Gjest Casey Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Når det offentlige lønnsoppgjøret er ferdig utover våren, og ansatte i offentlig sektor får lønnsøkning til høsten, følger privat sektor automatisk etter? Det enkelte private selskap har gjerne egne system for lønnsøkning. Men er det slik at ansatte i privat sektor kan risikere å ikke gå opp noe i lønn et år, mens offentlig ansatte er garantert lønnsøkning hvert år?
ringblomst Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Kjenner ingen som jobber i privat sektor som ikke går opp i lønn årlig, men tidspunktet for når de går opp trenger ikke å samsvare med det offentlige lønnsoppgjøret.
Gjest trylla Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 Jeg har alltid jobbet i privat sektor. Har hatt minimum 1 lønnsøkning i året. I noen tilfeller 2 (men da har jeg selv tatt initiativ til en ekstra lønnsdiskusjon pga ulike faktorer som jeg mente burde påvirke lønna mi) Alle arbeidskontraktet jeg har fått har hatt en setning om lønnsjustering etter 6 mnd prøvetid og deretter 1 gang pr år.
Gjest Gjest Libit Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Det er ingen automatikk i årleg lønsauke i privat sektor. Dei bedriftene som har tariffavtale vil ha årlege forhandlingar, og i år kjem offentleg sektor etterpå. Private bedrifter utan tariffavtale avgjer sjølv om og når. Det kan vere år med ein eller fleire, eller år utan.
Gjest Gjest_adams mamma_* Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 jeg jobber i privat..hos hos går det på annsenitet og følger tariff avtalene...
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #6 Skrevet 25. april 2008 Hmm, jeg jobber i offentlig sektor, og har ikke hatt lønnsøkning på 2 år.. blir ikke noe i år heller, slik det ser ut nå.
Gjest Casey Skrevet 25. april 2008 #7 Skrevet 25. april 2008 Hmm, jeg jobber i offentlig sektor, og har ikke hatt lønnsøkning på 2 år.. blir ikke noe i år heller, slik det ser ut nå. Det høres svært merkelig ut, da alle i offentlig sektor skal, automatisk eller gjennom lokale forhandlinger, oppjusteres/framforhandles i lønn. Det var spesielt at du ikke har fått øket din lønn etter så lang tid. Jeg ble plutselig usikker på privat sektor. Men jeg tør ikke å ta opp spørsmålet om når og hvordan lønnsøkninger ordnes nå når jeg er ny.
Lilleba Skrevet 26. april 2008 #8 Skrevet 26. april 2008 Når det offentlige lønnsoppgjøret er ferdig utover våren, og ansatte i offentlig sektor får lønnsøkning til høsten, følger privat sektor automatisk etter? Det enkelte private selskap har gjerne egne system for lønnsøkning. Men er det slik at ansatte i privat sektor kan risikere å ikke gå opp noe i lønn et år, mens offentlig ansatte er garantert lønnsøkning hvert år? Hvor ofte man har lønnsforhandlinger avhenger at om bedriften er omfattet av en tariffavtale eller ikke. Alle offentlige arbeidsplasser er omfattet av tariffavtale og derfor har de lønnsforhandlinger hvert år. Mange private bedrifter er også omfattet av tariffavtale og derfor har de også lønnsforhandlinger hvert år. Det gjelder f.eks alle store og mannsdominerte bedrifter. Alle andre bedrifter, med andre ord de som ikke har tariffavtale, gjør som de vil. Noen vil velge å følge tariffavtalene (inklusive gi lønnsforhøyelser hvert år), noen vil velge å gi sjeldnere/oftere lønnsforhøyelse, noen gir bare lønnsforhøyelse når en ansatt kommer og krever det osv. Det er derfor ikke noe fasitsvar på spørsmålet som du stiller, Casey! Til gjesten som jobber i det offentlige og ikke har fått noe: Det kan faktisk hende at gjesten som sier han jobber i det offentlige og ikke har fått lønnsforhøyelse på to år, har rett. En liten gruppe i det offentlige er nemlig løftet ut av de vanlige lønnsforhandlingene og får all sin lønn bestemt lokalt. Da har de ikke streikerett, og det er helt opp til arbeidsgiver å gi dem lønnsøkning. De må ta det de får, eller ikke får. Men dette er vanligvis ikke en gruppe å synes synd på, de er de høyest lønte innenfor det offentlige! Men da kan det altså skje at en eller annen er i unåde og ikke får noenting!
Gjest Elfrida Skrevet 27. april 2008 #9 Skrevet 27. april 2008 Jeg ble plutselig usikker på privat sektor. Men jeg tør ikke å ta opp spørsmålet om når og hvordan lønnsøkninger ordnes nå når jeg er ny.Det er helt vanlig å ta opp dette spørsmålet når man er ny.
Gjest Casey Skrevet 27. april 2008 #10 Skrevet 27. april 2008 (endret) Det er helt vanlig å ta opp dette spørsmålet når man er ny. Jeg synes ikke det helt passer seg på dette tidspunktet å spørre hvordan lønnsstigning vil bli. De er gode på jevnlige medarbeidersamtaler, så regner med at det blir tatt opp der. Endret 27. april 2008 av Casey
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå