Gjest Gjest_GJEST_* Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Jeg skjønner svært lite av lønnsoppgjøret....Har hørt at de fleste vil få ca.20000,- mer i året, men samtidig sies det at det generelle tillegget er på 2 kroner, og for lavlønte 3 kroner i tillegg til de to kronene, altså totalt fem kroner. Men dette utgjør jo ikke mer enn rundt 10000.- for de lavtlønte og cirka 4000.- for andre....Da har jeg tatt utgangspunkt i at man jobber 1950 timer i året og ganget dette med henholdsvis 2 kroner og fem kroner. Og hvordan kan man få dette til å bli et lønnshopp på 5,6 prosent? Nei, skjønner lite. Noen som kan hjelpe meg til å forstå dette? (Skuffende lite i lønnsoppgjør hvis det kun er snakk om 4000 spenn....)
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Jeg har lurt på det samme, hvem får de 5,6 prosentene? Tidligere jobbet jeg et sted der det var private lønnsforhandlinger, da hendte det i hvert fall at man fikk brukbare oppgjør.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 Det var forresten en rar ting til, det var jo satt en grense for hvor lite man måtte tjene for å få det lavtlønnstillegget. Men vil det da si at en som tjener en krone under grensen får tillegget, mens en som tjener en krone over ikke får det? Slik at person a da faktisk går forbi person b i lønn?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Det var forresten en rar ting til, det var jo satt en grense for hvor lite man måtte tjene for å få det lavtlønnstillegget. Men vil det da si at en som tjener en krone under grensen får tillegget, mens en som tjener en krone over ikke får det? Slik at person a da faktisk går forbi person b i lønn? Godt poeng! Her er mye en kan lure på! Er det ingen som har kompetanse om lønnsoppgjør her inne?
Lilleba Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 Den informasjonen dere gjengir her, gjelder oppgjør i privat sektor, der arbeidsgiverne er organisert i NHO og arbeidstakerne i LO (og noen i YS). Det gjelder ca 200 000 av arbeidstakerne og de fleste jobber innenfor konkurranseutsatt industri og bryggeri. Disse får mesteparten av lønnen sin i lokale forhandlinger som foregår etter at det sentrale oppgjøret har vært, så de får ikke bare det som er forhandlet fram sentralt, og som vi leser om! De får mye mer, men det varierer fra bedrift til bedrift. Dette oppgjøret får mye oppmerksomhet fordi det er disse deltakerne som alltid begynner lønnsforhandlingene og det LO klarer å oppnå her, brukes som mønster for resten av oppgjørene. Kommune og stat har nettopp begynt, og de andre følger i tur og orden. Du kan derfor ikke regne med at du får det samme i lønnsforhøyelse. Varehandelen og helseforetakene er f.eks.ikke ferdige ennå. Det vil ta for lang tid å forklare alt helt nøye, men dette var et forsøk på å forklare det litt enkelt. Har dessverre ikke tid til å forklare mer akkurat nå!
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 24. april 2008 #6 Skrevet 24. april 2008 takk for innspill! er det slik å forstå at oppgjøret i offentlig sektor er mer preget av et sentralt oppgjør?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 24. april 2008 #7 Skrevet 24. april 2008 Er det slik at de 5,6 prosentene de snakker om i lønnsøkning inkluderer de lokale forhandlingene? For 5,6 i lønnsøkning tilsvarer ikke 4000.-......(hvis man ikke har ekstremt lav lønn da...) Jeg er egentlig mest opptatt av det pågående lønnsoppgjøret for staten. Her snakker de om en lønnsøkning på 7 prosent. Hvis man så har en inntekt på 310000.-, kan man da regne med å få 7 prosent av dette(hvis de får kravet igjennom vel og merke!)? Altså: en lønnsøkning på 310000 tilsvarer 21700. Jeg er så spent!
Lilleba Skrevet 26. april 2008 #8 Skrevet 26. april 2008 (endret) Du får ikke nødvendigvis 7 %, men et solid oppgjør blir det nok uansett! (alt over 4 % er solid!) Det statlige oppgjøret er todelt eller tredelt. Først er det sentale forhandlinger som foregår akkurat nå. Der blir den totale rammen lagt og den kan godt bli 7 %. Men bare f.eks. 5 % blir lagt på lønnen til alle. Så kommer det justeringsforhandlinger i sommer der man f.eks. "justerer" lønnsstiger som har vært litt skjeve. Det kan omfatte f.eks. 1 % av rammen. Da får noen ekstra tillegg, mens andre får ingenting. Til slutt, hvis man er blitt enige om det i det sentale oppgjøret, kommer lokale lønnsforhandlinger. Da kan f.ks. 1 % bli fordelt lokalt. Totalt har det da blitt 7 % lønnsøkning i staten, men noen har kanskje bare fått 5 % etter de sentrale forhandlingene, mens andre har fått 10 % fordi de har fått både i justeringsforhandlingene og de lokale. Du må derfor vente til de siste forhandlingene er over for å vite sikkert hvor mye du får! Endret 26. april 2008 av Lilleba
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 27. april 2008 #9 Skrevet 27. april 2008 Tusen takk for svar Lilleba! Nå er jeg så meget klokere! Og så er det bare å krysse fingre for et godt oppgjør ( er nyutdannet, så kan jo være ålreit med en levelig lønn, slik at man får betalt ned det he...studielånet!)
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 2. mai 2008 #10 Skrevet 2. mai 2008 Når kan man vente å få se resultatet av lønnsforhandlingene på konto?
Lilleba Skrevet 2. mai 2008 #11 Skrevet 2. mai 2008 Så snart forhandlingene er over! Men som kjent (?) er det brudd både i stat og kommune, og det betyr at meklingsmannen kommer inn og skal prøve å få partene enige. Han har frist til ca 22. mai Hvis han ikke klarer det, blir det streik. Og man kan ikke vite på forhånd hvor lenge en streik varer! Hvis han derimot får partene enige, vil resultatet gå ut til uravstemning så snart som mulig etter 22. mai. Fristen til å svare kan variere, men la oss si ca. 10. juni. Så skal det telles opp og så skal resultatet bekjentgjøres. Hvis det blir ja, er det greit og du får antakelig den nye lønnen inn på konto i august (med etterbetaling fra 1. mai). Blir det nei, blir det streik!
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2008 #12 Skrevet 3. mai 2008 Vi pleier "alltid" å være ferdig med lønnsforhandlingene i begynnelsen av mai der jeg jobber. I august får vi somregel første mnd med lønnsforhøyninger, og i sept får vi etterbetalt de mnd siden avtalen var i boks, til vår første lønn med de nye lønningene. Så det er ikke alle bedrifter som ser lønnsforhøyningene med en gang (men de kommer).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå