Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Jeg kjøpte leilighet i fjor, for første gang, og får litt ulik rådgivning ift hva jeg skal betale i måneden. For øyeblikket betaler jeg bare renter, nå første året, pga flytting og ny jobb etc - jeg ville litt tid til å få oversikt over økonomien per måned. Noen sier det ikke er noen vits i å betale avdrag før man må, andre mener man bør betale så mye avdrag man kan fra første stund. En venninne mente at hvis jeg bare skal bo der et par år, burde jeg holde meg til rentene, mens hvis jeg vet jeg skal bo der i tjue år burde jeg betale avdrag. Realiteten blir kanskje et sted i mellom; ser vel for meg jeg blir her opp mot 5 år max, før jeg vil ha noe større. Noen som vet mer om dette enn meg, hva som lønner seg?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Det lønner seg å betale avdrag hvis det hjelper deg å komme innefor 60% eller 80%, slik at du får bankens beste rente. Det lønner seg å betale avdrag hvis du ønsker å opparbeide deg en egenkapital i boligen. Det hjelper å betale avdrag hvis du vil ha større fleksibilitet senere om du f.eks. trenger å be om forlenget nedbetaling på lånet e.l. Jeg ville heller sagt det motsatte av venninna di: - Skal du bo der kort (dva 1-5 år), lønner det seg å betale avdrag - i tilfelle boligprisene synker. - Skal du bo der i lang tid, kan det lønne seg å investere summen som skulle gått til avdrag og heller betale ned senere. 1 krone i dag og 1 krone om 20 år er ikke verdt like mye. ;-)
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 Det lønner seg å betale avdrag hvis det hjelper deg å komme innefor 60% eller 80%, slik at du får bankens beste rente. Det lønner seg å betale avdrag hvis du ønsker å opparbeide deg en egenkapital i boligen. Det hjelper å betale avdrag hvis du vil ha større fleksibilitet senere om du f.eks. trenger å be om forlenget nedbetaling på lånet e.l. Jeg ville heller sagt det motsatte av venninna di: - Skal du bo der kort (dva 1-5 år), lønner det seg å betale avdrag - i tilfelle boligprisene synker. - Skal du bo der i lang tid, kan det lønne seg å investere summen som skulle gått til avdrag og heller betale ned senere. 1 krone i dag og 1 krone om 20 år er ikke verdt like mye. ;-) Helt enig i dette! Synker boligprisene, vil du risikere å sitte igjen med mer lån enn hva leiligheten er verdt. Det er kun i oppgangstider man har mulighet til å sitte igjen med en gevinst etter et salg. Slik markedet er idag, tør ikke jeg annet enn å betale avdrag :-)
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Ja, jeg skjønte ikke helt resonnementet til venninnen min. Jeg har 525.000 i egenandel i bolig til 1.700.000. Så da burde jeg egentlig begynne med avdragene. Tjener 350' nå, men ligger an til mer neste år. Boliglånet er alt jeg har av gjeld. Hvordan blir det med skatt og fradrag når man betale avdrag vs bare renter? Skal holde tunga rett i munnen når man blir voksen mye å passe på for å gjøre de riktige tingene for fremtiden. Scary! Sparer dere til pensjon også?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 Du får 28% skattefradrag for rentene du betaler, men ikke for avdraget. Og ja, jeg ville begynt å betale avdrag, slik at du kommer under 60% grensen og kan kreve beste rente i banken. Selv har jeg ikke begynt å spare til pensjon ennå. Jeg har prioritert å fylle opp BSU-kontoen, men når jeg er ferdig med det nå i år, begynner pensjonssparing. Men jeg har ennå ikke valgt sparemåte. Mulig jeg velger å spare i aksjefond heller enn i rene pensjonssparinger.
effy Skrevet 24. april 2008 #6 Skrevet 24. april 2008 Betal avdrag om du kan det. Kom deg innenfor 60 % grensen.
Pasha Skrevet 25. april 2008 #7 Skrevet 25. april 2008 betal avdrag. da betaler du til seg selv også.. betaler du bare rentene..så betaler du bare til banken. Ved å betale avdrag, så betaler du jo ned på lånet, noe som igjen gir mindre lån og mer egenkaptial
Hedda-78 Skrevet 25. april 2008 #9 Skrevet 25. april 2008 Dersom du betaler avdrag, vil jo også renteutgiftene gå ned, siden man kun får renter på gjelden man ikke har betalt ned ennå. Nei, sparer ikke noe pensjons-greier. Betaler ned huslånet først, det er beste form for sparing, mener nå jeg. Deretter blir det nok vanlig sparing på sparekonto til pensjonisttilværelsen. Så vidt jeg har forstått, har det blitt regelendringer, slik at det ikke lenger er noen spesiell fordel med pensjonssparing. Tidligere fikk man skattefradrag for det, det får man ikke lenger, ergo kan man like godt spare på sin egen sparekonto. Men mulig jeg ikke har fått med meg alt her. Hadde i allefall aldri fallt meg inn å ikke betale avdrag på gjelden min.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #10 Skrevet 27. april 2008 Jo fortere man får ned boliglånet jo fortere har man penger man kan bruke på seg selv / fremtiden. Hvis TS er den samme personen som en leilighet taksert til 1.7 M men 0.55 M i gjeld, så skjønner jeg faktisk at venninnen din anbefalte deg å bare betale renter. Da vil du få litt mere romslig økonomi. Om du derimot har lånt mellom 100 % og 50% av taksten ville jeg heller ha betalt ned lånet. Tenk den dagen du slipper avdrag du har pr i dag på boliglånet. Er det himmel eller hxxxxx ?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 28. april 2008 #11 Skrevet 28. april 2008 Hei igjen, det er jeg som har takst på 1.7 ja, men egenandelen er på 525.000. Dvs at lånet er på oppunder 1,2. Jeg har bare betalt renter i 8 mndr ca. på omtrent 6500. Nå undersøkte jeg med banken min hva avdragene vil bli dersom jeg vil begynne å betale. Beløpet er per måned ca 8200,- fikk jeg vite - men bare 1600 ca er avdrag, resten er renter, og med et slikt tempo (annuitetslån) er jeg under 60% (forutsatt at taksten holder seg) ikke før i 2015... Er det altså denne måten det skjer på - man kan ikke velge å betale avdrag fortere ved at andelen ift rentene er større? Skjønner at banken vil ha renter, altså. Jeg har ikke penger til å spare mer enn å trekke 1000 ekstra skatt per måned dersom jeg begynner med avdrag - hvis jeg begynner med avdrag nå, blir det rimelig stramt fremover. Hva vil lønne seg? Er det altså slik at det å være under 60% varierer med verdien på boligen fra år til år da - slik at hvis jeg neste år hadde fått en mye høyere takst, hypotetisk, så kunne jeg reforhandlet?
mamut75 Skrevet 28. april 2008 #12 Skrevet 28. april 2008 Er det altså denne måten det skjer på - man kan ikke velge å betale avdrag fortere ved at andelen ift rentene er større? Skjønner at banken vil ha renter, altså. Jeg har ikke penger til å spare mer enn å trekke 1000 ekstra skatt per måned dersom jeg begynner med avdrag - hvis jeg begynner med avdrag nå, blir det rimelig stramt fremover. Hva vil lønne seg? Hvis du vil betale ned høyere avdrag , så ber du banken din om tilbud på et serielån . Kjennetegnet på et annuitetslånet er at renter + avdrag gjøres om til en pengestrøm av like store beløper gjennom hele lånets levetid . Avdragene er i et annuitetslån svært beskjedne i begynnelsen av løpetiden , mens de mot slutten er det som utgjør mesteparten av innbetalingen til banken din . Serielånet , derimot , kjennetegnes ved at aavdragene (ikke den totale innbetalingen til banken som jo består av både avdrag + rente ) er like store gjennom hele lånets løpetid . I ditt tilfelle ville avdragene ha blitt 5000 i måneden , på 1 200 000 i lån , med 20 års nedbetalingstid. Serielånet kjennetegnes av høye utbetalinger i begynnelsen , som reduseres gradvis igjennom lånets levetid siden du bare svarer rente av restrerende lånebeløp . Det mest vanlige lånet er annuitetslånet , siden de fleste har behov for mest kapital i begynnelsen . Etterhvert får de kanskje bedre jobber med bedre lønn ol . Annuitetslånet er også det lånet som er dyrest , målt i renteinnbetalinger .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå