flere hundre tusen. Løsningen ble da funkishus i tre - det er brukt to forskjellige typer liggende kledning - masse store vinduer, betongplater og saltak. Jeg er kjempefornøyd med huset - glimrende løsninger inne - absolutt all plass er utnyttet - og det er noe som virkelig kjennetegner et funkis-hus. Når man bygger litt utradisjonelt så vekker det oppsikt men det gjør også at man bare blir mer og mer glad i huset for hver dag som går. Det jeg overhodet ikke har sansen for er alle de som velger å bygge hus i mer eller mindre dårlige "sveitservilla-stil" - det synes jeg er dårlig byggeskikk - og jeg mener at kommunene må være langt mer restriktive med hvilke type hus de godkjenner.
Arwen Skrevet 12. mai 2003 #15 Skrevet 12. mai 2003 Det jeg overhodet ikke har sansen for er alle de som velger å bygge hus i mer eller mindre dårlige "sveitservilla-stil" - det synes jeg er dårlig byggeskikk - og jeg mener at kommunene må være langt mer restriktive med hvilke type hus de godkjenner. ...og jeg ville heller "godkjent" en "sveitservilla" en et funkis hus, for de har jeg virkelig ikke sansen for...
Gjest OM Skrevet 11. november 2007 #17 Skrevet 11. november 2007 Vi har et landsted som ser ut som en liten bungalow og har alle karakteristika for norsk trefunkis: 1. Nokså flatt tak (pulttak) 2. Liggende panel utvendig (weatherboard) 3. Høy grunnmur 4. Usymmetrisk på en ryddig måte 5. Stuevinduene er større enn de andre, og møtes i hjørnet 6. Stort takutstikk som "henger i luften" over verandaen. I tillegg har vi ombygget verandaen (terrassen) med buet front da den måtte hovedrepareres for noen år siden. Spennende arbeid for en trekonstruksjon!
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 5. desember 2007 #18 Skrevet 5. desember 2007 Hei, alle som drømmer om funkishus. Den nye boka "Norsk funkis" er ei veldig fin bok som viser mange av de funkishusene vi drømmer om. Og de ligger overalt i Norge!
Gjest Huldali Skrevet 5. desember 2007 #19 Skrevet 5. desember 2007 Jeg bor i en liten funkisblokk fra 1933. Flatt tak og hvit mur. Til og begynne med var jeg litt usikker på om jeg likte stilen, men etter å ha bodd her noen år så elsker jeg det. Nå prøver jeg også innrede etter denne stilen og tar vare på det jeg kan av det orginale i huset, slik som lamper osv. Det eneste som er et lite problem er at arkitekten bak huset tegnet alle vinkler litt skjeve. Dette var vist svært moderne på den tiden og ganske så nytt og spennden. Det er umulig å se med det blotte øye, men da jeg skulle sette inn ny kjøkkeninnredning var det et lite problem. Alt som var laget i vinkel måtte endres og tilpasses. Jeg er i hvert fall nå strålende fornøyd med utseende og stilen!
Gjest Sivilingeniør Skrevet 10. februar 2009 #20 Skrevet 10. februar 2009 Hei folks, er det flere enn meg her inne som elsker funkishus? Ønsker meg veldig et, helst i mur, men de i tre er også OK. Må innrømme at jeg er svak for flate tak, er kanskje ikke det mest praktiske her i landet med til tider store snømengder, men allikevel... Hadde vært morsomt å høre deres synspunkter på denne typen hus, gjerne også erfaringer fra dere som evt. har et slikt hus! Ha en fin dag! Mettan :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå